مستندسازی ادعای «آزار و اذیت جنسی در ارگ» تا سوم عقرب تکمیل می‌شود

نگاه نو_ با گذشت بیش از سه ماه از ایجاد سکرتریت ویژه برای بررسی و مستندسازی ادعاهای آزارواذیت جنسی زنان در ادارات دولتی و غیردولتی، هنوز هم کار مستندسازی این ادعاها نهایی نشده است. مسوولان در این سکرتریت می‌گویند که کار بررسی ادعاهای مطرح شده جریان دارد و قرار است تا سوم عقرب نهایی ‌شود.

محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور در پنجم ماه اسد سال جاری، طی حکمی دستور داد تا سکرتریت ویژه برای بررسی شفاف و عادلانه ادعای آزارواذیت جنسی در ادارات دولتی در چوکات کمیسیون مستقل حقوق بشر ایجاد شود.

هدف از ایجاد این نهاد مستقل را رسیده‌گی و مستندسازی به هر ادعا درباره آزارواذیت جنسی در ادارات دولتی و غیر دولتی عنوان کرده‌اند. بر اساس حکم ریاست جمهوری، این نهاد مکلف بود که در مدت سه ماه تمامی ادعاها مبنی بر آزارواذیت جنسی زنان در ادارات دولتی و غیر دولتی را بررسی و مستندسازی کند. به این ترتیب، در صورت‌ تشخیص موارد جرمی، این نهاد، قضایای آزارواذیت را برای بررسی به لوی‌سارنوالی ارسال ‌کند.

این سکرتریت ویژه برای مستندسازی و بررسی ادعاهای آزارواذیت جنسی پس از آن ایجاد شد که حدود پنج ماه پیش، حبیب‌الله احمدزی، مشاور پیشین رییس جمهور غنی در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌های خصوصی، یکی از مشاوران محمداشرف غنی را به «ترویج سیستماتیک فحشا در ارگ، ادارات و هم‌چنان توزیع پول به نامزدان انتخابات پارلمانی برای نفوذ در مجلس‌ نماینده‌گان» متهم کرد. ارگ ریاست جمهوری این ادعا را رد کرد و از لوی‌سارنوالی خواست تا پرونده ادعای آزارواذیت جنسی زنان در ادارات را بررسی کند.

اکنون مسوولان در این نهاد از بررسی و مستندسازی ادعاهای آزارواذیت جنسی زنان در ادارات دولتی خبر می‌دهند. شبنم صالحی، کمیشنر کمیسیون حقوق بشر در بخش زنان در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید که سکرتریت ویژه ادعاها و شکایت‌های مبنی بر آزارواذیت جنسی را مستندسازی و بررسی می‌کند. خانم صالحی می‌افزاید که کار روی مستندسازی ادعای آزار و اذیت جنسی در جریان است و قرار است تا سوم ماه بعدی نهایی شود. هرچند خانم صالحی از پیش‌رفت در بررسی و مستندسازی این ادعاهای مطرح شده جزییاتی به دست نمی‌دهد، اما می‌افزاید: «قضایای ارگ تحت بررسی است، ما با طرفین در حال جمع‌آوری اسناد هستیم و تا سوم عقرب کار بررسی آن نهایی خواهد شد.»

در کنار بررسی و مستندسازی، این سکرتریت زمینه‌ی درج شکایت‌ها در مورد ادعاها و آزارواذیت جنسی در ادارات را نیز فراهم می‌کند. اکنون خانم صالحی می‌گوید که تا کنون چهار شکایت مبنی بر آزارواذیت جنسی در این نهاد به ثبت رسیده است که از این میان سه قضیه آن مربوط ولایت کابل و یک قضیه آن مربوط از ولایت ارزگان است.

در همین حال این کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر علاوه می‌کند که شهروندان از چگونه‌گی درج شکایات به این سکرتریت آگاهی ندارند. او می‌گوید هرچند آگاهی لازم را در بخش درج شکایات مبنی بر آزارواذیت در اختیار شهروندان قرار داده اند، اما میزان مراجعه‌کننده اندک بوده است. او می‌افزاید: «ما با وجودی که شماره تماس، اعلامیه و وب‌سایت را در اختیار مردم قرار دادیم، ولی اکثر کسانی که مورد آزارواذیت قرار می‌گیرند مراجعه نمی‌کنند و میزان مراجعه‌کننده خیلی کم است.»

از سوی دیگر، خانم صالحی می‌گوید که این نهاد در بررسی و مستندسازی این شکایات با مشکل روبه‌رو است زیرا در بخش آزارواذیت، در قانون جزا کدام مصداق در مورد آزارواذیت ذکر نشده که بر اساس آن،‌ مواردی چون آزارواذیت جنسی و لفظی بررسی و مستندسازی شود. در کنار این، کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر بیان می‌کند که برای اثبات این نوع جرایم، شواهد و مدارک کافی نیز وجود ندارد تا بر اساس آن بررسی و مستندسازی شود.

در عین حال خانم صالحی در این مورد می‌گوید که این سکرتریت در هم‌آهنگی با سایر نهادها درصدد تعدیل قانون جزایی‌اند تا بر اساس آن، مواردی چون آزارواذیت لفظی و جنسی را بررسی و مستندسازی کنند. با این حال این کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که این قضایا پس از این‌که موارد جرمی آن تشخیص شود، برای بررسی بیش‌تر به لوی‌سارنوالی فرستاده می‌شود. شبنم صالحی، مسوول این نهاد تصریح می‌کند که این سکرتریت، تا نهایی شدن این قضایا در لوی‌سارنوالی، آن را نظارت می‌کند.