نتایج کانکور؛ بیش از ۶۱ هزار دانش‌آموز به موسسات تحصیلات عالی راه یافتند

نگاه نو_ اداره ملی امتحانات کانکور و وزارت تحصیلات عالی روز چهارشنبه، نوزدهم سرطان، نتایج عمومی کانکور را طی نشستی اعلام کرد. براساس نتایجی که از سوی این اداره اعلام شد، بیش از ۶۱ هزار دانش‌آموز به مؤسسات تحصیلات عالی دولتی راه یافته‌اند.

عبدالتواب بالاکرزی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی که در این نشست حضور داشت، گفت که در امتحان سراسری کانکور امسال ۱۸۹هزار و ۳۲۹ دانش‌آموز از سراسر کشور نام‌نویسی کرده بودند. به گفته او، از این میان تنها ۱۷۴هزار و ۸۱۷ نفر در این امتحان شرکت کرده‌ بودند. سرپرست وزارت تحصیلات عالی اضافه کرد که از میان این تعداد داوطلب، ۶۱ هزار و ۷۹۹ تن در تحصیلات عالی دولتی و ۱۵ هزار و ۱۳۰ تن در مؤسسات تحصیلات نیمه‌عالی راه یافته‌اند.

افزون بر این عبدالتواب بالاکرزی، شمار کسانی را که به مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی راه یافته‌اند، ۷۷هزار و ۷۱۸ تن اعلام کرد. هم‌چنان او گفت که در کانکور امسال نزدیک به ۲۰ هزار شرکت‌کننده بی‌نتیجه مانده‌اند.

بر اساس نتایجی که از سوی کمیته ملی امتحانات کانکور اعلام شد، احمد‌راشد فرزند نصیر‌احمد از ولایت هرات، اول نمره عمومی کانکور امسال شده است. رییس اداره ملی امتحانات کانکور گفت که احمد‌راشد از ۳۶۰ نمره، توانسته است ۳۵۰.۲۵۱ نمره کسب کند و به دانشگاه طب هرات راه یابد. عبدالقدیر خموش، رییس اداره ملی امتحانات کانکور در ادامه گفت که سید‌سجاد‌حسین فرزند عبدالظاهر از ولایت غزنی با گرفتن ۳۴۶.۸۵ نمره، دوم نمره عمومی کانکور شده است. او به دانشگاه طب کابل راه یافته است. افزون بر این، قاسم‌علی فرزند خادم‌حسین از ولایت کابل با گرفتن ۳۴۵.۱۶۱ نمره به دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل راه یافته و مقام سوم کانکور سال ۱۳۹۸ را از آن خود کرده است. به همین ترتیب رییس اداره ملی امتحانات کانکور افزود که سیدشعیب فرزند میرمحمد باکسب ۳۴۵.۱۳۵ و الهام‌الله فرزند محمدالله از کابل با کسب ۳۴۵.۰۲۲ نمره به ترتیب چهارم و پنجم نمره عمومی شده‌اند.

با این حال رییس اداره ملی امتحانات کانکور در صحبت با روزنامه ۸صبح گفت که در امتحان کانکور امسال، از میان ۱۷۴ هزار و ۸۱۷ دانش‌آموز، ۱۵۴هزار و ۶۴۷ تن آنان در مؤسسات تحصیلات عالی و نیمه‌عالی راه یافته‌اند. به گفته آقای خموش از میان کامیاب‌شده‌گان امسال، ۹۹ هزار و ۲۱۰ تن آن‌ها پسر و ۵۵ هزار و ۴۳۷ تن آن‌ها دختر اند. با این حساب شمار کامیابان پسر ۶۴ درصد و شمار کامیابان دختر بیش از ۳۵ درصد عنوان شده است.

سال پار ۲۰۰ هزار تن برای رقابت در امتحان کانکور ثبت نام کرده بودند. از این میان ۱۳۹ هزار نفر توانستند به تحصیلات عالی، نیمه‌عالی و مؤسسات تحصیلی خصوصی راه پیدا کنند. هم‌چنان از میان این تعداد راه‌یافته‌گان به مؤسسات تحصیلات عالی و نیمه‌عالی، ۷۳ هزار و ۵۰۰ تن آن‌ها را بانوان تشکیل می‌دادند.

پروسه کاملاً شفاف و عادلانه است

رییس اداره ملی امتحانات کانکور روند برگزاری و نمره‌دهی امتحان کانکور را شفاف و عادلانه خواند. عبدالقدیر خموش در صحبت با روزنامه ۸صبح گفت که اکنون تمامی اوراق امتحان توسط ماشین‌های دیجیتلی بررسی و نمره داده می‌شود. او خاطر‌نشان کرد که اکنون نیروی بشری در نمره‌دهی و نتایج دانش‌آموزان هیچ نوع دخالت ندارد.

از سوی دیگر آقای خموش افزود که اداره ملی امتحانات کانکور، به زودی فورم شکایات را در اختیار دانش‌آموزانی قرار می‌دهد که به گفته او به دلیل مشکلات تخنیکی نام و مشخصات‌شان در سیستم درج نشده است. او بیان کرد، کسانی‌که شکایت داشته باشند، می‌توانند شکایت‌شان را درج کنند. آقای خموش اطمینان داد که این اداره به شکایات درج شده به صورت شفاف رسیده‌گی می‌کند. آقای خموش با بیان این‌که در گذشته اکثر شکایت‌ها در بخش عدم قناعت به نمرات و انتخاب رشته بوده است، گفت که اکنون این اداره در این بخش هیچ نوع شکایت را رسیده‌گی نمی‌کند. او افزود که امسال برخلاف سال‌های قبل، در انتخاب رشته دانش‌آموزان دخالت نداشته‌‌اند. او تأکید کرد که در حال حاضر هر دانش‌آموز نظر به انتخاب‌شان، معرفی شده است.

این در حالی است که در گذشته وزارت تحصیلات عالی، کسانی‌ را که در امتحان کانکور به دلیل اشتباه در انتخاب رشته و یا گرفتن نمره کم‌تر به مؤسسات تحصیلات عالی راه نمی‌یافتند، براساس نمره به نها‌دهای نیمه‌‌عالی معرفی می‌کرد. امسال اما اداره ملی امتحانات کانکور، با وجودی‌که نهادهای تحصیلی/تعلیمی نیمه‌عالی ظرفیت بیش از ۵۰ هزار دانش‌آموز را داشت، تنها ۱۵ تن را به این نهاد‌ها معرفی کرده است. آقای خموش در این مورد گفت: «این بار ما برخلاف خواست و رضایت دانش‌آموزان، کسی را معرفی نکرده‌ایم و این باعث شده است که ۳۵ هزار نفر را به این نهاد معرفی نکنیم.» آقای خموش تصریح کرد که اکنون نهادهای تحصیلی نیمه‌عالی ظرفیت جذب را دارد. او گفت، کسانی‌که خواهان شمولیت در این نهادها باشند، می‌توانند درخواست دهند و جذب این مؤسسات شوند.

استقبال دانش‌آموزان از اعلام نتایج امتحان کانکور

شماری از دانش‌آموزانی که امتحان کانکور را سپری کرده‌ و برای اعلام نتایج آن لحظه‌ شماری می‌کردند، از اعلام شدن نتایج کانکور ابراز خرسند کردند. آنان گفتند با وجودی‌که روند اخذ امتحان کانکور با چالش‌هایی روبه‌رو بود‌، اما از اعلام شدن به موقع نتایج امتحان کانکور خوشحال‌اند.

روح‌الله احمدی یک تن از دانش‌آموزانی است که امتحان کانکور را در ولایت کابل سپری کرده است. او از نحوه برگزاری امتحان کانکور راضی به نظر می‌رسد. به گفته او، در جریان امتحان کانکور با کدام مشکلی مواجه نشده است. این دانش‌آموز تأکید کرد که روند برگزاری امتحان کانکور امسال شفاف و خالی از تقلب بوده است. او که به دیپارتمنت انجنیری کمیونیکیشن انستیتوت تکنولوژی معلوماتی وزارت مخابرات راه یافته، از نتایجی که به دست آورده است، راضی است.

محمد‌نوید رضایی، یک تن از کسانی است که در ماه جوزا امتحان کانکور را در ولایت کابل سپری کرده است. او گفت که روند برگزاری امتحان کانکور با بعضی مشکلات همراه بود. این دانش‌آموز افزود که در روز امتحان کانکور، از وقت امتحان آنان به مدت ۲۰ دقیقه کم شده است. با این حال او روند برگزاری امتحان کانکور را شفاف توصیف کرد.

گفتنی است که پیش از این امتحان سراسری کانکور در اوایل زمستان برگزار و نتایج آن در آغاز سال تحصیلی اعلام می‌شد. اکنون بر‌اساس مصوبه کابینه، زمان برگزاری امتحان کانکور تغییر کرده است و برگزاری این امتحان از ۲۵ حوت آغاز می‌شود و نتایج آن در اواخر ماه سرطان اعلام می‌گردد.