بهبود روابط افغانستان و پاکستان برای توسعه منطقه کلیدی است

خلیلزاد؛ از دیدار اشرف غنی، با عمران خان، نخست وزیر پاکستان استقبال کرده و بهبود روابط کابل-اسلام آباد را برای توسعه منطقه مهم دانسته است.

نگاه نو_ آقای غنی در این دیدار خواستار باز شدن فضای پاکستان بر روی هواپیماهای افغانستان شده است

آقای غنی و عمران خان در حاشیه اجلاس سران کشورهای همکاری های اسلامی روز گذشته، جمعه، (۱۰ جوزا/خرداد) در عربستان دیدار کردند.

آقای خلیلزاد در صفحه رسمی توییتر خود نوشته که بهبود روابط کابل و اسلام آباد برای انجام سرمایه‌گذاری بر سر فرصت‌هایی که باعث اتصال، ادغام و توسعه منطقه‌ای می‌شود، کلیدی است.

او افزوده که آمریکا آماده کمک در زمینه روند صلح افغانستان است.

براساس اعلام ارگ ریاست جمهوری افغانستان دو مقام ارشد افغانستان و پاکستان در دیدارش درباره مناسبات دو جانبه، اتصال منطقه‌ای، تجارت، صلح، امنیت و مبارزه با “تروریسم” بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

در این دیدار دو طرف گفته که در سفر”قریب الوقوع”رئیس جمهور غنی به پاکستان بر سر موضوع‌های فوق بحث‌های مفصل تر، صورت خواهد گرفت.

دولت افغانستان: پاکستان حضور طالبان را قبلا انکار می‌کرد حالا اعتراف می‌کند
اشرف غنی خواهان وضاحت در ارتباط پاکستان و طالبان شد
آمریکا: روابط ما در گرو تغییر رفتار پاکستان است
نخست وزیر پاکستان در این دیدار تعهد کشورش برای یک افغانستان با ثبات ابراز کرده و گفته که برای پاکستان اتصال منطقه‌ای، روند صلح و مبارزه با “تروریسم” مهم است، زیرا باعث از بین بردن فقر و رفاه مردم منطقه می‌شود.

افغانستان همواره به اسلام آباد به دیده شک نگریسته‌ است، زمستان سال ۱۳۹۷ وقتی طالبان اعلام کردند که این گروه به پاکستان سفر و با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و هیأت مذاکره کننده آمریکا در پاکستان دیدار می‌کند، دولت افغانستان به خاطر سفر اعضای تحریم‌شده گروه طالبان به پاکستان، رسما به سازمان ملل متحد شکایت کرد و مانع سفر آنان به پاکستان شد.

فضای پاکستان هنوز برای هواپیما‌های عبوری از افغانستان بسته است
افزایش تنش میان هند و پاکستان؛ چهار سرباز هندی در کشمیر کشته شدند
محمد اشرف غنی در این دیدار مشکل بسته بودن فضای پاکستان را برای هواپیماهای افغانستان و استفاده از حریم فضایی پاکستان به مقصد هند را با عمران خان مطرح کرد، و آقای خان وعده سپرد که در زمینه حل این مشکل توجه خواهد کرد.

با تشدید تنش میان هند و پاکستان در اواخر زمستان سال ۱۳۹۷ پاکستان حریم هوایی خود را مسدود کرد و هیچ هواپیمایی اجازه عبور از حریم هوایی این کشور را نداد.

رئیس اداره هوانوردی ملکی (غیرنظامی) افغانستان گفته بود که پاکستان نه تنها به هواپیماهایی که به هند و یا از هند به افغانستان پرواز می‌کردند، اجازه پرواز نداده، بلکه برای حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ پرواز که از سایر کشورها از فضای افغانستان می‌گذشتند و بعد از خاک پاکستان عبور می‌کردند، ممنوعیت پرواز وضع کرده است.