مقامات: افراد مسلح یک زن را در دایکندی تیرباران کردند

مقام‌های محلی در دایکندی، یک زن حدود ۴۰ ساله نا وقت دیروز سه‌شنبه، در ولسوالی خدیر این ولایت توسط افراد مسلح ناشناس، تیرباران شده است.

نگاه نو_ فعالان حقوق زن در دایکندی می‌گویند که فرهنگ معافیت از مجازات، عدم رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان و مداخلات افراد زورمند در قضایای قتل وخشونت علیه زنان سبب افزایش خشونت‌ها علیه زنان در این ولایت شده است.

ذکیه رضایی، رییس امور زنان دایکندی روز چهارشنبه ۲۴ جولای (دوم اسد) به صدای امریکا گفت که احتمالأ این زن به خاطر دعوای حقوقی توسط افراد مسلح کشته شده باشد.

خانم رضایی افزود:” این زن ۴۰ ساله، چوپان بوده و با یک فرد دیگر دعوای حقوقی داشته که دیروز ساعت ۴ عصر، از سوی طرف دعوا به شکل فجیع تیرباران شده است.”

خانم رضایی با ابراز نگرانی گفت که در چهار ماه اول امسال، بیش از ۸۳ مورد خشونت علیه زنان در این اداره ثبت شده است که شامل قتل، تجاوز جنسی، لت و کوب و انواع خشونت‌ها علیه زنان می‌شوند.

حدود دو هفته قبل نیز افراد مسلح غیر مسوول با گلوله باری بر یک محفل عروسی در ولسوالی اشترلی دایکندی، ۷ زن و کودک را به قتل رساندند.

سودابه موحدی، فعال حقوق زن در دایکندی گفت:” قتل زنان، تجاوز و این‌چنین قضایا در دایکندی خیلی اتفاق می‌افتد اما متاسفانه با گذشت هر روز به شمار این قضایا افزوده می‌شود و زنان حتی مورد تجاوز گروهی قرار می‌گیرند”.

فرماندهی امنیه دایکندی با تایید تیرباران شدن این زن در این ولایت گفت که یکی از عاملان این رویداد، بازداشت شده است.

محمد مجاهد، مدیر جنایی فرماندهی امنیه پولیس دایکندی در این ‌باره به رادیوآشنا_صدای امریکا گفت: “به صورت کل ما هیچ موردی را بی‌پاسخ نگذاشتیم و عاملان قضایای خشونت و قتل زنان را به پنجۀ قانون سپردیم”.

با آن‌که نهادهای مختلفی در زمینۀ مبارزه با خشونت علیه زنان در کشور فعالیت دارند اما در سال‌های اخیر، میزان خشونت‌ها علیه زنان در ولایات مرکزی کشور، سیر صعودی داشته است.

یک هفته قبل نیز پولیس جنایی فرماندهی امنیه بامیان، جسد یک زن ۳۵ ساله را از ساحۀ “سیاه لیک” دره فولادی بامیان پیدا کرده اند که به گفته مقام‌های این ولایت به شکل فجیع به قتل رسیده بود.