اعلامیه محقق در پیوند به ناامنی‌های اخیر در ولسوالی کجران

محمد محقق با نشر اعلامیه ای از خاموشی حکومت در پیوند به ناامنی‌های اخیر در ولسوالی کجران این ولایت به شدت انتقاد کرد.

نگاه نو_ محمد محقق معاون ریاست اجراییه با اشاره به افزایش ناامنی‌های اخیر در ولسوالی کجران ولایت دایکندی، خاموشی حکومت را در قبال مسایل اخیر در این ولایت سوال برانگیز خوانده است.

آقای محقق در بیانیه‌ای تند گفته است که در درگیری‌های یک هفته اخیر در ولسوالی کجران، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

وی با مطرح کردن سوالی درباره ناامنی‌های اخیر در ولسوالی کجران تاکید کرده: از حکومت می‌خواهم که این بازی‌هاى کثیف را کنار گذاشته بطور عاجل کجران را کمک نماید که بیش از این ندانم کاری‌ها غیر قابل تحمل است.

متن اعلامیه کامل حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرایی درباره تحولات اخیر در ولسوالی کجران ولایت دایکندی:

بسم الله الرحمن الرحیم
ولاتقتلوا النفس اللّتى حرم الله الا بالحق و من
قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیه سلطاناً

کجران بخون نشسته‌ام سلام
از شب جمعه گذشته تا بحال که بیش از یک هفته است که کجران مجروح ولى مقاوم وسر بلند در میان آتش و خون است، دشمن از جنوب شرق منطقه بالادشت و از جنوب غرب ناحیه مناره در این چند شبانه روز مرتب با تجدید قوا بالاى خطوط دفاعى کجران حمله می‌کند و تاهنوز ۲۳ نفر از نیروهاى مدافع شهید و بیش از سى و پنج نفر مجروح و از صف محاربه خارج شده است.

دشمن در این جنگ نابرابر علاوه بر انواع سلاح‌هاى پیشرفته خفیف و نیمه ثقیل از شش عراده تانک نیز علیه مردم و خطوط دفاعى این منطقه استفاده کرده است اما عکس‌العمل حکومت تاهنوز فقط گشت‌ها و مانورهاى هوایى بوده و حتى یک مورد هم حملات هوایى علیه مهاجمین انجام نشده و هیج نیرویى به کمک کجران اعزام نشده، این در حالیست که بخاطر تصفیه حساب‌هاى داخلى و تقویت کمپاین انتخاباتی پیش از وقت اشرف غنى در ولسوالى اشترلى چندین هفته است که جنگ جناحى از طرف حکومت علیه مخالفین سیاسى دوام دارد .

معماى حمله طالبان به کجران و عدم حمایت حکومت چندین سوال را ایجاد می‌کند

۱- آیا حکومت توان دفاعى را از دست داده و قادر به دفاع از کجران نیست ؟ که قطعاً اینطور نیست زیرا در برخى از ولایات دیگر که مورد علاقه جناب غنى است مهاجمین را از زمین و هوا بشدت سرکوب می‌کند .
۲- آیاحکومت می‌خواهد پیش از انتخابات کجران را به دلیل وابستگى سیاسى شان از معادله انتخابات حذف کند ؟
۳- آیا حکومت می‌خواهد در یک بازى ننگین قبل از انتخابات از آن مردم بیعت بگیرد که در صورتى بشما کمک می‌شود که تعهد کنید تا راى تان را به تیم غنى بدهید درغیر این صورت پایمال می‌شوید چنانکه این پیشنهاد را در بعضى ولایات شمال و مرکزى نیز به مردم کردند که عدم حمایت و سقوط ولسوالى قوش‌تپه در ولایت جوزجان در همین راستا و وابستگى آن مردم به جنبش و جنرال دوستم تفسیر شده است .
۴- آیا طالبان جدیداً به سالهاى دهه اى ۷۰ باز گشته و نزاع شیعه و سنى را داغ می‌کنند تا بر بعضى جهت‌ها فشار وارد کند که اگر از ما حمایت نکنید و یا به ما نپیوندید با شیعه می‌جنگیم و از کجران بحیث ناخن افگار استفاده می‌کنند .

۵- آیا طالبان می‌خواهد اقلیت قومى و مذهبى بلوچ را از صحنه معادلات افغانستان حذف و نابود کند زیرا در غیر این حالت نه با گرفتن کجران حکومت غنى سقوط می‌کند و نه با حفظ کجران خطرات بطور کل دفع می‌شود .

بهر حال با توجه به شرایط حساس کجران ؛

از حکومت می‌خواهم که این بازى‌هاى کثیف را کنار گذاشته بطور عاجل کجران را کمک نماید که بیش از این ندانم کاریها غیر قابل تحمل است .

از طالبان می‌خواهم که جنگ قومى مذهبى را در کجران متوقف کنند تا بار دیگر کشور در باتلاق نزاع‌هاى قومى، مذهبى، سمتى و قومى فرو نرود که این مسأله فاجعه غیر قابل جبران در کشور خواهد بود که باید از آن پرهیز کرد.

به سازمان ملل متحد و قوت‌هاى بین‌المللى حاضر در افغانستان هشدار می‌دهم که بر خلاف ادعاى صلح خواهى طالبان در کجران دایکندى یک جنگ قومى مذهبى را بالاى اقلیت قومى مذهبى بلوچ‌هاى شیعه راه انداخته و آنان را به نابودى تهدید می‌کند و به دلیل عدم حمایت حکومت از مردم احتمالاً در راستاى سر کوب کجران مظلوم، چراغ سبز حکومت غنى را نیز با خود دارد فلهذا از سازمان ملل متحد می‌خواهم که جلو این فاجعه جارى را بگیرند .

در پایان به ارواح شهداى حوادث اخیر کجران وهمه شهداى عزیر کشور اتحاف دعا نموده براى شهداء علو درجات براى، مجروحین شفاى عاجل و کامل و براى باز ماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم .

و السلام على من اتبع الهدى
حاجى محمد محقق کابل