کافه‌گردی؛ فرهنگی که در کابل جان گرفته است

فرهنگ‌های سنتی و دیرینه که سال‌ها در کشور حاکم بوده است، کم‌کم و با گام‌های آهسته به مظاهر فرهنگ مدرن رو می‌آورد،

نگاه نو_ یکی از این تغییرات باز شدن کافه‌هایی است که فضای مناسب برای مطالعه، استفاده از انترنت رایگان و هم‌نشینی جوانان دارند. این روزها در کابل این کافه‌ها به خودشان مشتریانی زیاد جلب کرده‌اند. یکی از این کافه‌ها که در قلب شهر موقعیت دارد، «آی‌کافـِ» است، این کافه به ابتکار نرگس عزیزشاهی، بانویی که سند ماستری در رشته اداره و تجارت دارد و در کنار کافه‌اش کارمند یکی از اداره‌های دولتی در کابل است.

این کافه دو سال پیش به راه افتاد و اکنون خانم نرگس با همین نام سه کافه را در شهر کابل مدیریت می‌کند. او آرزو دارد که در آینده‌ها نماینده‌گی‌های بیش‌تری از این کافه را در شهرهای کلان کشور، مانند هرات، مزارشریف و جلال‌آباد داشته باشد.

از نظر افغان‌ها که اکثراً مردمان سنتی هستند راه‌اندازی کافه‌ها یک کار غیر عادی است به ویژه که توسط یک زن بنا نهاده شده باشد.

نرگس عزیز‌شاهی می‌گوید او خواسته است با باز نمودن «آی‌کافـِ» فرهنگ نوشیدن قهوه، فضای مناسب برای ملاقات جوانان و مکانی مناسب برای مطالعه را رایج بسازد، زیرا زمانی که این کافه ایجاد شد، اماکن کمی وجود داشت که چنین فضایی را داشته باشند و جوانان در ملاقات‌‎های کاری نیز بتوانند از آن‌جاها استفاده کنند.

موسا حسینی مدیر مهمان‌داران این کافه که یک سال است در این کافه کار می‌کند، قصه می‌کند که مشتریان‌شان پس از ساعت سه عصر بیشتر می‌شود، او می‌گوید که جوانان با دوستان‌شان می‌آیند و در این‌جا قهوه، چای و یا «فست‌فود» سفارش می‌دهند و به قصه‌های روز از کار، سیاست، کتاب‌خوانی و ملاقات‌های دوستانه‌ی‌شان می‌پردازند.

عبدالله وردک یکی از مشتریان همیشه‌گی این کافه است، او با دوستانش آمده است و قهوه می‌نوشد، عبدالله می‌گوید او هر زمانی که با دوستانش به این کافه می‌آید حس صمیمیت و دوستی بیش‌تر را میان جوانان می‌بیند که همه با دل‌گرمی و لذت با دوستان‌شان با بحث‌های تفریحی، فرهنگی و تحولات روزانه در فضای امن و آرام می‌پردازند و خسته‌گی‌شان را این‌گونه رفع می کنند. او می‌گوید: «ما با دوستان‌مان معمولاً به این کافه می‌آییم و در مورد کارهای روزانه‌ی‌مان تصمیم می‌گیریم و در بحث‌های مختلف تبادل نظر می‌کنیم.»

خالد نظری تجارت پیشه‌ا‌ی که بعد از ۳۰ سال از آلمان برگشته است و در حال حاضر در کابل زنده‌گی می‌کند، از فرهنگ جدید در میان جوانان و این‌که این جوانان رو به پیش‌رفت در عرصه‌های یافتن آزادی‌های‌شان و زنده ساختن یک فرهنگ نوین در کشور اند، ابراز خوشنودی می‌کند. آقای نظری از زیاد شدن تعداد دوستانش و معرفی با اشخاصی که بیش‌ترشان خبرنگاران و فرهنگیان‌اند، سخن می‌زند او هم‌چنان از آمدن به چنین کافه‌ها در کابل می‌گوید، هر زمانی که به این‌گونه کافه‌ها می‌رود، حس آرامش می‌کند و با دیدن فضای کافه‌ها و جوانان، اضطراب روزمره‌اش کاهش می‌شود.

در این‌جا کسانی هم دیده می‌شوند که حتا با تنهایی‌شان در چوکی‌های یک‌نفری نشسته‌اند و از تنهایی با چای گرم و موسیقی نرمی که به شکل پس‌زمینه (بک‌گروند) روشن است، مصروف تلفن و یا لپ‌تاپ شان هستند و از آرامش این کافه لذت می‌برند.

در ادامه‌ی کافه‌گردی، سری زدم به منطقه قلعه‌ فتح‌الله کابل به یکی از کافه‌های دیگر این‌ شهر. این‌جا را که «کافه کتاب نوش» نام‌گذاری شده است در کنار کافه، یک کتاب‌خانه کوچک و فضای مناسب برای مطالعه دریافتم. نجلا حبیب‌یار خانمی که مسوول این کافه است، از زیاد شدن روزانه مشتریان در این کافه می‌گوید. او ایجاد این کافه را گسترش فرهنگ کافی نوشیدن و ترویج کتاب‌خوانی میان جوانان عنوان می‌کند.

دانش‌آموزان و جوانانی که مصروف کار در نهادهای گوناگون هستند، در این‌جا دیده می‌شوند.

قسیم سلطانی که دانش‌آموز اداره و تجارت است به این کافه آمده است. او می‌گوید برای مطالعه خارج از درس‌های دانشگاه و نوشیدن قهوه بعضی اوقات به این کافه می‌آید، او این‌جا را فضای راحت برای مطالعه و دیدار با دوستانش انتخاب کرده است.

اورنگ‌زیب بیضایی، کارمند یکی از نهادها، از کسانی است که به یک محفل فرهنگی کافه‌نوش دعوت شده است. او از حضور در این محفل و دیدار با دوستان و جمعی از فرهنگیان کابل در این مراسم، خرسند است. او امید‌وار است تا در سال‌های آینده این‌گونه رسم‌ها بیش‌تر و با شکوه‌تر در کافه‌های کابل تجلیل شود. از دید اورنگ‌زیب ایجاد کافه‌ها در کابل فرصت‌هایی برای ملاقات با دوستان در فضایی است که بتوانند با آزادی به صحبت‌های رفیقانه و شخصی‌شان با نوشیدن گیلاسی از قهوه و یا چای بپردازند.

البته باور بر این است که گسترش این فرهنگ به زمان نیاز دارد، آمار‌هایی که از سوی صنعت چای در دنیا پخش شده است، حکایت دارد که افغان‌ها در سال ۲۰۱۲ بیش‌ترین مصرف کنند‌ه‌گان چای در جهان بوده‌اند، این آمارها هم‌چنان نشان می‌دهد هر افغان به طور اوسط سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ گیلاس چای مصرف می‌کنند.

بیش‌تر مشتریان این کافه‌ها از نوشیدن قهوه در چنین فضا‌ها رضایت دارند و امید‌وار اند که این‌چنین کافه‌ها و رستوان‌ها در شهر کابل بیش‌تر ایجاد شود تا رفتن به کافه و دیدارهای دوستانه در هر نقطه شهر با آرامش و در فضای صمیمیت بیش‌تر صورت بگیرد.
به گزارش؛ سیدمرید مودودی