تناقض در معلومات اعضای کمیسیون مستقل انتخابات؛ مردم به کی‌ باور کنند؟

نگاه نو_ شبکه نهادهای ناظر برای سلامت انتخابات که متشکل از نهادهای مدنی و ایتوا است، از ارایه معلومات متناقض از سوی کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد می‌کند. مسوولان در شبکه نهادهای ناظر بر سلامت انتخابات می‌گویند که براساس یافته‌های این نهادها، معلوماتی که از سوی کمیشنران و سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات ارایه می‌شود، متناقض است.

عبدالمتین ایماق، یک تن از اعضای نهادهای ناظر بر روند انتخابات، روز دوشنبه، ششم عقرب، در یک نشست خبری زیر نام «پیرامون نگرانی از تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و عدم دسترسی به اطلاعات انتخابات» گفت که براساس یافته‌های نهادهای ناظر، معلوماتی که از سوی کمیشنران و سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات ارایه می‌شود، متناقض است. آقای ایماق از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که برای توحید معلومات انتخاباتی، تمامی معلومات را با تفکیک مشخصات آن در دستر نهادهای ناظر، رسانه‌ها و شهروندان قرار دهد. آقای ایماق گفت: «کمیسیون باید آرای بایومتریک شده و غیر بایومتریک را مشخص کند که چقدر شده است. هم‌چنان با تفکیک محلات رأی‌دهی و مقدار رأی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را مشخص کند.»

افزون بر این، این عضو شبکه نهادهای ناظر برای سلامت انتخابات از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که آمار رأی‌دهنده‌گان در سراسر کشور، به ویژه زنان اشتراک‌کننده‌ را اعلام کند. این در حالی است که تاکنون میزان مشارکت زنان در انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان مشخص نیست.

شبکه نهادهای ناظر برای سلامت انتخابات در حالی رقم مشخص تعداد رأی‌دهنده‌گان را از کمیسیون می‌خواهد که پیش از این شماری از دسته‌های انتخاباتی نیز از رقم متناقض رأی‌دهنده‌گان انتقاد کرده بودند. این دسته‌های انتخاباتی گفته بودند که آمار رأی‌دهنده‌گان که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شده، با آماری که از سوی شرکت درمالوگ اعلام شده، متفاوت است.

آماری که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات از تعداد رأی‌دهنده‌گان اعلام شده است، ۱ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۶۷۳ تن گفته شده است، اما آماری که توسط شرکت درمالوگ اعلام شده، رقم رأی‌دهنده‌گان را ۱ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۷۰۳ تن ذکر کرده است.

از سوی دیگر عبدالله احمدی، عضو شبکه نهادهای ناظر برای سلامت انتخابات، در این نشست تاخیر در اعلام نتایج انتخابات را غیر قابل قبول خواند و از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که نتایج انتخابات ریاست جمهوری را هر چه زودتر اعلام کند.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات روز یک‌شنبه، پنجم عقرب، اعلام کرد که به دلیل تهدیدات امنیتی در شبکه‌های مخابراتی، حمله به سرور مرکزی، بسته ماندن دروازه عمومی سرور مرکزی برای دور روز و کم‌کاری کمپنی درمالوگ، نتوانسته‌اند نتایج ابتدایی انتخابات را در زمان مقرر آن اعلام کنند. از این رو این کمیسیون زمان اعلام نتیجه ابتدایی را ۲۳ عقرب و زمان اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری را ۱۵ قوس سال جاری عنوان کرده است.

آقای احمدی کمیسیون مستقل انتخابات را متهم کرد که اطلاعات انتخاباتی را به موقع در اختیار ناظران، رسانه‌ها و شهروندان قرار نمی‌دهد. او بیان کرد که عدم دسترسی مردم به اطلاعات انتخاباتی، بی‌باوری شهروندان و نهادهای ناظر را نسبت به این کمیسیون تقویت می‌کند. آقای احمدی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که اطلاعت انتخاباتی را به موقع در اختیار شهروندان و نهادهای ناظر قرار دهد تا اعتماد مردم نسبت به پروسه انتخابات مستحکم شود.

در همین حال شماری از شهروندان کشور نیز از تناقض‌گویی و نقض قوانین انتخابات ابراز نگرانی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که تناقض‌گویی مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات و نقض قوانین انتخاباتی، سبب سردرگمی آنان شده است.

لطیفه محمدی، یک تن از باشنده‌گان کابل است. او می‌گوید به ‌رغم این‌که میزان اشتراک‌کننده‌گان نسبت به انتخابات پارلمانی سال گذشته به مراتب کم‌تر بوده است، اما با گذشت نزدیک به یک ماه از زمان برگزاری انتخابات، این کمیسیون نتوانسته است نتیجه ابتدایی انتخابات را اعلام کند. او نقض تقویم انتخابات و هم‌چنان گفته‌های متفاوت از تعداد رأی‌دهنده‌گان را پرسش‌برانگیز می‌خواند و می‌گوید که این عمل‌کرد کمیسیون باعث ایجاد شک و تردید او شده است.

مجتبی احمدی، یکی دیگر از باشنده‌گان شهر کابل است. او می‌گوید که تناقض در گفتار سخنگویان و کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات، ناشی از کمبود اطلاعات و عدم هم‌آهنگی میان این مسوولان است. او از عمل‌کرد اعضای کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد کرد و گفت که عدم ارایه معلومات دقیق و موثق، مردم را نسبت به این کمیسیون بی‌باور ساخته و اکنون مردم نمی‌دانند که به کی اعتماد کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات با رد گفته‌های شبکه نهادهای ناظر برای سلامت انتخابات، می‌گوید که این کمیسیون مطابق طرزالعمل و در شفافیت کامل پروسه انتخابات را به پیش می‌برد. عبدالعزیز ابراهیمی، یک تن از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات، به ۸صبح گفت که این کمیسیون با دقت کامل آرای رأی‌دهنده‌گان را شمارش می‌کند تا نتیجه انتخابات برای شهروندان کشور قابل قبول باشد. از سوی دیگر، آقای ابراهیمی، شبکه نهادهای ناظر برای سلامت انتخابات را متهم کرد که اذهان عامه را مغشوش می‌کند. او گفت که این نهادها برای به دست آوردن پروژه، به پروسه ملی و منافع ملی صدمه وارد می‌کنند.