کشت مواد مخدر در افغانستان قانونی می شود

نگاه نو_ وزیر صحت عامه با پیشنهاد قانونی شدن کشت و خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان گفت که از این طریق عواید این تجارت به جیب مافیا نخواهد رفت و کشاوزران نیز سود بیشتری می‌برند.
«فیروزالدین فیروز» وزیر صحت عامه در نشست مبارزه با موادمخدر در کابل، اظهار داشت که تلاش‌ها برای مبارزه با این پدیده موفقت‌آمیز نبوده و شمار افراد مبتلا به موادمخدر در کشور رو به افزایش است.

وی افزود: در حال حاضر میلیاردها دلار عواید خرید و فروش مواد مخدر به مافیا رسیده و سبب قدرتمندتر شدن آن‌ها می‌شود و با قانونی‌ شدن موادمخدر ضمن جلوگیری از این موضوع سود بیشتری نیز نصیب کشاورزانی می‌شود که در زمینه کشت خشخاش فعالیت می‌کنند.

آمارهای رسمی دولت حاکی از وجود بیش از ۳ میلیون نفر افراد دچار سوء مصرف مواد مخدر در افغانستان است؛ این در حالی است که نهادهای درمانی کشور سالانه ظرفیت درمان تنها ۲۰۰ هزار نفر را دارند.

پس از حمله ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ رشد کشت و تولید مواد مخدر در کشور بطور سرسام‌آوری افزایش یافت و گزارش‌های متعددی از نقش داشتن مقامات آمریکایی در این تجارت سیاه وجود دارد.

تاکنون آنچه “تلاش‌های” آمریکا در مبارزه با موادمخدر در افغانستان خوانده می‌شود نتیجه‌ای نداشته و کاهش ۲۵ درصدی تولید تریاک در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز به دلیل خشکسالی گسترده در افغانستان بود. با این وجود باز هم تولید تریاک در سال گذشته میلادی به ۷ هزار و ۷۹۰ تن رسید.