رو آوردن بانوان دانشجو به فروشنده‌گی

مسوولان اتاق تجارت و صنایع زنان ؛ در حال حاضر یک‌هزار و ۱۵۰ شرکت تجارتی از سوی خانم‌ها رهبری و مدیریت می‌شود.

نگاه نو_ منیژه وافق، رییس اتاق تجارت و صنایع زنان می‌گوید که حدود نصف این شرکت‌ها در کابل و نیمی دیگر این شرکت‌ها در ولایت‌های بلخ، هرات، ننگرهار و قندهار فعالیت دارند. خانم وافق افزود:‌ «زنان در بخش‌های مختلف تجارتی حدود ۷۷.۲ میلیون دالر سرمایه‌گذاری و حدود ۴۷ هزار شغل به میان آورده‌اند.» به گفته‌ی او، این زمینه‌های کار، بخش‌های‌ عنعنه‌ای، صنایع دستی و فابریکه‌های مختلف تولیدی را شامل می‌شود.

شهر کابل در این اواخر شاهد حضور و فعالیت کم‌پیشینه‌‌ی بانوان در بازار مردانه است. شمار زیادی از این بانوان که دانش‌آموخته یا دانشجوی رشته‌های مختلف هستند، به دلیل نبود فضای کاری و مشکلات اقتصادی به این فروشنده‌گی رو آورده‌اند.

در کنار مشکلات اقتصادی، گسترش روابط اجتماعی و افزایش اعتمادبه‌نفس از دلایلی دیگری است که این بانوان به فروشنده‌گی رو آورده‌اند.

ساره رضایی یکی از این بانوانی است که از چهار سال به این طرف در یک دکان لباس‌فروشی در منطقه پل سرخ شهر کابل کار می‌کند. او می‌گوید که به دلیل مشکلات اقتصادی و به هدف کمک به فامیلش، مجبور به ترک دانشگاه شده است. ساره رضایی آرزو دارد که با بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌اش دوباره وارد دانشگاه شود.

بانو رضایی «با وجود تمام مشکلات بازار مردانه» به فروشنده‌گی رو آورده است. او از چالش‌ها در برابر کار خود در مارکیت‌هایی که بیش‌تر فروشنده‌گان آن مرد هستند، سخن می‌گوید: «به خاطر تغییر سرنوشت خود و تغییر سرنوشت نسل‌های بعدی باید صدای خود را بلند کنیم و خودمان از جمله اولین کسانی باشیم که زمینه‌ی تغییر را ایجاد کرده‌ایم و مرزها را باید بشکنیم بیایید خاموش نبوده و تسلیمی را نپذیریم.»

آمنه ۲۰ ساله، بانویی دیگر است که در دکان سیمساری‌ای مصروف فروشنده‌گی است. او می‌گوید که مشتریانش از کار کردن او در این بخش ابراز خرسندی می‌کنند. بیش‌تر مشتریان آمنه خانم‌ها اند. آمنه می‌گوید: «در شهر کابل بیش‌تر فروشنده‌گان مردان اند و خانم‌ها در خرید اجناس زیاد راحت نیستند، بانوان خریدار با ما بسیار راحت استند.»

مریم عرفانی یکی از مشتریانی است که از سهولت‌هایی که بانوان فروشنده برای‌شان به میان آورده است، سخن می‌گوید.

بانو عرفانی می‌گوید: «قبلاً به دلیل نبود زنان فروشنده چیزی را که نیاز داشتیم با هزاران دشواری از یک مرد خریداری می‌کردیم در بعضی موارد حتا اصلاً از خرید آن منصرف می‌شدیم، اما اکنون با خیال راحت از فروشنده‌گان زن اجناس مورد نیازمان را می‌خریم.» مردانی که در مارکیت برای خرید آمده‌اند نیز از کار فروشنده‌گی بانوان ابراز رضایت می‌کنند. رسول یکی از مشتریانی است که با اعضای خانواده‌اش یک‌جا به خریداری آمده است. او می‌گوید: «من از این بانوان پرکار می‌خواهم تا در برابر مزاحمت‌ها و مشکلات مبارزه کنند و اصلاً تسلیم نشوند.» این باشنده شهر کابل، از دولت خواست که برای کاهش آزار و اذیت این بانوان، اقدامات جدی‌ای روی دست گیرد.

در کنار مشتریان، شماری از فروشنده‌گان مرد نیز از کار خانم‌های فروشنده استقبال می‌کنند.

حکمت‌الله غفوری یکی از فروشنده‌گانی است که در همسایه‌گی یکی از این بانوان فروشنده کار می‌کند. آقای غفوری از خانواده‌ها خواست «جلو فعالیت زنان‌‌شان را نگیرند تا کشور به سوی ترقی و تعالی سوق داده شود».

آقای غفوری معتقد است که بیش‌تر از نصف نفوس جامعه افغانستان را بانوان تشکیل می‌دهند و در صورتی که جلو فعالیت ‌آن‌ها گرفته شود، «تسهیلات اجتماعی به میان نمی‌آید».

در همین حال مسوولان اتاق تجارت و صنایع زنان می‌گویند که در حال حاضر یک‌هزار و ۱۵۰ شرکت تجارتی از سوی خانم‌ها رهبری و مدیریت می‌شود.

منیژه وافق، رییس اتاق تجارت و صنایع زنان می‌گوید که حدود نصف این شرکت‌ها در کابل و نیمی دیگر این شرکت‌ها در ولایت‌های بلخ، هرات، ننگرهار و قندهار فعالیت دارند. خانم وافق افزود:‌ «زنان در بخش‌های مختلف تجارتی حدود ۷۷.۲ میلیون دالر سرمایه‌گذاری و حدود ۴۷ هزار شغل به میان آورده‌اند.» به گفته‌ی او، این زمینه‌های کار، بخش‌های‌ عنعنه‌ای، صنایع دستی و فابریکه‌های مختلف تولیدی را شامل می‌شود.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع زنان، حضور خانم‌های تجارت‌پیشه را در بخش‌های مختلف امیدوارکننده می‌خوانند و می‌گویند که هنوز هم چالش‌هایی در برابر کار زنان تجارت‌پیشه وجود دارد.

منیژه وافق، رییس اتاق تجارت و صنایع زنان نسبت به سهم زنان در تجارت و به ویژه فعالیت‌های رسمی تجارتی ابراز خوش‌بینی می‌کند و می‌گوید که کارهای بنیادی دولت در بخش تجارت، سبب سهولت کارهای زنان در این بخش شده و یک امیدواری هم در میان زنان برای کار در بخش تجارت به وجود آمده است.

خانم وافق افزود که هنوز هم چالش‌هایی در برابر کار زنان تجارت‌پیشه در کشور وجود دارد. به گفته او، زنان ناچار اند که برای گرفتن سهم‌شان مبارزه کنند،‌ چون جدی گرفته نمی‌شوند. او تاکید کرد که برای حل این چالش‌ها، هر روزه کار و تلاش می‌‌کنند.

منیژه وافق تصریح کرد که برای رشد زنان تجارت‌پیشه، برنامه‌های مختلفی، چون گسترش ارتباطات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، آگاهی‌دهی حقوقی و برگزاری نمایشگاه‌ها برای زنان را در داخل و خارج روی دست دارند و انجام می‌دهند.

او خاطرنشان کرد که در حال حاضر نیز زنان تجارت‌پیشه افغان با تاجران پاکستان، هند، ایران و امارات متحده‌ی عربی داد‌و‌ستد دارند.