بایومتریک اطمینان به شفافیت انتخابات را بیش‌تر کرده است

نگاه نو_ کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که برای روز رأی‌دهی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو حدود ۳۹ هزار پایه دستگاه بایومتریک را برای شفافیت این انتخابات در نظر گرفته است. عبدالعزیز ابراهیمی از سخنگویان این کمیسیون، روز دوشنبه، یکم میزان، به روزنامه ۸صبح گفت که این شمار دستگاه بایومتریک همراه با سایر مواد انتخاباتی به مراکز ولایات فرستاده شده و روند انتقال آن‌ها به ولسوالی‌ها در جریان است. او گفت که بیش از هزار محل رأی‌دهی در سراسر کشور تعیین شده است و برای هر محل یک پایه دستگاه بایومتریک مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ابراهیمی تصریح که برای هر مرکز رأی‌دهی که شامل چندین محل می‌شود نیز یک پایه دیگر به صورت احتیاطی فرستاده شده است تا در صورت ضرورت از آن کار گرفته شود. طبق معلومات او، در مجموع ۵ هزار و ۳۷۳ مرکز رأی‌دهی در سراسر کشور در نظر گرفته شده است که به این ترتیب، شمار دستگاه‌های احتیاطی بایومتریک نیز ۵ هزار و ۳۷۳ پایه است.

این سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که رأی‌دهی افراد واجد شرایط رأی در روز انتخابات به صورت «آف‌لاین» انجام خواهد شد. به گفته عبدالعزیز ابراهیمی، در پایان روز انتخابات و تکمیل روند رأی‌دهی، دستگاه‌های بایومتریک «آنلاین» می‌شود و در جاهایی که انترنت فعال است، داده‌های آن به «سرور مرکزی» کمیسیون مستقل انتخابات انتقال خواهد شد. او افزود در ساحاتی که انترنت موجود نیست، داده‌های دستگاه‌های بایومتریک پس از انتقال به دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات به سرور مرکزی این کمیسیون انتقال داده می‌شود.

طبق معلومات عبدالعزیز ابراهیمی، در دستگاه‌های بایومتریک، عکس‌های چهره، تذکره، برچسب انتخابی و نشان دو انگشت از دو دست هر رأی‌دهنده ثبت می‌شود. او گفت که هر محل رأی‌دهی برای ۴۰۰ نفر و هر دستگاه بایومتریک نیز برای همین تعداد رأی‌دهنده در نظر گرفته شده است. ابراهیمی افزود در صورتی که تعداد رأی‌دهنده از این شمار بالا برود، دستگاه بایومتریک، به صورت خودکار، رأی آن‌ها را ثبت نخواهد کرد. ابراهیمی هم‌چنان بیان داشت که با استفاده از این دستگاه‌ها یک نفر قادر به دو بار رأی‌دهی در یک مرکز نیست. هم‌چنان در صورتی که یک نفر در دو محل رأی بدهد، سرور مرکزی یکی از رأی‌های او را به صورت خودکار شناسایی و باطل می‌کند.

عبدالعزیز ابراهیمی در باره مقدار انترنت موجود در این دستگاه‌ها چیزی نگفت. او هم‌چنان مشخص نساخت که سیم‌کارت نصب شده در دستگاه‌های بایومتریک متعلق به چه تعداد شرکت‌های مخابراتی و همین طور کدام شرکت‌ها است.

این سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات تصریح کرد که هر دستگاه بایومتریک دارای یک سیم‌کارت و انترنت کافی است. به همین شکل، این دستگاه‌ها دارای یک «چیپ» برای ذخیره مشخصات رأی‌دهنده‌گان است. ابراهیمی می‌گوید که تمامی دستگاه‌های بایومتریک دارای باتری و چارج کافی و یک «پاوربانک» است که در صورت ضرورت از آن استفاده می‌شود. هم‌چنان این تکنولوژی دارای دو زبان فارسی و پشتو و یک پرینتر است.

برای استفاده از تکنولوژی بایومتریک بیش از ۶۰ هزار نفر استخدام شده‌اند و ابراهیمی می‌گوید که روند آموزش بعضی از آن‌ها پایان یافته و بعضی دیگر در روزهای آینده تکمیل می‌شود. طبق معلومات عبدالعزیز ابراهیمی، این شمار افراد شامل ماموران دستگاه‌های بایومتریک و آمران انتخاباتی در ولسوالی‌ها می‌شود.

این سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات خاطرنشان ساخت که آرای بایومتریک نشده از اعتبار ساقط است و در شمار آرای صحیح شمارش نخواهد شد. او افزود در صورتی که یکی از دستگاه‌های بایومتریک در یک محل پس از پایان رأی‌دهی دچار مشکل شود و داده‌های آن غیرقابل انتقال به سرور مرکزی باشد، در آن صورت آرایی که در صندوق‌های رأی‌دهی همان محل ریخته شده است، مورد شمارش قرار می‌گیرد. ابراهیمی تصریح کرد که در این حالت تنها برگه‌های رأی‌دهی معتبر خواهد بود که «بارکد» داشته باشد. طبق توضیحات او، این «بارکد» پس از ثبت مشخصات رأی‌دهنده توسط دستگاه بایومتریک «پرینت» و در پشت برگه رأی‌دهی نصب می‌شود. هم‌چنان جدول نتایج یک گزینه دیگر برای شمارش آرای ریخته‌شده در صندوق‌های همان محل است که دستگاه بایومتریک آن پس از رأی‌گیری دچار مشکل شده است.

اما امنیت سرور مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات هنوز به صورت کامل تأمین نشده است. عبدالعزیز ابراهیمی می‌گوید، بیم آن‌که این سرور هدف حملات سایبری قرار بگیرد، هنوز موجود است. او اما افزود که کمیسیون مستقل انتخابات از کمپنی «درمالوک» خواسته است تا در زمینه مصونیت سرور مرکزی با این کمیسیون همکاری کند.

حبیب‌الله شینواری، مسوول دیده‌بان انتخابات افغانستان یا «ایتوا»، از استفاده تکنولوژی بایومتریک در انتخابات پیش رو خوش‌بین است. شینواری می‌گوید که انتظار می‌رود با استفاده از این دستگاه‌ها، شفافیت در این انتخابات تأمین شود. او هم‌زمان گفت با توجه به این‌که فرصت اندکی تا برگزاری انتخابات باقی مانده است، کار استخدام و آموزش ماموران بایومتریک، پیش‌رفت چندانی نداشته است. او گفت که نیاز بود این کارمندان کمی وقت‌تر استخدام و آموزش می‌دیدند تا اطمینان کامل برای استفاده بهینه از این دستگاه‌ها حاصل می‌شد.

مسوول دیده‌بان انتخابات افغانستان هم‌چنان از نامعتبر دانستن آرای بایومتریک‌نشده در کمیسیون مستقل انتخابات استقبال می‌کند. او گفت در صورتی که به آرای بایومتریک‌نشده اعتبار داده می‌شد، سطح شفافیت در انتخابات پیش رو افت می‌کرد. به گفته حبیب‌الله شینواری، دستگاه‌های بایومتریک، فهرست رأی‌دهنده‌گان و هم‌چنان فعال شدن سرور مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات، احتمال شفافیت در انتخابات پیش رو را بسیار بالا برده است.

انتخابات ریاست جمهوری تا سه روز دیگر در ششم میزان برگزار می‌شود. کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که آماده‌گی کامل دارد این انتخابات را در زمان معین آن برگزار کند. هزینه این انتخابات ۱۴۹ میلیون دالر تعیین شده است. ۷۲ هزار نیروی نظامی نیز برای تأمین امنیت انتخابات ششم میزان گماشته شده‌اند. بیش از ۱۰۰ هزار ناظر ملی و بین‌المللی نیز برای نظارت از این انتخابات نام داده‌اند. شمار افراد واجد شرایط رأی‌دهی در انتخابات پیش رو بیش از نُه‌ونیم میلیون نفر اعلام شده است.