رییس جمهور: هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع برگزاری انتخابات شود

رییس جمهور می‌گوید که انتخابات ریاست جمهوری در زمان اعلام شده آن برگزار می‌شود و هیچ قدرتی توانایی ممانعت از برگزاری این انتخابات را ندارد.

نگاه نو_ رییس جمهور غنی این سخنان را روز سه‌شنبه، هژدهم سنبله، درست ۱۸ روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سخنانی به مناسبت گرامی‌داشت از روز عاشورا مطرح کرد. روز عاشوار مصادف با روز شهادت امام حسین و همراهانش در کربلا؛ شهری در عراق امروزی است. برابر روایت‌های تاریخی او پس از این‌که همراهانش یکی‌یکی کشته شدند، به تنهایی جنگید.

اشرف غنی در این مراسم که در غرب کابل برگزار شده بود، تأکید کرد که جمهوریت خط سرخ اوست و حتا زمانی که مانند امام حسین تنها بماند، از جمهوریت دفاع خواهد کرد.

به گفته رییس جمهور غنی، جمهوریت، نظام دستور قانون اساسی است و انتخابات به عنوان رکنی از جمهوریت در زمان معین آن برگزار می‌شود. او تأکید کرد: «هیچ بدیلی برای انتخابات وجود ندارد و هیچ قدرتی مانع انتخابات شده نمی‌تواند.»

بخش دیگری از سخنان رییس جمهور غنی در مورد صلح بود. او گفت که صلح بر اساس نقشه راهی که مردم در لویه‌جرگه مشورتی صلح تعیین کرده بودند، به حیث یک روند ملی تعقیب می‌شود.

او ادامه داد: «صلح باعزت که امنیت را در کشور تضمین و با مالکیت افغان‌ها باشد، خواست و آرزوی هر افغان است و ما متعهد به عملی کردن این آرزو هستیم.»

انتخابات ریاست جمهوری قرار است در ششم میزان با رقابت میان ۱۷ نفر برگزار شود. این انتخابات به دلیل هم‌زمانی آن با تلاش‌های صلح به رهبری امریکا به باور آگاهان، در حاشیه قرار گرفته بود، اکنون با تصمیم تازه دولت امریکا به رهبری دونالد ترمپ در مورد توقف گفت‌وگوهای صلح، ورق به نفع انتخابات برگشته است. به همین دلیل شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به دلیل این‌که صلح را در اولویت قرار داده باشند، کمپین انتخاباتی‌شان را آغاز نکرده‌اند.