۶۲۲ آنتن مخابراتی به دلیل تهدید طالبان شبانه خاموش می‌شوند

نگاه نو_ مسوولان در اداره‌ی تنظیم خدمات مخابراتی، اترا، می‌گویند، همین اکنون تنها در پنج ولایت، شرکت‌های خصوصی مخابراتی به صورت کامل فعالیت شبانه‌روزی دارند و در ۲۹ ولایت دیگر، فعالیت این شرکت‌ها به دلیل تهدیدات طالبان با محدودیت‌هایی روبه‌رو و در برخی از ولسوالی‌های این ولایت‌ها فعالیت شبانه این شرکت‌ها متوقف می‌شود.

مسوولان اترا، تأیید می‌کنند که بر اساس گزارش‌های شرکت‌های مخابراتی عرضه‌کننده خدمات موبایل از مجموع شش هزار و ۸۶۵ آنتن مخابراتی در سراسر کشور، فعالیت ۶۲۲ سایت مخابراتی در شب متوقف می‌شود. برخی از این شمار آنتن مخابراتی از پنج سال به این‌سو و شماری دیگر در جریان یکی – دو سال اخیر با وضع محدودیت فعالیت شبانه روبه‌رو شده‌اند.

سید حارث میر، رییس نظارت و کنترل خدمات مخابراتی در اداره اترا، در گفت‌وگو با ۸ صبح تایید کرد که فعالیت شمار ذکرشده آنتن‌های مخابراتی در پی تهدید مستقیم طالبان، شبانه متوقف می‌شود. او گفت که هیچ مشکل تخنیکی و فنی در این زمینه وجود ندارد و شرکت‌های مخابراتی در شماری از ولسوالی‌ها و مرکز ولایت‌ها ناگزیر می‌شوند که آنتن‌های‌شان را خاموش کنند.

سخنگوی گروه طالبان در گفت‌وگو با ۸صبح تایید کرد که وضع محدودیت در فعالیت شبانه شرکت‌های مخابراتی کار این گروه است.

بر اساس معلومات اداره اترا، ولایت‌های کندز، فاریاب، بلخ، بغلان، هرات، هلمند غزنی، جوزجان، پکتیا و وردک از شمار ولایت‌هایی‌اند که همین اکنون در شب بیش‌ترین آنتن‌های مخابراتی شرکت‌های خصوصی در آن‌ها، غیر فعال است.

اترا می‌گوید، کندز یگانه ولایتی است که در جریان شب، فعالیت تمام شبکه‌های مخابراتی خصوصی در آن متوقف می‌شود. بر اساس آمار اترا، در کندز ۸۴ آنتن مخابراتی شرکت‌های خصوصی پس از فرا رسیدن ساعات پایانی روز، از فعالیت باز می‌مانند.

عصمت مرادی سخنگوی والی کندز نیز گفت که از پنج سال به این‌سو، فعالیت‌ چهار شرکت مخابراتی خصوصی شب‌هنگام در سراسر این ولایت متوقف می‌شود. او گفت که شرکت‌های مخابراتی به دلیل تهدید مستقیم طالبان آنتن‌های‌شان را ساعت چهار عصر خاموش و پنج بامداد روشن می‌کنند. به گفته سخنگوی والی کندز، در این ولایت تنها شبکه مخابراتی سلام فعالیت شبانه‌روزی دارد.

فاریاب از دیگر ولایت‌هایی است که بر اساس معلومات اترا، شبانه ۷۱ آنتن مخابراتی خصوصی در آن خاموش‌ است.

بلخ سومین ولایتی است که بر اساس معلومات اترا، ۶۰ آنتن مخابراتی از چندی به این‌سو شبانه در برخی از ولسوالی‌های آن، فعالیت ندارد. این آمار مربوط به سه ولسوالی ناامن بلخ است و شهر مزار شریف و ولسوالی‌های امن این ولایت را در بر نمی‌گیرد.

منیراحمد فرهاد، سخنگوی والی بلخ نیز تایید کرد که همین اکنون در ولسوالی‌های دولت‌آباد، چمتال و چاربولک این ولایت فعالیت شبانه‌ی شبکه‌های خصوصی مخابراتی متوقف می‌شود.

موضوع قطع فعالیت شبکه‌های مخابراتی در شهر مزارشریف این روزها سرخط خبرها را به خود اختصاص داده است. به تازه‌گی از ولایت بلخ گزارش شد که فعالیت چهار شرکت مخابراتی، یک‌شنبه‌شب، ۳۰ سرطان، در سراسر شهر مزار شریف متوقف شده است.

منیر فرهاد، سخنگوی والی بلخ ضمن تایید این موضوع گفت، پس از آن‌که شرکت‌های مخابراتی از نشانی یک شماره ناشناس، تهدید‌های را دریافت کردند، بدون در میان گذاشتن ارگان‌های امنیتی، فعالیت شبانه‌ی‌شان را در مزارشریف متوقف کردند.

او گفت که یک‌شنبه، سی‌ام سرطان، مسوولان شرکت‌های مخابراتی در بلخ در این باره فراخوانده شدند و آن‌ها تعهد سپردند که فعالیت شبانه‌ی‌شان را از سر می‌گیرند.

با این حال سخنگوی والی بلخ گفت که مسوولان شرکت‌های محلی به تعهدات‌شان عمل نکردند و به همین دلیل، دفترهای محلی این شبکه‌ها (افغان‌بی‌سیم، روشن، ام‌تی‌ان و اتصالات) در ولایت بلخ از سوی مقام‌های محلی مهرولاک شد و به روز دوشنبه، ۳۱ سرطان، فعالیت روزانه این شبکه‌ها نیز در بلخ متوقف شد.

به گفته‌ی سخنگوی والی بلخ، شبکه‌های مخابراتی در این ولایت تخطی کرده‌اند و دفترهای نماینده‌گی این شبکه‌ها تا تعهد کامل آنان، بسته خواهد ماند.

از سویی هم بر اساس معلومات اترا، همین اکنون در ولایت بغلان ۵۸ آنتن مخابراتی شرکت‌های خصوصی شبانه فعال نیست.

بر اساس معلومات اداره تنظیم خدمات مخابراتی، در ولایت هرات نیز همین اکنون فعالیت شبانه ۴۷ آنتن شبکه‌های مخابراتی قطع می‌شود. با این حال جیلانی فرهاد، سخنگوی دفتر والی هرات با آن‌که از تعداد دقیق ولسوالی‌هایی که خدمات شبانه‌ی شبکه‌های مخابراتی در آن‌جاها قطع می‌شود، اظهار بی‌خبری می‌کند، اما می‌افزاید که در گذشته هشت ولسوالی این ولایت با این مشکل روبه‌رو بود.

وی می‌گوید که در پی صحبت‌‌های والی هرات با نماینده‌گان شرکت‌های مخابراتی، همین اکنون این مشکل حل شده است. او تأکید می‌کند که اخیراً دو ولسوالی پشتون‌زرغون و اوبه در ولایت هرات با قطع خدمات شبانه‌ی مخابراتی روبه‌رو بوده‌اند، اما همین اکنون فعالیت شبانه‌ی شبکه‌ها در این ولسوالی‌ها نیز جریان دارد.

با تمام این‌ها ولسوالی‌های شیندند، ادرسکن، گلران، کشک کهنه، فرسی، کشک رباط سنگی و برخی از مناطق ولسوالی کرخ زیر تهدید امنیتی طالبان قرار دارد و هر از گاهی گزارش‌هایی از قطع شدن خدمات شبانه‌ی مخابراتی در این ولسوالی‌ها به گوش رسیده است.

هلمند نیز از ولایت‌هایی است که بر اساس معلومات اترا، همین اکنون فعالیت شبانه‌ی ۳۹ آنتن شبکه‌های مخابراتی خصوصی در آن متوقف است. عمر زواک، سخنگوی والی هلمند نیز گفت که فعالیت شبانه شبکه‌های مخابراتی در این ولایت تنها در مرکز و ولسوالی‌هایی جریان دارد که قلمرو دولت شمرده می‌شود. به گفته‌ی او، در سایر ولسوالی‌های این ولایت که در اختیار گروه طالبان است، خدمات شبانه‌ی شبکه‌های مخابراتی متوقف است.

از سویی هم بر اساس معلومات اداره تنظیم خدمات مخابراتی، همین اکنون در ولایت غزنی، ۳۵ آنتن، در ولایت‌های جوزجان و پکتیا ۳۴ آنتن، در ولایت میدان‌وردک ۳۰ آنتن، در ولایت لوگر ۱۵ آنتن، در ولایت ارزگان ۱۴ آنتن و در ولایت سرپل ۱۲ آنتن شرکت‌های خصوصی مخابراتی فعالیت شبانه نمی‌کنند. مسوولان اترا می‌گویند که این آنتن‌های مخابراتی، بیش‌تر در ولسوالی‌های این ولایات، موقعیت دارد.

همین طور در ولایت‌های ننگرهار، کنر و کاپیسا، فعالیت شبانه شرکت‌های مخابراتی خصوصی به دلیل تهدیدهای طالبان با محدودیت روبه‌رو است.

قطع فعالیت شبانه در کابل

تنها در ولایت‌ها نیست که فعالیت شبانه‌ی شبکه‌های خصوصی مخابراتی قطع و یا هم با محدودیت روبه‌رو می‌شود، بلکه در پایتخت و در برخی از ولسوالی‌های کابل نیز به دلیل تهدید گروه طالبان، این شبکه‌ها از فعالیت باز می‌مانند.

آن طوری که معلومات اداره تنظیم خدمات مخابراتی نشان می‌دهد، در کابل نیز فعالیت شبانه‌ی هفت آنتن شرکت‌های مخابراتی خصوصی متوقف می‌شود.

از سویی هم سیدسلیمان که در ولسوالی‌های خاک‌جبار و موسهی ولایت کابل برای چندین سال ماموریت اجرا کرده و حدود دو ماه قبل از پست ولسوالی موسهی برکنار شد، گفت که فعالیت شبانه‌ی شبکه‌های مخابراتی در این دو ولسوالی در جریان یک سال اخیر، متوقف می‌شد. او گفت: «فعالیت شبکه‌های مخابراتی بیش‌تر بر اساس میل مخالفان تنظیم می‌شود نه دولت، طالبان دستور دادند که شبکه‌های مخابراتی پس از ساعت شش عصر تا شش صبح فعالیت نکنند، همین طور شد. مکاتیب رسمی از ولایت کابل به اترا فرستادیم، ولی توجهی نکردند.»

ولسوال پیشین موسهی در ادامه افزود که گروه طالبان حدود یک‌سال پیش یک آنتن مخابراتی شبکه ام‌تی‌ان را به دلیل سرپیچی از دستورشان، در «قلعه‌ی عبدالرووف» به آتش کشیدند. در پی این هشدار طالبان به گفته‌ی ولسوال پیشین ولسوالی موسهی، شرکت اتصالات نیز ناگزیر شد که آنتن شبکه‌اش را از این ولسوالی به شهر کابل انتقال دهد.

یک آنتن شبکه‌ی روشن که به گفته وی در قریه «رحمت‌آباد» این ولسوالی موقعیت داشت و با آن‌که ۱۰ پولیس محلی نیز به خاطر تامین امنیت آن مامور شده بودند، ولی این شبکه بازهم ناگزیر می‌شد که خدمات شبانه‌اش را خاموش کند.

از سویی هم آقای پتنگ، ولسوال کنونی ولسوالی موسهی ولایت کابل در گفت‌وگو با ۸صبح تایید کرد که در حال حاضر شبکه‌های خصوصی مخابراتی فعالیت شبانه‌شان را در این ولسوالی متوقف می‌کنند. او گفت: «فعالیت این شبکه‌ها از کابل قطع می‌شود.»

آن طوری که برخی از مقام‌های محلی می‌گویند، شرکت‎های مخابراتی برای ادامه فعالیت‎های‌شان در بعضی از ولسوالی‎ها، یا به طالبان پول می‎دهند و یا خدمات شبانه‌ی‌شان را متوقف می‎کنند. به گفته‌ی آن‌ها شرکت‎های مخابراتی به دلیل تهدیدات امنیتی در بعضی از ولسوالی‎های این ولایت‌ها، ناگزیر اند یکی از این دو گزینه را برای حفظ تأسیسات و ادامه فعالیت‌شان انتخاب کنند.

در جوزجان نیز چندی پیش این موضوع خبرساز شد. لطف‌الله عزیزی، والی ولایت جوزجان، ناگزیر شد که در پی نداشتن فعالیت شبانه‌ی شبکه‌های مخابراتی، نماینده‌گی این شبکه‌ها را در این ولایت مهرولاک کند. استدلال مسوولان محلی شبکه‌های خصوصی مخابراتی در این ولایت این بود که به دلیل تهدیدات، مجبور به محدودسازی فعالیت‌های‌شان شده‌اند. مسوولان اترا می‌گویند همین اکنون در این ولایت، شبانه ۳۴ آنتن شرکت‌های خصوصی مخابراتی از فعالیت باز می‌مانند.

از سویی هم در ولایت بادغیس، وضعیت شبکه‌های مخابراتی بر بنیاد گفته‌های سخنگوی والی این ولایت، نسبت به گذشته بهتر است اما دو ولسوالی بالامرغاب و قادس از طرف شب با قطع خدمات مخابراتی روبه‌رو هستند. نجیب‌الله دادفر، سخنگوی والی بادغیس به روزنامه‌ی ۸صبح گفت که همه روزه از حوالی ساعت شش شام تا ساعت پنج صبح روز بعد، خدمات مخابراتی در این دو ولسوالی بادغیس از طرف شرکت‌های مخابراتی قطع می‌شود. پیش از این گزارش شده بود که در تمام ولسوالی‌های ولایت بادغیس، شبکه‌های مخابراتی از طرف شب قطع هستند و همین مسأله سبب شد که فعالان مدنی بادغیس در ولایت هرات، مقابل دفتر والی هرات صدای اعتراض‌شان را به گوش مسوولان برسانند. آمار اترا نشان می‌دهد که در این ولایت پنج آنتن مخابراتی فعالیت شبانه ندارند.

حفاظت از تاسیسات

سیدحارس میر، رییس نظارت و کنترل خدمات مخابراتی در اداره تنظیم خدمات مخابراتی، اترا، می‌گوید شرکت‌های خصوصی مخابراتی همه‌روزه گزارش از خاموش شدن فعالیت‌ها و یا وضع محدودیت بر فعالیت‌های‌شان را با اداره اترا در میان می‌گذارند.

او گفت که وقتی اترا از این شرکت‌ها پرسیده که چرا فعالیت شبانه‌شان را در شماری از ولسوالی‌ها و ولایت‌ها متوقف می‌سازند، پاسخ مسوولان شرکت‌های مخابراتی این بوده که به خاطر حفظ تأسیسات و آنتن‌های‌شان ناگزیر هستند که فعالیت‌های شبانه‌شان را متوقف سازند.

رییس نظارت و کنترل خدمات مخابراتی در اداره اترا گفت: «متأسفانه وضعیت امنیتی بالاتر از کنترل طرفین است. کسانی که خواستار خاموش شدن سایت‌های مخابراتی هستند در مناطق امن این فرصت برای‌شان فراهم نیست اما در ولسوالی‌های ناامن این شرایط برای‌شان مهیا است. آن‌ها از همین فرصت استفاده می‌کنند و شرکت‌های مخابراتی را ناگزیر می‌سازند که آنتن‌های‌شان را خاموش کنند.»

او در ادامه تصریح کرد که شرکت‌های مخابراتی نیز با ناگزیری و ترس این‌که مباد به آنتن‌های‌شان حمله شود، به وضع محدودیت در فعالیت‌های‌شان تن در می‌دهند.

این مقام اترا با آن‌که تأیید کرد که گروه طالبان در گذشته به دلیل سرپیچی شرکت‌های خصوصی مخابراتی از دستورهای‌شان، آنتن‌های این شرکت‌ها را به آتش کشیده‌اند اما او آمار مشخصی در این زمینه به دست نداد.

با این حال یگانه راه‌کار حکومت تا این جای کار این بوده که خاموشی سنگینی را که در پی قطع فعالیت شبانه شرکت‌های مخابراتی در برخی از ولایت‌ها و ولسوالی‌های کشور پدید می‌آید، با فعال نگه داشتن خدمات شبانه‌ی شرکت دولتی سلام جبران کند. همین اکنون این شبکه در همه ولایت‌ها فعالیت شبانه‌روزی دارد.

جلوگیری از جاسوسی

گروه طالبان تأیید می‌کنند که فعالیت شبکه‌های مخابراتی در ولایت‌ها و ولسوالی‌ها به دستور مستقیم این گروه متوقف می‌شود. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به ۸صبح گفت، از تلفن‌های همراه در ردیابی افراد مسلح وابسته به طالبان استفاده می‌شود.

او گفت که نیروهای امریکایی و افغان در بسیاری از موارد به خاطر ردیابی افراد از سیگنال‌های تلفن استفاده‌ی سوء می‌کنند. سخنگوی طالبان گفت که این گروه به منظور هدف قرار نگرفتن جنگ‌جویانش ناگزیر است که دستور توقف فعالیت شبانه‌ی آنتن‌های مخابراتی را در برخی از ولایت‌ها و ولسوالی‌ها صادر کند.

تلفن‌های همراه در کشور به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر اساس آمار اترا، حدود ۹۰ درصد از باشنده‌گان کشور به خدمات مخابراتی دست‌رسی دارند. به نقل از مسوولان اترا تا کنون در سراسر کشور ۳۰ میلیون سیم‌کارت توزیع شده و ۲۲ میلیون سیم‌کارت فعال وجود دارد. همین اکنون شرکت‌هایی که خدمات تلفن را عرضه می‌کنند، به شش شرکت می‌رسند.

با این حال وضع محدودیت بر فعالیت این شبکه‌ها مشکلات فراوانی برای کاربران تلفن‌های همراه به بار آورده است.

از صفحه هشت صبح