دومین دیدار چهره‌های سیاسی و طالبان در مسکو

مسکو برای دومین بار میزبان یک نشست درباره صلح افغانستان، میان رهبران و چهره‌های شناخته‌شده سیاسی افغانستان و هیأتی از طالبان است.

نگاه نو_ امروز (سه‌شنبه، هفتم جوزا/خرداد) صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک افغانستان – روسیه است و نشست سیاسیون افغانستان و طالبان به مدت دو روز به همین مناسبت میزبانی می‎شود.

در راس هیات چهره‌های سیاسی افغانستان، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین قرار دارد. آقای کرزی پنجشنبه ( ۲۳ مه) توسط سفیر روسیه در افغانستان رسما دعوت شد و امروز (دوشنبه، ششم جوزا/خرداد) در راس هیاتی وارد مسکو، پایتخت روسیه شد.

طالبان هم اعلام کردند که نمایندگان آنها از پایتخت قطر امروز راهی مسکو شدند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که گروهی از افراد ارشد طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر با چهره‌های سیاسی افغانستان در مسکو دیدار و گفتگو خواهند کرد.

به گفته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در نشستی که به مناسبت صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک روسیه – افغانستان برگزار می‌شود، مقامات سفارت افغانستان در روسیه نیز دعوت شده‌اند.

رهبران طالبان تاکنون مخالف دیدار با مقامات دولتی افغانستان بوده‌اند، اما به نقل از روزنامه پاکستانی دیلی تایمز، طالبان گفته‌اند که نمایندگان سیاسی این گروه در نشست پیش رو شرکت خواهند کرد، چون می تواند فرصتی برای گفتگوی مستقیم با رهبران سیاسی افغان، دیپلمات‌ها و طالبان را فراهم کند.

اشرف غنی: شرکت کنندگان نشست مسکو صلاحیت اجرایی ندارند
طالبان در نشست مسکو: قانون اساسی افغانستان اعتبار ندارد.

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در کنار عباس استانکزی، رئیس هیات طالبان در اولین نشست مسکو
اولین میزبانی مسکو از چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان اوایل ماه فوریه بود. در آن نشست نیز آقای کرزی با ده‌ها نفر از حامیانش، یونس قانونی، محمد محقق، عطامحمد نور، محمد اسماعیل، نمایندگان حزب اسلامی حکمتیار، فوزیه کوفی، حوا علم نورستانی و شماری از چهره‌های دیگر شرکت داشتند.

در پایان آن نشست سیاسیون افغانستان و طالبان از دولت روسیه برای زمینه سازی “گفتگو” سپاسگزاری کردند و در پایان، بین خود توافق کردند تا دومین دیدارشان در ماه آوریل (اواخر حمل/فروردین) در دوحه پایتخت قطر باشد. اما این دیدار نزدیک به زمانی که قرار بود انجام شود، لغو شد.

دولت افغانستان گفت این نشست را به رسمیت نمی‌شناسد و شرکت‌کنندگان آن صلاحیت اجرایی ندارند.

علت لغو نشست
زمانی که بحث دومین دیدار طالبان با چهره های سیاسی در غیابت نمایندگان دولت افغانستان داغ شد، حکومت افغانستان درصدد تهیه فهرستی برای گفتگو با طالبان برآمد.

سرانجام ” شورای رهبری مصالحه” بعد از چند روز رایزنی و گفتگو فهرستی از شرکت‌کنندگان نشست قطر را نهایی کرد که در آن اسامی ۲۵۰ نفر قرار داشت.

شرکت‌کنندگان نشست مسکو خواهان ‘خروج کامل’ نیروهای خارجی از افغانستان شدند
ریاست‌جمهوری افغانستان: قطعنامه نشست مسکو برای روند صلح نتیجه عملی ندارد
حکومت اگرچه اعلام کرده بود که این افراد از تمام اقشار افغانستان نمایندگی می کند، اما بعضی از شخصیت‌های سیاسی این فهرست را فرمایشی و حکومتی خواندند و گفتند افراد مشمول فهرست پایگاه مردمی ندارند.

طالبان هم گنجاندن ۲۵۰ نفر را در لیست به انتقاد گرفتند و با اعلام اینکه نشست قطر محفل عروسی نیست، حضور نمایندگان رسمی حکومت افغانستان را برای گفتگو مردود دانستند. بعد از آن، طرف‌ها نتوانستند روی فهرست شرکت کنندگان توافق کنند.

چشم‌انداز گفتگوی بین الافغانی

برای سازماندهی گفتگوهای “بین‌الافغانی”، آمریکا، روسیه و دیگر کشورها توافق نظر دارند.

اواخر ماه گذشته ضمیر کابلوف، نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، و دنگ ژیان، نماینده ویژه چین درباره صلح افغانستان در مسکو تبادل نظر کردند.

این کشورها با اعلام حمایت از برگزاری نشست‌های بین‌ افغان‌ها از طالبان خواستند تا در گفتگوهای صلح با هیأت افغانستان که شامل نمایندگان دولت افغانستان است نیز شرکت کنند.

امروز ( دوشنبه، ششم جوزا/خرداد) نیز ضمیر کابلوف به خبرگزاری تاس گفته است:”ما از طالبان و سیاستمداران افغانستان دعوت کردیم تا در نشست صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک افغانستان -روسیه حضور داشته باشند. آن ها حق دارند و می‌خواهند بعد از این ارتباط برقرار کنند و این فرصت را خواهند داشت”.

با این حال احتمال می‌رود نشست چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان در حاشیه صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک افغانستان – روسیه، برنامه‌ریزی برای یک نشست دیگر در جایی دیگر باشد.