عبدالله خواستار «همکاری مشترک و بنیادی» شانگهای برای مبارزه با تروریسم شد

رییس اجرایی حکومت افغانستان در نشست نخست‌وزیران عضو شانگهای خواستار افزایش تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم در سطح منطقه شد. رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در سخنرانی خود در این نشست تاکید کرد که همکاری‌های موفقیت‌آمیز منطقه‌ای منجر به تولید سرمایه، تحکیم ثبات و برقراری صلح دایمی می‌شود.

نکاه نو_ رییس اجراییه گفت که افغانستان در خط اول مبارزه با تهدید تروریسم بین‌المللی قرار دارد و نیروهای دفاعی افغانستان با مجموعه‌ای از گروه‌های دهشت‌افگن با پیوندهای منطقه‌ای و بین‌المللی در حال جنگ اند. به گفته او، افغانستان قربانی‌های زیاد و هزینه‌های هنگفت مالی و جانی برای مبارزه با تروریسم متحمل شده است.

او خطاب به سران کشورهای عضو شانگهای گفت: «در حالی‌که ما به روند صلحِ از طریق گفت‌وگو و مذاکره متعهد هستیم، به این باوریم که منطقه‌ی ما به اتخاذ یک استراتیژی موثر مقابله با دهشت‌افگنی به عنوان یک نیاز فوری برای برخورد با تهدیدهای رو به ‌ افزایش دهشت‌افگنی نیاز مبرم دارد.» او پیشنهاد کرد که کشورهای عضو و ناظر شانگهای همکاری‌های مشترکی برای مبارزه با تروریسم در منطقه داشته باشند.

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در نشست نخست‌وزیران عضو شانگهای هم‌چنان به گفت‌وگوهای صلح نیز اشاره کرد و گفت: «تلاش‌ها برای دست‌یافتن به صلح و راه حل سیاسی برای پایان جنگ و خشونت‌ در افغانستان ادامه دارد.» عبدالله گفت که مردم افغانستان از تلاش‌هایی‌ که به صلح عادلانه، دایمی و با اعتبار منتهی شود، حمایت می‌کنند.

آقای عبدالله در این نشست گفت که افغانستان از ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، اوزبیکستان و چین به خاطر تلاش‌های جهت دست‌یابی به صلح، سپاسگزاری می‌کند.

افزایش همکاری‎های اقتصادی

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی هم‌چنان از کشورهای عضو شانگهای خواستار افزایش فعالیت اقتصادی این سازمان با افغانستان شد. آقای عبدالله گفت: «تقویت و رشد همکار‌ی‌ها در بخش تجارت و فعالیت‌های اقتصادی میان اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای و افغانستان، به شمول تطبیق برنامه‌های کلان زیرساختی، ایجاد فضای مناسب برای توسعه‌ی تجارت‌ میان کشورهای عضو از طریق هوا، زمین و خط آهن می‌تواند به صلح و ثبات در افغانستان و منطقه‌ی سازمان همکار‌های شانگهای کمک کند.»

رییس اجرایی همچنان به روند «قلب آسیا» نیز در این نشست اشاره کرد و گفت: «افغانستان به علاوه دیگر سازمان‌های منطقه‌یی، از روند قلب آسیا برای همکاری‌های منطقه‌یی نیز استفاده می‌کند. این روند با تمرکز روی شش نقطه‌ی بنیادی می‌خواهد به قضایای مهم منطقه‌ای چون زیرساخت‌ها، تجارت، سرمایه‌گذاری، آموزش و فرهنگ، مدیریت حوادث، مبارزه با مواد مخدر و مقابله با دهشت‌افگنی بپردازد.»

سازمان همکاری شانگهای یکی از سازمان‌های بزرگ منطقه‌ای است. حضور دو قدرت بزرگ منطقه‌ای چین و روسیه و تعریف آجندای این سازمان از همکاری‌های امنیتی و مبارزه علیه شر سه گانه (تروریسم، افراطگرایی و جدایی‌طلبی) تا هم‌گرایی‌های اقتصادی و فرهنگی، بر وزنه‌ی سیاسی و اقتصادی این سازمان افزوده است.

برای نخستین‌‌بار در سال ۲۰۰۴، حامد کرزی رییس جمهور پیشین، در جلسه‌ی سران سازمان شانگهای که در تاشکند دایر شده بود، اشتراک کرد. افغانستان در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان عضو ناظر این سازمان پذیرفته شد و فصل جدیدی در مناسبات افغانستان و سازمان شانگهای به‌ وجود آمد.

سازمان همکاری‌های شانگهای یا Shanghai Cooperation Organization در سال ۱۹۹۶ ابتدا به منظور خلع سلاح‌ سازی مرزها -به خصوص مرزهای آسیای میانه و چین- به میان آمد. در آن زمان روسیه، چین، تاجیکستان، قزاقستان و قرقزیستان پنج عضو اصلی این سازمان بودند. اوزبیکستان در سال ۲۰۰۱میلادی به طور رسمی، ششمین عضو این سازمان شد. منشور آن از سوی دولت‌های عضو در سال ۲۰۰۲ و در سن‌پترزبورگ روسیه تصویب شد. اهداف اصلی ایجاد سازمان همکاری‌های شانگهای اعتماد متقابل میان دولت‌های عضو، همکاری‌های مؤثر، صلح، ثبات و امنیت منطقوی و به میان آوردن یک نظام جدید اقتصادی و سیاسی در جهان می‌باشد. بازیگران اصلی این سازمان روسیه و چین استند و نقش آنان در تشکیل این سازمان کاملا بارز و حیاتی بوده است.