مکاتب افغان – ترک به بنیاد معارف ترکیه منتقل می‌شوند

ریها­ دینی ­میچ معینِ وزارتِ معارفِ ترکیه (راست) در جریان کنفرانس خبری در کابل. April 20 2019

نگاه نو_ ریها­ دینی ­میچ معینِ وزارتِ معارفِ ترکیه گفته است، تمامی مکتب‌­های افغان­-ترک در افغانستان به چوکات بنیاد معارف ترکیه که یک نهاد دولتی است، منتقل می‌­شوند.

او در یک نشستِ خبری به روزِ شنبه، بیستم اپریل، در کابل گفت، دو ماه پیش در ­این مورد با مقام‌­های افغان تفاهم کرده­ بودند.

“به ­اساسِ تفاهم با حکومتِ افغانستان، ۱۲ مکتبِ افغان‌ترکبه چوکاتِ بنیادِ معارفِ ترکیه منتقل می‌­شود. تاکنون، هفت مکتب منتقل شده‌­است. مکتب‌­های دیگر هم منتقل می‌­شوند.”

فعالیتِ مکتب‌­های افغان‌ترک در افغانستان بیست ­و چهار سال پیش آغاز شد.

این مکتب‌­ها در کابل، کندهار، هرات، ننگرهار، بلخ و جوزجان فعالیت داشته ­اند.

انقره می‌­گوید، مکتب­‌های افغان‌ترک با فتح ­الله­ گولن روحانی مستقر در امریکا ارتباط دارند. حکومت ترکیه، گولن را به دست ­داشتن در کودتای نافرجامِ سالِ ۲۰۱۶ متهم می‌­کند. اتهامی ­که از سوی خودِ گولن رد شده‌­است.

به گزارشِ خبرگزاری رویترز، خود نهادِ غیرحکومتی افغان‌ترک گفته که یک بنیاد مستقل است و هرگونه دخالت در کودتای ۲۰۱۶ علیۀ رجب ­طیب ­اردوغان رئیس ­جمهور ترکیه را رد کرده‌­است.

پیش ­از این به اساسِ گزارش‌­ها، پولیسِ افغانستان در آخرهای ماه جنوری امسال با یورش بر یکی از مکتب‌­های افغان‌ترک در شهرِ مزارشریف، ده‌­ها تن به شمولِ شش معلمِ ترکی این مکتب را بازداشت کرده بود.