انتقاد شهروندان از افزایش حمله‌های مسلحانه و جرم‌های جنایی درکابل

در بیشتر از دوهفتۀ گذشته، کابل گواۀ چهار حملۀ مسلحانه بر پاسگاه‌های پولیس، دو حملۀ انتحاری و چندین رویداد جنایی بوده‌است.

نگاه نو_ در این مدت، پاسگاه‌های نیروهای پولیس در منطقه‌های بینی حصار، دشت برچی، دارالامان و پلچرخی کابل آماج حمله‌های مسلحانه قرار گرفتند. در این رویدادها، دست‌کم ده سرباز پولیس جان باختند و دست‌کم ده تن دیگر زخمی شدند.

روز دوشنبه (۶جوزا)، افراد مسلح ناشناس بر یک خانه در کابل حمله کردند و هفت عضو یک خانواده را به قتل رساندند.

روز گذشته (پنج‌شنبه، ۹جوزا) یک حملۀ انتحاری در در نزدیکی دانشگاۀ نظامی مارشال فهیم در کابل، شش تن جان باختند و شانزده تن دیگر زخمی شدند.

صبح امروز (جمعه، ۱۰جوزا) در انفجار موتر بم‌گذاری شده در منطقۀ پل‌چرخی کابل، دست کم چهار غیرنظامی جان باختند و بیش از ده تن دیگر زخمی شده‌اند.

همزمان با این رویدادها، چندین رویداد جنایی نیز در شهر کابل در این مدت گزارش شده‌اند.

باشنده‌گان کابل، با انتقاد از افزایش رویدادهای هراس‌افگنی و جرم‌های جنایی در این شهر می‌گویند که بسیار نگران استند.

آنان از پولیس و نیروهای امنیتی می‌خواهند که برای مهار وضعیت و کاهش این رویدادها تلاش کنند.

صبغت‌الله سپین، باشندۀ کابل گفت: «ما در یک کشوری زنده‌گی می‌کنیم که هر لحظه در آن‌جا ممکن است رویدادی رخ بدهد؛ حمله‌ها اکنون در داخل شهر کابل رسیده‌اند و در هفته سه بار حمله می‌شود. حکومت هیچ برنامۀ واضح برای مهار این وضعیت ندارد.»

سید مهدی علوی نژاد، خبرنگار در کابل نیز بیان داشت: «مسؤولین در این قسمت بسیار بی‌توجهی می‌کنند و این مسله را جدی نمی‌گیرند…. این جای بسیار نگرانی است؛ اگر متوجه شویم می‌بینیم که طالبان آمده‌اند و در پهلوی گوش حکومت رسیده‌اند.»

پایتخت نشینان، می‌گویند که اگر نیروهای امنیتی برای کاهش و مهار این‌گونه رویدادها دست به کار نشود، اوضاع بدتر از این خواهند شد.

اما وزارت امور داخله، می‌گوید که برای کاهش این رویدادها برنامه‌هایی روی دست دارد و نیز چندین تن را در پیوند به جرم‌های جنایی و دزدی‌های مسلحانه بازداشت کرده‌است.

نصرت رحیمی، سخن‌گوی وزارت داخله بیان داشت: «به اساس فعالیت‌های شبانه‌روزی نیروهای امنیتی کشور دشمن نمی‌تواند حمله‌های مدهشی را طراحی بکند.»

برخی از آگاهان امور نظامی، چندین حملۀ مسلحانه را بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در داخل شهر کابل، شیوۀ تازۀ مخالفان مسلح دولت برای برهم زدن امنیت در داخل شهر کابل می‌گویند و هشدار می‌دهند که هرگاه نهادهای امنیتی، این حمله‌ها را جدی نگیرند، اوضاع از این هم بدتر خواهد شد.