تقدیر از برخورد مناسب ناجای قم با مهاجرین افغانی

نگاه نوــ دبیر هیئت علمدار کربلا گفت: مراسم تشییع، تدفین، ختم و چهلم آیت‌الله محقق کابلی در ۴۰ روز گذشته با حضور گسترده مهاجران افغانی در حالی برگزار شد که نیروی انتظامی استان قم همکاری و مساعدت خوبی در این زمینه داشت که جای تقدیر دارد.
تقدیر دبیر هیئت علمدار کربلا از برخورد مناسب ناجای قم با مهاجرین افغانیبه گزارش ایکنا از قم، محمد عبادی، دبیر هیئت علمدار کربلا و هیئت همراه امروز، ۳۱ تیرماه در دیدار با آقاخانی، فرمانده انتظامی استان قم، حاجی‌زاده، معاون اجتماعی و سخنگوی فرماندهی نیروی انتظامی قم و علی حسن قیصری، رئیس پلیس راهور فرماندهی استان قم، گفت: طبق تأکید مقام معظم رهبری بر تکریم مهاجرین، امسال در تشییع جنازه آیت‌الله محقق کابلی و همچنین در مراسم چهلمین روز درگذشت ایشان، شاهد این نوع تکریم بودیم.

وی افزود: البته این تکریم، در مراسم ختم که توسط مقام معظم رهبری و با حضور حضرات آیات و مسئولان برگزار شد، پررنگ‌تر دیده شد، در غیر این صورت مهاجرین و البته تمام مردم، امنیت و آسایش خود را وابسته و مدیون به نیروی زحمتکش انتظامی می‌دانند.

عبادی بیان کرد: دشمن این‌گونه صمیمیت و نزدیکی را بین نیروی انتظامی و مردم نمی‌خواهد ببیند. هر چه صمیمت بیشتر و ارتباطات محکم‌تر شود، دشمن نیز مأیوس‌تر خواهد شد. امروزه دشمن مشترک ما، از راه‌های مختلف، فرهنگ و ارتباط بین دو کشور افغانستان و ایران را، هدف قرار داده و سعی در از بین بردن این صمیمت دارد.

وی گفت: مجمع فرهنگی علمدار کربلا، همواره در راه مستحکم کردن ارتباطات بین دو کشور ایران و افغانستان قدم برداشته و افتخار دارد که این مسیر را با همراهی و همکاری مسئولان دلسوز دو کشور طی می‌کند.

عبادی با اشاره به برخی از مشکلات مهاجرین، گفت: مشکل آمار تصادفات و عدم داشتن اطلاعات کافی برای جلوگیری از آن، از جمله مشکلات مهاجرین است.

وی افزود: برخی از اتباع افغانستانی قصد زیارت امام رضا(ع) را دارند، عده‌ای شماره مدرکی از اداره اتباع دارند که نمی‌توانند بروند، و با این مدرک (سرشماری) قادر به رفتن به زیارت امام رضا(ع) نیستند.

همچنین آقاخانی، فرمانده انتظامی استان قم در این دیدار بیان کرد: ما هر گونه همکاری را نسبت به آموزش موتورسواران افغانستانی داریم زیرا باید در کم کردن آمار تصادفات دلخراش، تلاش کرد و این تلاش با چیزی جز آموزش به ثمر نخواهد نشست لذا با همکاری مجمع فرهنگی علمدار کربلا قم، کلاس‌های آموزشی دایر خواهد شد.

حاجی‌زاده، معاون اجتماعی و سخنگوی فرماندهی نیروی انتظامی قم نیز در این دیدار گفت: تلاش بر این است که در همه جا، با تمام افراد، رفتاری به دور از تبعیض، و خدماتی مانند بقیه به آن‌ها ارائه شود. کار ما، محدود به ملیت و مرزبندی نیست، و بحث ما، کرامت و ارزش انسانی است.

وی افزود: میزبانی برادران افغانستانی نیز نمونه برجسته‌ای از این طرز تفکر است، حضور مسئولین در مراسمات و جلسات فرهنگی، باعث اجرای هرچه بهتر قانون و همبستگی است و خوشبختانه مردم هم با این مسئله همگرا هستند و دشمن همواره سعی در از بین بردن این همگرایی، و ایجاد بدبینی و دشمنی بین دارد.

حاجی‌زاده اظهار کرد: همچنین انتظار می‌رود که این عزیزان نیز با ما همکاری کرده و قانونی وارد شوند، ما اشتراکات فرهنگی بسیار و عمیقی با هم داریم؛ اوقات فراغت بهترین زمان برای آموزش قوانینی است که برای آسایش و آرامش بیشتر، باید آن را رعایت کرد تا همگی بتوانیم با همکاری هم، محیطی امن‌تر و آرام‌تر داشته باشیم.

وی گفت: به طور مثال، با فراگیری قوانین مرتبط به موتور سواری، و ایجاد یک فرهنگ درست بین مردم، دیگر شاهد صحنه‌های دلخراشی مانند تصادفات نیستیم و از شما تقاضا داریم که منعکس کنید که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هر گونه همکاری را نسبت به برادران افغانستانی دارد، و ما موظفیم که با کرامت انسانی با این دوستان رفتار‌کنیم.

حاجی‌زاده با اشاره به مشکلات سفر اتباع افغانستانی به مشهدالرضا(ع) گفت: بشریت از سفره امام رضا(ع) استفاده می‌کند و محدودیتی برای آن وجود ندارد پس ما تلاش می‌کنیم آنچه برعهده نیروی انتظامی است، انجام ‌شود.

وی افزود: باعث تأسف است اینکه بسیاری از اتباع افغانستانی نمی‌توانند به زیارت امام رضا(ع) بروند و تلاش می‌کنیم تا موانع را برطرف کنیم.