تاخیر روند ثبت نام رأی دهنده‌گان انتخابات

روند ثبت نام رأی دهنده‌گان انتخابات ریاست جمهوری تا زمان نامعلوم به تأخیر افتاد.

نگاه نو_ بر اساس جدول زمان بندی شده کمیسیون مستقل انتخابات قرار بود امروز روند ثبت نام رای دهنده‌گان انتخابات ریاست جمهوری آغاز گردد، اما این کمیسیون می‌گوید این روند به علت مسایل امنیتی به تاخیر افتاده‌است.

در جدول زمان بندی شده کمیسیون مستقل انتخابات ۲۶ ثور سال روان روز آغاز روند ثبت نام رای دهنده‌گان انتخابات ریاست جمهوری قید شده، اما اکنون این روند تا زمان نا معلومی به تاخیر افتاده‌است.

حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشای این کمیسیون روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت آماده‌گی‌ها برای آغاز این روند به گونه کامل گرفته شده بود.

اما وی می‌گوید که به پاسخ نهادهای امنیتی در این باره که چه شمار این مراکز را تامین امنیت خواهند کرد چشم به راه اند:

“کمیسیون مستقل انتخابات برای انتخابات آینده در سراسر کشور ۴۵۸ مرکز ثبت نام دارد، ما طرح تمامی این مراکز کاملاْ بر بنیاد جدول زمان بندی با نهادهای امنیتی شریک ساخته‌ایم، و منتظر هستیم تا این ارگان‌ها پس از بررسی‌هایشان برای ما پاسخ دهند و امید داریم که هرچه زودتر با ما شریک ساخته شود.”

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید در سراسر کشور ۴۵۸ مرکز ثبت نام رای دهنده‌گان را باز خواهند کرد.

این کمیسیون می‌گوید که فهرست رای دهنده‌گان انتخابات ولسی جرگه را اعتبار می دهد و از این رو روند ثبت نام تقویتی است.

در روند ثبت نام تقویتی تنها افرادی که از کشورهای بیرونی بازگشته اند، تازه به سن قانونی رای دهی رسیده باشد و یا از ثبت نام در انتخابات گذشته باز مانده باشد شامل می شوند.

نهادهای ناظر انتخابات فهرست رای دهنده‌گان انتخابات ولسی جرگه را ناقص و با خلاهای قانونی همراه می‌خوانند اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید در آن اصلاحات پدید آورده است.

این کمیسیون در انتخابات ولسی جرگه در نخست گفت که در روز انتخابات ۷۰۰۰ مرکز رای دهی به جز از ولایت غزنی در سراسر کشور باز می‌شود اما این رقم به علت آنچه نا امنی ها در شماری از بخش های کشور گفته شد به ۵۰۷۴ مرکز کاهش یافت.

اکنون نهادهای ناظرانتخابات می‌گویند افغانستان انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی و انتخابات ولسی جرگه در غزنی را هم‌زمان برگزار می‌کند و بازگشایی ۴۵۸ مرکز ثبت نام رای دهی برای ثبت رای دهنده‌گان بسنده نیست.

به گفته این نهادها این کار بار دیگر همه شمول بودن انتخابات را زیر پرسش خواهد بُرد.

با این وصف، وزارت دفاع به تماس‌های ما در این باره پاسخ نداد و اما وزارت داخله می‌گوید هنوز بحث‌ها روی طرح تامین امنیت مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان ادامه دارد.

نصرت رحیمی سخنگوی این وزارت:

“طرح با ما شریک ساخته شده‌است، نهادهای امنیتی در این باره جدی کار می‌کنند و همین که نهایی شد جزئیات آن را با مردم افغانستان و شما شریک می سازیم.”

با این همه، یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید، کمیسیون مستقل انتخابات بار دیگر با تاخیر روند ثبت نام رای دهنده‌گان قانون انتخابات را زیر پا گذاشته است.

به گفته او این کار نشان می دهد که اراده یی برای برگزاری انتخابات در زمان معین آن از سوی حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات وجود ندارد.

به باور آقای رشید تاخیر در روند ثبت نام رای دهنده‌گان حتا بر تقویم انتخابات ریاست جمهوری تاثیرگذار خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی