زورآزمایی طالبان و نیروهای امنیتی در بادغیس

نگاه نو_ شورای ولایتی بادغیس از وضعیت جاری در برخی ولسوالی‌های این ولایت نگران است. عبدالله افضلی، معاون شورای ولایتی بادغیس در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح تأیید کرد که در پی زدوخورد بین نیروهای امنیتی و طالبان، سه طالب کشته شده و شش طالب دیگر زخم برداشته‌اند. حمله شب‌هنگام زمانی آغاز شد که نیروهای امنیتی سرگرم تامین امنیت در پاسگاه‌های کمربند امنیتی ولسوالی قادس بودند. این حمله پس از چند ساعت درگیری نیروهای امنیتی و طالبان، عقب زده شد. آقای افضلی تاکید می‌کند که وضعیت امنیتی در ولسوالی بادغیس این ولایت نگران‌کننده است. او می‌افزاید که عقب‌زدن طالبان در کوتاه‌مدت دست‌آورد خوبی است اما احتمال حمله‌ی مجدد طالبان وجود دارد.

معاون شورای ولایتی بادغیس اضافه می‌کند که از شمار کشته‌‌گان و زخمیان نیروهای امنیتی حاصل از این حمله، خبری در دست نیست. پیش از این، طالبان با حمله‌ی شبانه به ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس، ساختمان ولسوالی، مرکز فرماندهی پولیس و چند جای دیگر را در بازار این ولسوالی سقوط دادند. در حمله‌ی طالبان، دست‌کم ۱۰ نیروی پولیس مربوط به قطعات خاص کشته شدند و ۱۱ تن دیگر زخم برداشتند.

با این حال، ضیاء‌الدین اکازی، نماینده‌ی بادغیس در پارلمان می‌گوید که عملیات‌ هوایی نیروهای امنیتی برای عقب زدن طالبان از بازار ولسوالی بالامرغاب و تصرف دوباره‌ی آن جریان دارد. آقای اکازی در صحبت با رسانه‌ها تأیید کرده که در پی عملیات هوایی، یک سرگروه طالبان از پای درآمده است. بنا بر گزارش‌ها، همین اکنون تمامی نیروهای امنیتی ولسوالی بادغیس، در یک پایگاه نیروهای ارتش مستقر شده‌اند. گفتنی است که ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس از مدتی به این طرف محل درگیری طالبان و نیروهای مخالف دولت است.

بر اساس گزارش‌ها، طی ماه‌های اخیر، چندین بار ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس بین نیروهای دولتی و طالبان دست‌به‌دست شده است. شورای ولایتی بادغیس با ابراز نگرانی از این وضعیت می‌گوید که آنان در خلای معلوماتی قرار دارند و سرنوشت ولسوالی بالامرغاب مشخص نیست. او اضافه می‌کند که از مدتی به این‌سو، تمام ولسوالی بالامرغاب به دلیل دامنه‌دار شدن جنگ‌ها، خالی از سکنه شده است. آقای افضلی هم‌چنان تأکید می‌‌کند که ولسوالی بالامرغاب یکی از مناطق استراتژیک در ولایت بادغیس است و تصرف آن به دست طالبان ضرر زیادی به آسایش مردم محل می‌زند.

ولسوالی بالامرغاب، ولایت‌های شمالی و غربی افغانستان را وصل کرده و مسیر اصلی شمال به ولایت‌های غربی و جنوبی افغانستان است. قسمتی از جاده حلقه‌ای افغانستان از این ولسوالی می‌گذرد که به دلیل ادامه ناامنی، دولت قادر به ساخت آن نشده است. طالبان برای تصرف و کنترل این ولسوالی بارها زورآزمایی کرده‌اند. کمی بیش‌تر از دو ماه قبل، طالبان با از چندین جهت بر منطقه «موریچاق» ولسوالی بالامرغاب حمله کردند و در پی آن، ده‌ها نیروی امنیتی برای حفظ جان‌شان به مناطق مرزی ترکمنستان پناه بردند.

گفتنی است که هم مردم، هم اداره‌ی محلی و هم فعالان مدنی از وضعیت به وجود آمده نگران‌اند. فعالان مدنی هشدار می‌دهند که در صورت تداوم حاکمیت طالبان بر مرکز ولسوالی بالامرغاب، احتمال پیش‌رَوی این نیروها به مناطق نزدیک، زیاد است.

گرفته شده از صفحه هشت صبح