بکواه، قطب اقتصاد و تجارت طالبان

وزارت داخله می‌گوید که هفته گذشته چند مرکز تولید و پروسس مواد مخدر را در حملات هوایی از بین رفته که طالبان روزانه یک میلیون دالر از این مراکز عاید داشتند.

نگاه نو_ به گفته‌ی وزارت داخله طالبان در این کارخانه‌ها مواد مخدر نوع کریستال و متافین تولید می‌کردند و از این طریق روزانه یک میلیون دالر درآمد داشتند.

تا اکنون بارها هواپیماهای نیروهای داخلی و خارجی مراکز عمده پروسس و تولید مواد مخدر را در ولایت فراه هدف قرار داده‌اند. اکثر این مراکز در ولسوالی بکواه بودند، جایی که به مرکز تجارت و صنعت طالبان در غرب کشور شهرت یافته است.

آمارهای تخمینی و غیر رسمی از موجودیت نزدیک به ۵۰۰ کارخانه پروسس و تولید مواد مخدر در این ولسوالی حکایت می‌کند.

بر بنیاد معلومات ارایه شده توسط مسوولان مبارزه با مواد مخدر ولایات غربی افغانستان هم اکنون بیش از ۵۰۰ کارخانه تولیدی در فراه، ۵۰ کارخانه در هرات و ۱۳ کارخانه دیگر در ولایت غور، مواد مخدر نوع هیرویین و شیشه تولید می‌کنند.

به این ترتیب کم‌تر ولایتی در افغانستان به پیمانه فراه به مرکز تولید و پروسس مواد مخدر در افغانستان بدل شده است.

به گفته منابع، کارخانه‌های مواد مخدر در بیش‌تر موارد در فراه مدیریت و تامین امنیت آن توسط گروه طالبان انجام می‌شود.

طالبان در افغانستان کارخانه‌های بسیاری دارند که در آن مواد مخدر صنعتی تولید می‌شود و می‌توان از ولسوالی بکواه فراه به عنوان مرکز اصلی این کارخانه‌ها یاد کرد.

صمد صالحی، عضو شورای ولایتی فراه می‌گوید: «طالبان در ولسوالی بکواه این ولایت کارخانه‌های زیاد تولید مواد مخدر صنعتی دارند که در آن انواع مختلف مواد تولید می‌شود.»

به بیان وی هر از گاهی این کارخانه‌ها از سوی جنگنده‌های هوایی قوای افغان و امریکایی‌ هدف بمباران قرار گرفته و از بین می‌روند.

در همین حال غلام‌رضا منیر رییس اداره مبارزه با مواد مخدر فراه گفته است که بیش‌تر فابریکه‌های تولید مواد مخدر از ولایت هلمند به ولسوالی بکواه انتقال داده شده است، زیرا گروه طالبان در این ولسوالی نفوذ بیش‌تری دارند.

انتقام‌گیری طالبان پس از انهدام چند کارخانه

آخرین مورد، هفته گذشته بود که در یک حمله هوایی، ۵۳ کارخانه مواد مخدر در این ولسوالی از بین رفت و ۱۸ طالب نیز جان‌های‌شان را از دست دادند.

طالبان در پاسخ به این حمله هوایی به چند مرکز امنیتی در امتداد شاهراه فراه‌رود حمله کردند و جان نزدیک به ۲۵ سرباز ارتش را گرفتند.

آن‌گونه که صالحی می‌گوید انگیزه اصلی طالبان از این حمله، انتقام‌جویی از ضربات هوایی در بکواه و از بین رفتن کارخانه‌های مواد مخدر طالبان بوده است.

این عضو شورای ولایتی فراه باور دارد که طالبان با برقراری صلح در افغانستان، منافع کلان‌شان از جمله حفظ همین کارخانه‌های تولید مواد مخدر صنعتی که تعدادشان به چندصد مرکز می‌رسد را در خطر می‌بینند.

مسوولان محلی فراه می‌گویند که طالبان از کشت و قاچاق تریاک در این کارخانه‌ها سود زیادی را به جیب می‌زنند و بخش قابل توجهی از هزینه‌های جنگ را نیز از همین طریق تأمین می‌کنند.

به گفته‌ی آنان، به همین دلیل است که گروه طالبان بکواه را به مهم‌ترین مرکز نظامی و عایداتی‌شان برای ولایت‌های فراه و هلمند بدل کرده است.

جنگ فراه، جنگ مواد مخدر است

فراه ناامن‌ترین ولایت در غرب افغانستان است. جایی که حداقل یک دهه است نه تنها مردم ولسوالی‌های یازده‌گانه آن بلکه کسانی که در مرکز این ولایت نیز زنده‌گی‌ می‌کنند روی آرامش ندیده‌اند.

بر اساس آمار ارایه شده از منابع رسمی، طالبان بر ۵۰ درصد خاک فراه تسلط دارند و متباقی بخش‌ها نیز زیر تهدید جدی آنان قرار دارد و شلیک‌ها و انداخت‌های شبانه در چند سال اخیر شهر فراه را به شهر آشوب و ترس بدل کرده ‌است.

هم‌چنان آمارها نشان می‌دهد که فراه «بزرگ‌ترین قربان‌گاه نیروهای نظامی افغانستان» در سال‌های اخیر بوده که اکثر این قربانیان، به صورت گروهی جان باختند.

ده‌ها خبر از کشته شدن کتله‌ای نظامیان در سال‌های اخیر از فراه نشر شده ‌است.

بسیاری‌ها می‌گویند که طالبان برای تامین منابع مالی، جنگ‌شان در فراه را همواره شدت می‌بخشند.

دادالله قانع عضو شورای ولایتی فراه گفته است که عامل اصلی جنگ در فراه قاچاق مواد مخدر است و بزرگ‌ترین قاچاق‌بران مواد مخدر در این ولایت زنده‌گی می‌کنند.

به گفته او قاچاق‌بران مواد مخدر از طرف «مخالفان مسلح» حمایت می‌شوند تا زمینه کشت، پروسس و قاچاق مواد مخدر فراهم گردد و مواد مخدر تولید شده در این ولایت، به ایران، پاکستان و ممالک غربی انتقال داده شود.

یک مسوول پولیس فراه که علاقه‌مند انتشار نامش در گزارش نیست، می‌گوید که از چند سال به این‌سو در ولسوالی‌های بکواه، گلستان، خاک‌سفید و بالابلوک مواد مخدر کشت و از این ولسوالی‌ها قاچاق می‌شود که ولسوالی بکواه بیش‌ترین زرع و پروسس مواد مخدر را در خود دارد.

به گفته او «مخالفان مسلح»، باشنده‌گان مناطقی که تحت حاکمیت آن‌ها زنده‌گی می‌کنند را مجبور می‌سازند تا تریاک کشت کنند.

او می‌گوید که برخی از چهره‌های سرشناس و درگذشته حتا شماری از مقامات دولتی نیز در کشت، تولید و حتا پروسس مواد مخدر با طالبان همکاری داشته‌اند.

سال پار مقامات محلی ولایت فراه اعلام کردند که تولید مواد مخدر این ولایت دو برابر شده است.

عبدالرحیم، ولسوال بکواه، دلیل اصلی این قضیه را مراقبت زمین‌های زیر کشت کوکنار و باروَر ساختن آن‌ها توسط طالبان کرده و گفته است که این موارد، گراف برداشت محصولات‌شان را بالا برده است.

استفاده از کودکان در کارخانه‌های مواد مخدر

در چندین مورد، پس از آن‌که حکومت افغانستان از حمله هوایی برای تخریب کارخانه‌های تولید مواد مخدر در فراه و کشته شدن شماری از افراد طالبان خبر داده، اما طالبان همواره کشته‌گان را غیرنظامیانی اعلام کردند که به گفته آنان، شماری از کودکان را نیز شامل شده‌اند.

بسیاری‌ها در فراه کشته شدن کودکان در حملات هوایی بر مراکز تولید و پروسس مواد مخدر را تایید می‌کنند، زیرا به گفته آنان شماری از کارگران این کارخانه‌ها کودکان هستند.

چنان‌که شفیق الله دوران، مدیر عمومی کاهش تقاضای مواد مخدر در فراه می‌گوید، «ده‌ها و صدها فابریکه مواد مخدر در این ولایت فعالیت دارند که قاچاق‌بران مواد مخدر در کشت‌زارها و این کارخانه‌ها از کودکان نیز بهره می‌گیرند.»

کودکانی که به گفته او به جای رفتن به مکتب اکنون به آبیاری و هم‌چنان پروسس مواد مخدر مصروف‌اند و «کوکنار تیغی» می‌زنند، در حالی که عاید اندک آن به بسته‌گان‌شان می‌رسد.

فراه از ولایت‌های ناامن در غرب افغانستان است و طالبان در ولسوالی‌های آن حضور گسترده دارند. این ولایت در همسایه‌گی با ولایت‌های هرات، نیمروز، غور و هلمند قرار دارد و از طرفی نیز با ایران هم‌مرز است.

FacebookTwitterTelegramEmailاشتراک