دختران کدنویس افغانستان؛ رویایی که به حقیقت نزدیک شد

فرشته فروغ، موسس مرکز آموزش کدنویسی در هرات.

نگاه نو_ فرشته فروغ که اولین مرکز آموزش کدنویسی بازی‌های کامپیوتری و اپلیکیشن‌های موبایل را برای دختران در ولایت هرات تاسیس کرده است، می‌گوید حدود ۱۵۰ دختر مهارت‌های کدنویسی و برنامه‌های کاربردی تلفن‌های همراه را در این مرکز فرا گرفتند.

در دور اول، ۵۰ دختر از این مرکز فارغ شدند که حدود ۷۰ درصد از آنها جذب بازار کار شده‌اند.

خانم فروغ در یک خانواده مهاجر افغان در ایران به دنیا آمده است. یک سال پس از سقوط طالبان، به افغانستان بازگشت و در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه هرات تحصیل کرد. سپس به آلمان رفت و کارشناسی ارشد را در این رشته از دانشگاه برلین به دست آورد.

او می‌گوید اهداف بلند مدت دارد و می‌خواهد دامنه‌ای این مرکز آموزشی را به سراسر افغانستان گسترش بدهد. “هر روز دختران از نقاط مختلف افغانستان برایم پیام و ایمیل می‌فرستند و می‌پرسند چه وقت از این مراکز در شهرهای دیگر هم باز خواهید کرد؟”


خانم فروغ می‌گوید وقتی این مرکز راه اندازی شد، آگاهی کمتری در باره حضور زنان در عرصه‌های فن‌آوری وجود داشت. دختران مهارت‌های زیادی را در این مرکز آموخته‌اند؛ وب‌سایت طراحی می‌کنند، بازی‌های کامپیوتری و اپلیکشن‌های موبایل می‌سازند و از این طریق به حل مشکلات جامعه کمک می‌کنند.

خانم فروغ می‌گوید: در دور اول، ۵۰ دختر از این مرکز فارغ شدند که حدود ۷۰ درصد از آنها جذب بازار کار شده‌اند. او می‌خواهد زنان افغانستان را با علوم کامپیوتر آشنا بسازد، اقدامی‌که در کشوری مثل افغانستان خالی از چالش نبوده است.


دختران هراتی کدنویسی کامپیوتر می‌اموزند
خانم فروغ هدف خود را فراهم‌سازی فرصت‌های شغلی برای دختران می‌داند. دخترانی که در دور اول از این مرکز فارغ شدند، توانستند روی ۱۵ پروژه کار کنند و در ازای این پروژه‌ها بیش از ۱۲ هزار دلار درآمد داشته باشند. یک تعداد دیگر با استفاده از دانش و مهارت‌های‌شان، شغل‌های خوبی به دست آوردند.

خاطره محمدی، یکی از این دختران می‌گوید: “ابتدا به بازی‌های کامپیوتری علاقه داشتم، اکنون خودم گیم می‌سازم”. او اکنون در یکی از دانشگاه‌های خصوصی هرات تدریس می‌کند. خانم محمدی بازی را به نام جغرافیای افغانستان ساخته و در حال ساختن اپلیکشنی در باره شخصیت‌های تاریخی افغانستان است.

“دختر قهرمان افغان” نام بازی دیگری است که این دختران ساخته‌اند و قهرمان این بازی طوری که از نامش پیداست، یک دختر است که با عبور از موانعی زیاد، سرانجام خانواده‌اش را نجات می‌دهد.


خاطره محمدی می‌گوید در حال ساختن اپلیکشنی در باره شخصیت‌های تاریخی افغانستان است
از دست‌آوردهای این مرکز تشویق دختران برای روی آوردن به علوم کامپیوتر است. دخترانی که در این مرکز کدنویسی کامپیوتر را آموخته‌اند از تجربیات خود به بی‌بی‌سی گفتند.

حسینا حیدری، یکی دیگر از فارغان این مرکز که حالا خود استاد کامپیوتر در دانشکده علوم کمپیوتر دانشگاه هرات ‌است، می‌گوید: “آموزش در این مرکز کمک کرد مهارت‌های زیادی را در کدنویسی یاد بگیرم. این مرکز به من ثابت ساخت که هیچ ‌چیزی ناممکن نیست”.


حسینا حیدری در اوقات فراغت‌ اپلیکشن‌های موبایل و بازی‌های کامپیوتری می‌سازد. او می‌گوید کدنویسی تاثیر خیلی مهمی بر زندگی فردی وی گذاشته‌ است.

خانم حیدری می‌افزاید: “طراحی گرافیک، ساختن بازی‌های کامپیوتری و اپلیکشن‌ها هنوز در بین خانواده‌های افغان پدیده‌های ناآشنا است و مردم هنوز به ارزش تکنالوژی به خوبی پی نبرده‌اند.”

مریم غلامی می‌گوید: “اگر کدنویسی را فرا نمی‌گرفتم، زندگی من کاملا متفاوت می‌بود. در واقع انقلابی را در زندگی من برپا کرد.”

منیره فروغ می‌گوید: “من اکنون می‌توانم اپلیکشن موبایل بسازم”. مهارت‌های که در این کورس فرا گرفتم مرا کمک کرد با همکاری یکی از دوستانم یک شرکت اپلیکشن‌سازی راه اندازی کنم.”

آرزو اکرمی می‌گوید: “بزرگترین دست آورد من این است که قبل از آشنایی با این مرکز اصلا چیزی در باره کامپیوتر نمی‌دانستم اما اکنون می‌توانم وب‌سایت طراحی کنم”.