ناامیدی مردم از دولت افغانستان برای تامین امنیت ایام محرم

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اشاره به حملات متعدد به مراسم محرم عزاداران حسینی در سال گذشته گفت که مردم از تامین امنیت توسط دولت ناامید هستند و با امکانات اندک خودشان دست به کار شده‌اند.

نگاه نو_ با آغاز ماه محرم نگرانی‌ها درباره تامین امنیت مراسم‌های مذهبی در این ماه بار دیگر تشدید شده و پس از شهید و زخمی شدن بسیاری از عزاداران حسینی شیعه و سنی در افغانستان طی سال‌های گذشته برخی دولت را به اهمال عامدانه متهم می‌کنند.

کارشناسان امنیتی بر این باورند که برای تامین مساجد و گردهمایی‌های مذهبی در ماه محرم بهتر است علاوه بر نیروهای امنیتی بیشتر از نیروهای اطلاعاتی بیشتری استفاده شود.

«جاوید کوهستانی» ژنرال بازنشسته افغان و کارشناس مسایل نظامی به «رادیو آزادی» گفت: برای تامین امنیت مراسم‌ها در ماه محرم بهتر است نیروهای تجسس و اطلاعاتی فعال شوند و حضور پلیس را کمتر کنند.

وی همچنین پیشنهاد داد که بهتر است بازرسی بدنی در مراسم‌های مذهبی نیز بیشتر به مردم محلی واگذار شود.

این در حالی است که وزارت کشور افغانستان اعلام کرده که نیروهای امنیتی برای تامین امنیت مراسم‌های ماه محرم آمادگی کامل دارند و تدابیر ویژه‌ای برای آن اتخاذ شده است.

با این حال «فریبا هاشمی» کارشناس افغان گفت که مردم از دولت برای تامین امنیت ناامید شده‌اند و با امکانات اندک خود برای امنیت مراسم عزاداری دست به کار شده‌اند.

سال گذشته با توجه به سهل انگاری دولت در زمینه تامین امنیت عزاداران حسینی، که برخی آن را «عامدانه» می‌دانند، نیروهای مردمی با تجهیرات ابتدایی امنیت مراسم را خود تامین کردند.