نشست سیاسیون افغان با نماینده‌های طالبان در مسکو برگزار نشد

نگاه نو_ انتظار می‌رفت که روز چهارشنبه یک نشست بین تعدادی از سیاسیون افغان و نماینده‌گان طالبان در مسکو دایر شود، اما به خاطر اختلاف روی اجندای آن دایر نشد.

روز سه‌شنبه هفته جاری یک هیئت دفتر سیاسی طالبان در قطر در نشستی اشتراک کرد که به مناسبت صدمین سالگرد روابط دیپلوماتیک بین روسیه و افغانستان در مسکو دایر شده بود.

ملا عبدالغنی برادر ریاست این هیئت را به عهده داشت.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق، محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح و شماری از رهبران جهادی و نامزدان انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان در هیئت کابل شامل بودند.

بر اساس گزارش‌ها در پایان نشست روز سه‌شنبه، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه از اشتراک کننده‌گان خواست تا در مورد مشکلات موجود در افغانستان در بین خود گفتگو کنند.

اما شیر حسن کارشناس مطلع افغان از نشست شام دیروز به رادیو آزادی گفت: “مهمان های که از دوحه و کابل آمده بودند، صرف در نشست دیروز بودند و گفتگو در همانجا به پایان رسید. آن‌ها وعده کردند که بعد از ساعت سه با هم گفتگو می‌کنند. ولی نمی‌دانم شاید خسته بودند و بعد از ساعت سه با هم ندیدند. من به هوتلی رفته بودم که مهمانان کابل در آن اقامت دارند. مهمانانی که از دوحه آمده‌اند در یک هوتل دیگر بسر می برند و از سه‌شنبه تا اکنون با هم ندیده‌اند.”

هیئت طالبان و هیئتِ که از کابل آمده‌اند امیدوار بودند که روز چهارشنبه با هم ملاقات و گفتگو خواهند کرد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر از طریق تویتر نوشته بود که در نشست تفاهم بین‌الافغانی، کریم خلیلی و سفیر ادارۀ کابل در مسکو نخواهند بود.

لطیف بهاند سفیر افغانستان در مسکو و محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح این کشور در نشست روز سه‌شنبه اشتراک داشتند.

آژانس خبری تاس روسیه از قول یک منبع آگاه که از افشای نامش خودداری کرده‌است، می‌نویسد، هیئت طالبان با پیشنهاد هیئت افغانستان در مورد آتش‌بس مخالفت کرده‌است.

شیر حسن کارشناس افغان مقیم مسکو نیز به رادیو آزادی گفت: “هیئت کابل را حامد کرزی رهبری می‌کند، آن‌ها لیست پیشنهادات شان را به طالبان دادند، اما چیزی را که کابل می‌خواست، مورد پذیرش طرف مقابل نبود. آن‌ها قبلاً از همه چیز از آتش‌بس گفته اند و طالبان آتش‌بس نمی‌کنند.”

هیئت دفتر سیاسی طالبان در قطر در ماه فبروری سالجاری با شماری از سیاسیون افغان به شمول حامد کرزی در یک نشست در مسکو اشتراک کرده بودند، اما در آن نشست نیز نماینده‌گان حکومت افغانستان اشتراک نداشتند.

گرفته شده از صفحه رادیو آزادی