برق جوزجان از گاز تامین می‌شود

مقام‌های محلی در ولایت جوزجان می‌گویند که از این پس انرژی برق جوزجان از گاز تامین می‌شود.

نگاه نو_ لطف‌الله عزیزی، والی جوزجان روز شنبه، دهم سنبله، هنگام افتتاح دو چاه گاز شماره (۳۱ و ۳۷) منطقه یتیم تاق شهر شبرغان گفته است که برای نخستین بار در سطح کشور ولایت جوزجان به جای برق وارداتی از منابع طبیعی این ولایت صاحب «برق گازی» می‌شود.

منطقه‌ی یتیم تاق حدود ۲۵ کیلومتری در سمت شرق شهر شبرغان موقعیت دارد که در این ساحه چاه‌های گاز در زمان روس‌ها حفر شده است.

چاه‌های گاز شماره ۳۱ و ۳۷ این منطقه پس از ترمیم روز شنبه با حضور نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن و پترولیم، عبدالحلیم خلمی، سرپرست وزارت انرژی، آب و برق، امان‌الله غالب، رییس عمومی شرکت برشنا و عزیز شاهی، سرپرست ریاست تصدی‌های وزارت معادن افتتاح شد.

این چاه‌ها توسط چنایی‌ها ترمیم شده است و ظرفیت تولید ۲۴۰ هزار مترمکعب گاز را در ۲۴ ساعت دارا می‌باشد. هزینه ترمیم این دو چاه ۱۲ میلیون دالر گفته شده است.

گفتنی است که دولت افغانستان تفاهم‌نامه تولید ۵۲ میگاوات برق از گاز شبرغان را درسال ۱۳۹۵ با یک شرکت داخلی به نام «بیات پاور» به امضا رسانده بود.

فریدون انیق، سخنگوی والی جوزجان به روزنامه ۸صبح گفت که این پروژه در روزهای آینده افتتاح خواهد شد و با افتتاح آن انتظار می‌رود برق مورد نیاز ولایت جوزجان تأمین شود.

از جانب دیگر، وزارت معادن و پترولیم در نظر دارد که استخراج گاز از پنج چاه دیگر در جوزجان را با بخش خصوصی قرارداد کند. نرگس نهان گفته است که این قرارداد پس از طی مراحل پیشنهاد پروپوزل استخراج این چاه‌ها به صورت رسمی عقد خواهد شد.

شماری از کارگران تفحصات گاز در شبرغان شکایت دارند که معاش‌‌شان را دریافت نکرده‌اند. سرپرست وزارت معادن و پترولیم وعده داده است که تا یک هفته دیگر مشکل پرداخت معاش این کارمندان نیز حل خواهد شد.