مسوولان محلی هرات: جلو قاچاق صدها گوسفند گرفته شد

تنها یک روز پس از نشر گزارشی از قاچاق گوسفند به کشور ایران، مسوولان محلی در ولایت هرات از جلوگیری از قاچاق صدها گوسفند خبر می‌دهند.

نگاه نو_ جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که این گوسفندها در سه موتر مسافربری و به صورت غیرقانونی از سوی افراد سودجو، به قصد قاچاق به خارج کشور ایران بارگیری و به سمت ولایت نیمروز انتقال داده می‌شد.

به گفته‌ی آقای فرهاد این گوسفندها، توسط مسوولان ولسوالی ادرسکن متوقف و عاملان آن به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی شدند.

آقای فرهاد‌‌ می‌گوید که والی هرات به ولسوال‌های این ولایت دستور داده تا جلو قاچاق گوسفند از هرات به ایران را بگیرند.

به گفته‌ی سخنگوی والی هرات، مسوولان ولسوالی‌های مسیر شاهراه‌ها ملزم هستند تا جلو هرگونه قاچاق از جمله قاچاق گوسفند به خارج را بگیرند.

در گزارشی که دیروز در روزنامه ۸صبح نشر شد آمده بود که برخی شواهد نشان می‌دهد قاچاق گوسفند به گونه‌ی گسترده از هرات به کشورهای همسایه آغاز شده است.

اخیراً ویدیویی در رسانه‌ها پخش شده که موترهای لاری، حیوانات را حمل کرده و از طریق ولسوالی ادرسکن ولایت هرات به ولایت نیمروز انتقال می‌دهند.

برخی از منابع می‌گویند که گله‌های گوسفندان به گونه‌ی گسترده از ولسوالی‌های مختلف هرات و حتا از ولایت‌های غور و بادغیس خریداری شده و سپس از طریق کوه‌ها و دشت‌ها به ولسوالی ادرسکن منتقل می‌شوند.

این گله‌های حیوانات سپس با استفاده از تاریکی شب به ولایت نیمروز رسانده می‌شوند و در بخش‌های مرزی با ایران جابه‌جا می‌گردند و در موقع مناسب، به صورت قاچاقی به ایران فرستاده می‌شوند.

قیمت گوشت اخیراً در بازار هرات تا مرز ۳۰ درصد افزایش یافته است. همین اکنون نرخ هر کیلو گوشت گوسفند از ۳۷۰ افغانی به ۴۵۰ افغانی افزایش یافته است. همین طور گوشت گوساله که قبلاً در بدل ۲۷۰ افغانی به فروش می‌رسید، حالا با قاچاق حیوانات به ایران، به رقم ۳۴۰ افغانی نزدیک شده است.

حالا جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید که تصمیم جلوگیری از قاچاق حیوانات بعد از آن گرفته شد که در جریان روزهای گذشته افزایش قیمت گوشت سبب نارضایتی و شکایت جدی مردم گردید.

در همین حال ولسوال ادرسکن ولایت هرات تاکید دارد که بعد از این نیروهای امنیتی مستقر در این ولسوالی از انتقال لاری‌های حامل گوسفند و کالای قاچاقی به گونه جدی جلوگیری خواهند کرد.

قاچاق گوسفند از هرات به کشورهای همسایه از نخستین روزهای بهار امسال افزایش داشته است. توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات در صحبت با رسانه‌ها، دولت را مکلف به جلوگیری از قاچاق گوسفند به خارج از کشور می‌داند. آقای طاهری می‌گوید که برخی از ولسوالان و فرماندهان نیروهای امنیتی در قاچاق گوسفند به طور غیر مستقیم دست دارند. او می‌افزاید که سکوت مقام‌های دولتی نشان‌دهنده‌ی هم‌دستی‌شان با قاچاق‌بران حیوانات حلال‌گوشت است.

اخیراً بنا بر تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران، نرخ مواد اولی غذایی در این کشور با تورم ۵۰ درصدی همراه بوده است. ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، مردم را نشان می‌دهد که مقابل سوپرمارکت‌ها، صف‌های طولانی‌ای برای خرید مواد اولی غذایی تشکیل داده‌اند. بهای گوشت قرمز هم یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی شهروندان ایران عنوان می‌شود. همین مسأله سبب شده که نسبت به سال‌های گذشته، روند قاچاق گوسفند از افغانستان به ایران چشم‌گیرتر شود.