صلح افغانستان، موضوع مهم مورد بحث امروز میان رهبران امریکا و پاکستان

قرار است دونالد ترمپ امروز دوشنبه ۲۲ جولای در قصر سفید با عمران خان صدراعظم پاکستان دیدار نموده و روی ثبات افغانستان و منطقه و موضوعات دو جانبه صحبت کند.

حکومت افغانستان می‌گوید، از امریکا توقع دارد فشارهای مورد نیاز را بر پاکستان وارد نماید تا این کشور در سیاست‌های خود برای ایجاد ثبات در افغانستان تغییراتی را وارد کند.


صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان شام دیروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت: “امیدوار هستیم که امریکایی‌ها در قسمت تغییر پالیسی‌های پاکستان فشارهایی‌که لازم است وارد کنند. این سفری نیست قسمی که امریکایی‌ها به آن اشاره کردند، تا امتیازی برای کدام کشور داده شود، جز این‌که به طرف پاکستان گفته شود سیاست‌های خود را تغییر بدهد و دست از حمایت طالبان بردارد و برای از بین بردن مراکز اصلی طالبان در داخل پاکستان اقدامات عملی را اتخاذ نمایند.”

حکومت افغانستان دایم انتقاد کرده‌است که پاکستان چنانکه نیاز است در موضوع صلح افغانستان همکاری نمی‌کند.

این اولین بار است که عمران خان بحیث صدراعظم پاکستان به امریکا می‌رود و آنهم در زمانی که کشورش با مشکلات جدی اقتصادی مواجه است.

بخش عمدۀ این مشکلات سال گذشته زمانی محسوس شد که امریکا کمک‌های صدهامیلیون دالری‌اش به پاکستان را متوقف ساخت.

رئیس جمهور ترمپ در همان وقت گفت که اسلام آباد در بخش مبارزه علیه تروریزم امریکا را فریب داده است.

استدلال اسلام آباد این است که پاکستان خود قربانی تروریزم است و تاحد توان علیه این پدیده جنگیده‌است.

پاکستان به تاریخ ۲۸ جون میزبان رئیس جمهور غنی بود و وعده داد برای آوردن صلح در افغانستان تلاش لازم می‌کند.

سؤال اینجاست که آیا امریکا واقعاً برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان بالای پاکستان فشار خواهد آورد؟

محمد شفیق همدم مشاور پیشین ناتو و منتقد فعلی حکومت افغانستان در پاسخ به همین سؤال می‌گوید: مسئله صلح افغانستان برای عمران خان یک وسیله است تا با آقای ترمپ ببیند، ولی آجندای اصلی پاکستان اقتصادی است تا چگونه کمک‌های مالی به دست آورده و تحریمات موجود بر این کشور از بین برود. من شخصاً مطمئن نیستم آنچه را پاکستان در امریکا وعده می‌کند، آنرا در افغانستان و منطقه تطبیق و عملی کند.

همدم هم‌چنان از حکومت افغانستان انتقاد کرد که به گفته وی خود در چند ماه گذشته روابط را با امریکا طوری ساخته که منزوی شده‌است.

حکومت افغانستان نقش و همکاری پاکستان در آوردن صلح و ثبات در افغانستان را خیلی مهم می‌داند و می‌گوید، پاکستان باید در اجماعی نقش مهم بازی کند که حکومت افغانستان خواهان ایجاد آن است.