قربانیان آلوده‌گی آب و هوا بیش‌تر از قربانیان جنگ است

دیده‌بان محیط زیست از افزایش آلوده‌گی آب و هوا در کشور ابراز نگرانی کردند. این مسوولان می‌گویند که آلوده‌گی آب و هوا بیش‌تر از جنگ و نا‌امنی از مردم قربانی می‌گیرد.

نگاه نو_ عبدالعزیز حیدری، مسوول دیده‌بان محیط زیست افغانستان، روز چهارشنبه، بیست‌ونهم جوزا، در تجلیل از روز جهانی محیط زیست تحت نام «مبارزه با آلوده‌گی آب و هوا» گفت که آلوده‌گی آب و هوا در افغانستان نسبت به سایر کشورها شدیدتر است. به گفته او، معضل آلوده‌گی آب و هوا در کشور به شکل دو وجهی است. در افغانستان به دلیل سوخت مواد غیرمعیاری و استفاده از ذغال و پلاستیک، هوای داخل و بیرون خانه‌ها به شکل جدی آلوده است. با این حال وی یاد‌آور شد که میزان تلفات ناشی از آلوده‌گی آب و هوا بیش‌تر از جنگ و ناامنی است.

مسوول دیده‌بان محیط زیست کشور، خطرات آلوده‌گی آب و هوا در داخل خانه‌ها را جدی عنوان کرد. او گفت که میزان تلفات ناشی از آلوده‌گی آب و هوا در داخل خانه‌‌ها نسبت به بیرون بیش‌تر است. به گفته او، زنان و کودکان قربانی اصلی این نوع آلوده‌گی آب و هوا هستند.

فرهاد زلمی، عضو برنامه انکشافی سازمان ملل متحد، نیز افزایش آلوده‌گی آب و هوا را نگران‌کننده توصیف کرد. او سوخت مواد غیر‌معیاری و استفاده بی‌رویه از ماشین‌آلات را از جمله عواملی خواند که آب و هوای کشور را به شکل بی‌پشینه‌ای آلوده کرده است. با این حال او نیز میزان خطرات آلوده‌گی آب و هوای داخل خانه‌ها را بیش‌تر از بیرون عنوان کرد. او گفت: «براساس آماری که از سوی ملل متحد در سال ۲۰۱۷ میلادی به نشر رسید، ۲۷هزار تن در اثر آلوده‌گی آب و هوای داخل خانه و ۱۱ هزار تن در بیرون در اثر آلوده‌گی آب و هوا جان باخته‌اند.»

حسن غلامی، رییس احصاییه محیط زیست نیز میزان شدت آلوده‌گی آب و هوا در داخل خانه‌ها را بیش‌تر از بیرون دانست. او گفت: «آلوده‌گی هوایی که در داخل خانه وجود دارد، تأثیرگذاری‌اش بیش‌تر از هوای بیرون خانه است.» آقای غلامی، رشد غیرمعیاری شهرها، کمبود ساحه سبز‌، ازدحام بیش از حد نفوس و سوختاندن مواد پلاستکی و ذغال سنگ را از جمله عوامل آلوده‌کننده هوا دانست. او گفت، شماری از شهروندان کشور تا هنوز از مواد سوخت بی‌کیفیت در آشپزی و گرم کردن خانه‌ها استفاده می‌کنند. این استفاده بی‌رویه، منجر به آلوده‌گی آب و هوا در داخل و بیرون خانه می‌شود. قربانیان اصلی این آلوده‌گی هوا را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. در عین حال آقای غلامی، با وجودی ‌که تلفات ناشی از آلوده‌گی آب و هوا را تأیید کرد، اما آمار ارایه شده از سوی ملل متحد در سال ۲۰۱۷ را دور از حقیقت خواند. او گفت: «این آمار خیلی زیاد است و قابل اعتبار نیست.»

در همین حال آقای غلامی حکومت را به بی‌پروایی متهم کرد. او گفت، کارهایی که حکومت در امر مبارزه با آلوده‌گی آب و هوا انجام داده است، بسنده نیست و باید بیش‌تر در امر مبارزه با آلوده‌گی هوا کار کرد. او تأیید کرد که دولت باید برای کاهش آلوده‌گی آب و هوا، از وارد شدن مواد سوخت بی‌کیفیت جلوگیر کند. در عین حال او افزود که برای کاهش آلوده‌گی آب و هوا، باید از منابع انرژی تجدید‌پذیر استفاده شود.

انرژی تجدید‌پذیر باعث کاهش آلوده‌گی آب و هوا می‌شود

شماری از این مسوولان می‌گویند که برای کاهش آلوده‌گی آب و هوا، باید از انرژی تجدید‌پذیر استفاده شود. آنان معتقد اند که انرژی تجدید‌پذیر می‌تواند آلوده‌گی آب و هوا را کاهش دهد.

حسن غلامی، رییس احصاییه محیط زیست گفت که افغانستان به دلیل داشتن منابع خوب انرژی تجدید‌پذیر، می‌تواند آلوده‌گی آب و هوا را به اقلیت برساند. به گفته‌ی آقای غلامی، حکومت باید روند استفاده از انرژی تجدید‌پذیر را در میان شهروندان کشور مروج سازد. وی بیان داشت که با استفاده از انرژی تجدید‌پذیر، آلوده‌گی هوا به حداقل کاهش خواهد یافت.

حبیبه صادقی، ماستر انرژی تجدید‌پذیر، در این نشست شهروندان کشور را به بی‌پروایی در افزایش آلوده‌گی آب و هوا متهم کرد. او گفت که شماری از شهروندان کشور، عملاً در افزایش آلوده‌گی آب و هوا سهم می‌گیرند. خانم صادقی گفت: «در جامعه امروزی هرکدام ما دنبال پیدا کردن راه‌های بهتر برای زنده‌گی هستیم، وسایلی که بتوانیم خانه خود را آسان‌تر گرم کنیم یا هم وسیله نقلیه که به راحتی بتوانیم سفر کنیم، اما غافل از این هستیم که این سهولت‌ها می‌تواند در آینده زنده‌گی‌مان را تهدید و آلوده‌گی هوا را بیش‌تر کند.»

خانم صادقی می‌گوید که یگانه راه کاهش آلوده‌گی آب و هوا، استفاده از انرژی تجدید‌پذیر است. به گفته او، انرژی تجدید‌پذیر، ضرری به محیط زیست ندارد و می‌تواند آلوده‌گی آب و هوا را به شکل قابل توجه کاهش دهد. خانم صادقی از توجه نکردن به این انرژی، ابراز تأسف کرد. او گفت، با وجودی‌ که کشور بهترین منبع انرژی تجدید‌پذیر را دارد، اما حکومت برای استفاده از آن کاری نکرده است.

آلوده‌گی آب و هوا از چالش‌های عمده شهروندان کشور، به ویژه پایتخت‌نشینان است. سالانه صدها تن در اثر آلوده‌گی بیش از حد آب و هوا دچار بیماری‌های کشنده می‌شوند. با وجود آگاهی‌دهی و تلاش نهادهای محیط زیستی داخلی و خارجی، این معضل همه ساله از شهروندان کشور هم‌چنان قربانی می‌گیرد.