«نصیر نشاط» شاعر و طنز پرداز مطرح افغانستان در گذشت

«نصیر احمد نشاط»، شاعر و طنزپرداز مطرح افغانستان، روز چهارشنبه 6 سنبله(شهریور) 1398 به عمر 74 سالگی در پاکستان در گذشت.

نگاه نو_ فرزند آقای «نصیر نشاط» خبر درگذشت پدرش را تایید کرده است.

«داکتر عبدالله عبدالله» رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی درگذشت این شاعر را به جامعه فرهنگی و ادبی افغانستان تسلیت گفت و اظهار داشت: مرحوم نشاط با قبول دشواری‌ها و ناملایمت های روزگار و در شرایط سخت به کار فرهنگی و ادبی پرداخته و نوشته ها و اشعار گران‌بها و ارزشمندی برجای گذاشته است.

نصیر احمد نشاط در قریه بابای علی ولسوالی آبشار ولایت پنجشیر به دنیا آمد، مکتب را در پنجشیر گذراند، ولی بعد‌ها به علت مشکلات زندگی نتوانست به یادگیری ادامه دهد اما با این حال او تا هفده سالگی در سایه پدر، علوم دینی متداول زمانش را نزد علمای حصه دوم ولایت پنجشیر (معروف به دره)، فرا گرفت سپس روانه کابل گردید.

وی در کابل نتوانست به تحصیلاتش ادامه دهد و به ناچار تن به کار داد، چون به ادبیات علاقه مندی داشت و در عرصه های مختلف ادبی از شعرای گذشته و معاصرش توشه ها برداشته بود، نزد استاد «علی اصغر بشیر هروی» شاعر، طنز نویس،منجم و مورخ توانا، زانوی شاگردی زد و ایشان استعداد نهفته در وجود آن جوان را کشف و پرورش داد و ۵ سال تمام او را در کنارش در اداره جریده طنز ” ترجمان” یاری رساند.

نصیر احمد نشاط در زمستان ۱۳۷۹ هجری خورشیدی گزیده ای از اشعارش را با نام «نزع کابل» در شهر پیشاور پاکستان به چاپ رسانید. بخش بزرگ این گزیده ها طنزهای منظوم شاعر است او بیش‌تر به طنز نویسی منظوم علاقه داشت.

گفتنی است نشاط علاوه بر مجموعه «نزع کابل» چهار مجموعه دیگر از طنزهای منظوم خود را آماده چاپ داشت که متاسفانه فرصتی برای انتشار این مجموعه ها توسط وی فراهم نگردید.