نیروهای آمریکایی و ارتش افغانستان بیش از طالبان غیرنظامی کشته‌اند

سازمان ملل متحد در باره کشتار غیرنظامیان تاکید کرد که نظامیان آمریکایی و نیروهای دولتی در این میان نقش پررنگ و انکارناپذیری داشته‌اند.

نگاه نو_ بر اساس این گزارش که با استناد به وقایع سه ماه نخست سال جاری میلادی تهیه شده و روز چهارشنبه ۴ اردیبهشت (ثور) انتشار یافت، نیروهای دولتی افغانستان و نظامیان آمریکایی برای نخستین بار بیش از طالبان و دیگر گروه‌های شورشی در کشتار غیرنظامیان نقش داشته‌اند.

در گزارش سازمان ملل متحد تصریح شده است که در سه ماه نخست ۲۰۱۹ بیش از ۳۰۵ غیرنظامی در جریان حملات نیروهای بین‌المللی و ارتش افغانستان جان باخته‌اند؛ این در حالی است که در همین دوره زمانی ۲۷۷ غیرنظامی بر اثر حملات طالبان و دیگر گروه‌های شورشی کشته شده‌اند.

در این گزارش که توسط هیئت مامور کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در افغانستان تهیه شده همچنین آمده است: «اغلب غیرنظامیان در جریان حملات هوایی نیروهای آمریکایی و یا ماموریت‌های شناسایی بر روی زمین که توسط نظامیان ارتش افغانستان انجام می‌شود، هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند.» به موجب این گزارش برخی از عملیات انجام شده توسط نیروهای یاد شده بدون ملاحظات لازم و با مصونیت کامل طراحی و اجرا شده است.