تهیه‌کننده ایرانی با فیلمی از افغانستان در جشنواره ونیز

فیلم «حوا، مریم، عایشه» محصول سینمای افغانستان و به تهیه‌کنندگی کتایون شهابی به عنوان یکی از فیلم‌های بخش افق‌های هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز پذیرفته شده است.

نگاه نو_ به گزارش ایسنا، این فیلم که نخستین فیلم بلند و داستانی صحرا کریمی، فیلم‌ساز جوان افغانستانی و از معدود زنان فیلمساز ساکن این کشور است، یکی از ۱۹ فیلم بخش رقابتی افق‌های ونیز ۲۰۱۹ است.

صحرا کریمی در این فیلم کلیشه‌های رایج در مورد افغانستان و خصوصاً زنان را به چالش می‌کشد و از نگاه سینما روایت و تصویری از زندگی سه زن از سه قشر متفاوت جامعه در کابل امروز را ارائه می‌دهد. به علت جنگ و ناامنی، رسانه‌های خبری سال‌هاست اخبار ناخوشایندی از افغانستان بازتاب می‌دهند.

«حوا، مریم، عایشه» تولید سینمای مستقل افغانستان است و به رغم ناامنی‌ها که فیلمبرداری را در افغانستان دشوار کرده، در شهر و کوچه پس‌کوچه‌های کابل در لوکیشن‌های واقعی با بازیگران و نابازیگران افغانستانی ساخته شده است.

کتایون شهابی، تهیه‌کننده مستقل ایرانی که دو شرکت تهیه‌کنندگی و پخش بین‌الملل در ایران (رسانه بین‌المللی شهرزاد) و فرانسه (نوری پیکچرز) دارد به یاری صحرا کریمی آمد و تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده گرفت و کلیه کارهای پساتولید آن در ایران انجام شد. او «حوا، مریم، عایشه» را گامی جدی و نگاهی متفاوت در سینمای این کشور می‌داند که می‌تواند نماینده خوب نسل جدید سینماگران افغانستان باشد.

عوامل این فیلم عبارت‌اند از: کارگردان: صحرا کریمی، تهیه‌کنندگان: کتایون شهابی، صحرا کریمی، فیلمنامه‌نویس: صحرا کریمی، سامی حسیب نبی‌زاده، مدیر فیلمبرداری: بهروز بادروج، صدابردار: اصغر آبگون، سرپرست صدا گذاری: محمدرضا دلپاک، تدوینگر: مستانه مهاجر، موسیقی، صبا ندائی، علی توکلی، مدیر تولید: احمدشاه سلطانی، سامی حسیب نبی زاده، دستیار کارگردان: محمد (کاوه) آیریک، طراح صحنه: سکینه غلامعلی، طراح گریم: مریم فقیرزاده، عکاس: محمد عقیل پاییز، سرمایه‌گذار: احمدشاه سلطانی بازیگران: آرزو آریاپور (حوا)، فرشته افشار (مریم)، حسیبا ابراهیمی (عایشه).

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان از تاریخ ۲۸ اوت تا ۷ سپتامبر (۶ تا ۱۶ شهریور) در ایتالیا برگزار می‌شود.