برگه‌های رای‌دهی به کابل رسید

نگاه نو_ کمیسیون مستقل انتخابات از دریافت ۱۱ میلیون و ۲۰۰ برگه رأی‌دهی خبر داده می‌گوید، روند بسته‌بندی و انتقال این برگه‌ها به دفاتر ولایتی این کمیسیون به زودی آغاز خواهد شد. مسوولان این کمیسیون هم‌چنان می‌افزایند که شماری از آموزگاران آلمانی به کابل رسیده‌اند تا کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات را برای استفاده درست از دستگاه‌های انگشت‌نگاری در ششم میزان آموزش دهند.

عبدالعزیز ابراهیمی، از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات روز دوشنبه، ۲۸ اسد در صحبت با روزنامه ۸صبح، گفت: «تمام برگه‌های رأی‌دهی و فورم‌های نتایج آرا پس از چاپ، به کابل رسیده است.» آقای ابراهیمی ‌هم‌چنان افزود: «پلان انتقال مواد حساس و غیر حساس روز انتخابات از طریق زمین و هوا به دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات نیز نهایی شده و این پلان به زودی با نهادهای امنیتی در میان گذاشته خواهد شد.» حبیب‌رحمان ننگ، رییس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات از این پیش گفته بود که این برگه‌ها با هزینه سازمان ملل در امارات متحده عربی به چاپ خواهند رسید.

هرچند کمیسیون مستقل انتخابات تعداد رأی‌دهنده‌گان انتخابات ریاست جمهوری را نُه میلیون و ۶۴۵ هزار و ۲۸۳ نفر عنوان کرده است، اما تعداد برگه‌های رأی‌دهی حدود ۱۶ درصد بیش‌تر از شمار رأی‌دهنده‌گان چاپ شده است. مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند با توجه به شرایط موجود نیاز بوده تعداد برگه‌های رأی‌دهی برای احتیاط لازم، بیش‌تر از شمار رأی‌دهنده‌گان چاپ شود.

در کنار این همه، مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات از رسیدن محموله دیگری از دستگاه‌های انگشت‌نگاری مورد نیاز ششم میزان خبر داده‌اند و می‌گویند شماری از آموزگاران یک شرکت آلمانی برای آموزش کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات به کابل رسیده‌اند. عبدالعزیز ابراهیمی، از سخنگویان این کمیسیون می‌گوید که این آموزگاران نماینده‌گان شرکت درامالوگ آلمانی هستند که برای آموزش کارمندان مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات به کابل آمده‌اند تا روش درست استفاده از دستگاه‌های انگشت‌نگاری را برای کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات آموزش دهند. سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات اما شمار این آموزگاران را مشخص نکرد. این در حالی است که دستگاه‌های انگشت‌نگاری که قرار است در روز رأی‌دهی ششم میزان به کار گرفته شود از همین شرکت آلمانی زیر نام «درامالوگ» خریداری شده است.

عکس زنان در روز رأی‌دهی اجباری است

در همین حال، مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات چگونه‌گی استفاده از دستگاه‌های انگشت‌نگاری را در روز رأی‌دهی توضیح می‌دهند و می‌گویند، گرفتن عکس زنان در روز رأی‌دهی و ثبت آن در دستگاه‌های انگشت‌نگاری اجباری است. رحیمه ظریفی، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست خبری در کابل گفته است: «تصویر زنان در روز انتخابات اجباری است همان قسم که زنان تذکره‌های‌شان را با عکس‌های‌شان برای حج رفتن می‌برند، همین گونه در روز انتخابات نیز تصویر چهره‌شان لازم می‌باشد.» این در حالی است که در انتخابات پارلمانی سال گذشته گرفتن عکس زنان به دلیل سنتی بودن جامعه اختیاری بوده است.

مسوولان این کمیسیون هم‌چنان می‌گویند، در روز رأی‌دهی دو انگشت هر رأی‌دهنده با تصویر چهره‌اش در دستگاه‌های انگشت‌نگاری ثبت خواهند شد. کمیسیون مستقل انتخابات از این پیش اعلام کرده است که در کنار این مشخصات، عکس شناس‌نامه و برچسب (استکیر) رأی‌دهنده‌گان نیز در دستگاه‌های انگشت‌نگاری ثبت خواهد شد.

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات درحالی جزییات چگونه‌گی استفاده از دستگاه‌های انگشت‌نگاری در انتخابات ریاست جمهوری را همه‌گانی کرده‌اند که اداره تدارکات ملی به تازه‌گی حدود ۱۷هزار و ۸۶۵ دستگاه انگشت‌نگاری را از آلمان خریداری و در اختیار این کمیسیون قرار داده است. مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات از این پیش گفته بودند که ۲۱هزار و ۶۷۹ دستگاه انگشت‌نگاری را در اختیار دارند و برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با استفاده از فناوری انگشت‌نگاری نیازمند ۳۹هزار و ۵۴۴ دستگاه انگشت نگاری هستند. عبدالعزیز ابراهیمی، از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید اکنون سایر دستگاه‌ها در اختیار این کمیسیون قرار گرفته و قرار است روند رأی‌دهی با شفافیت لازم و قابل قبول برای احزاب، نامزدان و جریان‌های سیاسی انجام شود. استفاده از دستگاه‌های انگشت‌نگاری در انتخابات پس از راه‌پیمایی‌های گسترده احزاب سیاسی در قانون انتخابات گنجانیده شده است.

بر اساس تقویم انتخاباتی قرار است انتخابات ریاست جمهوری تا ۳۷ روز دیگر در ششم میزان برگزار شود. در این دور انتخابات نُه میلیون و ۶۴۵ هزار و ۲۸۳ رأی‌دهنده واجد شرایط شناخته شده اند. این رأی‌دهنده‌گان در ۳۰ هزار محل رأی‌دهی در ۵هزار و ۳۷۳ مرکز در سراسر کشور پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. این نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری شمرده می‌شود که در آن مشخصات سایر رأی‌دهنده‌گان قرار است با استفاده از فناوری انگشت‌نگاری در دستگاه‌های انگشت نگاری به گونه آنلاین ثبت شود. مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان اعلام آماده‌گی کرده‌اند. با آن که گروه طالبان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را یک روند «تقلبی» عنوان کرده و گفته‌اند که مانع برگزاری آن خواهند شد، اما وزارت‌های دفاع ملی و داخله گفته‌اند که برای تامین امنیت انتخابات و کارزارهای نامزدان ریاست جمهوری آماده‌گی کامل دارند.