خلیلی از شروع مذاکرات مستقل احزاب با طالبان به ارگ هشدار داد

نگاه نو_ محمدکریم خلیلی‌، رییس شورای عالی صلح، روز جمعه، هشتم سنبله، در یک همایش انتخاباتی در تالار لویه‌جرگه در شهر کابل از احتمال شروع مذاکرات مستقل احزاب سیاسی با طالبان به ارگ ریاست جمهوری هشدار داد. محمدکریم خلیلی که رهبری حزب وحدت اسلامی را نیز بر عهده دارد، در سخنانی در مراسم حمایت این حزب از دسته انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» گفت که خواستار ختم جنگ و برقراری صلح در کشور است و از پیش‌رفت‌های صورت گرفته در این زمینه استقبال می‌کند. او ضمن تأکید بر ضرورت داشتن یک راه‌کار شفاف و عادلانه در خصوص صلح، افزود که برای رسیدن به صلح پایدار باید هیأت گفت‌وگوکننده صلح، جامع و متشکل از نماینده‌گان تمامی حلقات سیاسی، اجتماعی و قومی افغانستان باشد. او گفت که هر گاه چنین راه‌کاری وجود نداشته باشد و همه مردم خود را شریک صلح احساس نکنند، صلح پایدار و باعزت در کشور تأمین نخواهد شد.

رییس شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی می‌گوید که اگر تلاش بر این باشد که هیأت گفت‌وگوکننده صلح فقط از ارگ و تنها طبق خواست ارگ تشکیل شود، این یک حرکت بسیار «خام» است. محمدکریم خلیلی هم‌زمان مدعی شد که ارگ ریاست جمهوری در صدد است تا بعضی از احزاب و گروه‌های سیاسی را از روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان حذف کند. او خطاب به ارگ هشدار داد که اگر کاری کند که احزاب و گروه‌های سیاسی تأثیرگذار از روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان حذف شوند، در آن حالت این احزاب و گروه‌های سیاسی خود به صورت مستقل و مستقیم با گروه طالبان وارد گفت‌وگو خواهند شد. محمدکریم خلیلی به طور مشخص از رییس جمهور غنی خواست که تلاش نکند کار به این‌جا کشیده شود، زیرا شروع گفت‌وگوهای مستقل احزاب و گروه‌های سیاسی با طالبان به نفع حکومت نیست. محمدکریم خلیلی افزود که اگر کار به شروع گفت‌وگوهای مستقل و مستقیم احزاب و گروه‌های سیاسی با گروه طالبان کشیده شد – در حالی که طالبان آن را از خدای خود می‌خواهند – در آن صورت مقصر خود رییس جمهور غنی خواهد بود.

محمدکریم خلیلی هم‌چنان از عبدالله عبدالله شریک برابر محمداشرف غنی در حکومت وحدت ملی خواست که متوجه روند گفت‌وگوهای صلح باشد. او بار دیگر تأکید کرد که در گفت‌وگوهای پیش رو در اسلو، پایتخت ناروی و هیأت گفت‌وگوکننده صلح باید همه جوانب خود را ببینند و در آن شریک باشند. با این حال، عبدالله عبدالله در سخنان خود در این همایش بدون اشاره به هیأت گفت‌وگوکننده صلح، گفت که او چوکی را به بهای ادامه جنگ و هم‌چنان به قیمت خون سربازان کشور نمی‌خواهد.

رهبر حزب وحدت اسلامی از جانب دیگر خاطرنشان ساخت که تلاش‌های مرتبط به انتخابات هیچ‌گاهی مانع صلح و پیش‌رفت این روند در کشور نخواهد شد. او هم‌زمان گفت: «در صورتی که مطمئن شویم صلح پایدار و عادلانه پیاده می‌شود، ما آن روز اولویت را به صلح قایل هستیم.»

از سخنان روز جمعه محمدکریم خلیلی چنین معلوم می‌شود که او به عنوان رییس شورای عالی صلح در جریان تشکیل هیأت گفت‌وگوکننده صلح قرار ندارد. حکومت در پنجم سرطان اعلام کرد که دبیرخانه شورای عالی صلح را لغو کرده است. این دبیرخانه به دنبال تأسیس وزارت دولت در امور صلح لغو شد. خود شورای عالی صلح تا کنون پا بر جا است. این شورا پیش از آن در بحث‌های مربوط به صلح شریک بود.

وزارت دولت در امور صلح در نهم اسد اعلام کرد که هیأت گفت‌وگوکننده دولت برای صلح با طالبان تشکیل شده است. اکنون که یک ماه از زمان اعلام این خبر گذشته است، هنوز هویت اعضای آن فاش نشده است. وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که تصمیم دارد هویت اعضای هیأت گفت‌وگوکننده صلح را هم‌زمان با شروع گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با میزبانی یکی از کشورهای اروپایی اعلام کند. به گفته این وزارت، هیأت گفت‌وگوکننده دولت برای صلح با گروه طالبان متشکل از پانزده نفر است که در ترکیب آن «تنوع سیاسی، اجتماعی و قومی افغانستان در نظر گرفته شده است.»

محمدکریم خلیلی در حالی از احتمال شروع گفت‌وگوهای مستقلانه احزاب و جریان‌های سیاسی با گروه طالبان هشدار می‌دهد که نماینده‌گان این گروه دست‌کم در هشت ماه گذشته سه بار به صورت رسمی با نماینده‌گان این احزاب و جریان‌های سیاسی در باره جنگ و صلح افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. دورهای اول و دوم این گفت‌وگوها به ترتیب در دلو پارسال و جوزای امسال در روسیه و دور سوم آن در سرطان سال جاری با میزبانی قطر برگزار شده بود. در دور سوم افرادی از حکومت هم در این گفت‌وگوها شرکت داشتند، اما تنها از خود نماینده‌گی می‌کردند. گروه طالبان تا کنون برای گفت‌وگوی مستقیم با دولت اعلام آماده‌گی نکرده است.