حکومت هیأتی را برای ترمیم «منار جام» می‌فرستد

ارگ ریاست جمهوری از اعزام هیأتی برای ترمیم «منار جام» به ولایت غور خبر داده است.

نگاه نو_ در یک خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده که این تصمیم روز سه‌شنبه، بیست حوت، از سوی کابینه حکومت اتخاذ شده است. در این خبرنامه آمده است: «کابینه به وزارت اطلاعات و فرهنگ وظیفه سپرد تا طبق فیصله شورای وزیران حکومت وحدت ملی در هم‌آهنگی وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله زمینه سفر هیأتی را جهت ترمیم منار جام مهیا سازد.» خبرنامه افزوده است که در ترکیب این هیأت نماینده اداره عملیاتی و حمایوی انکشاف ملی ریاست جمهوری نیز شامل است.

با این حال مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که قرار است یک هیأت سازمان ثبت میراث‌های فرهنگی جهان (یونسکو) تا چند روز دیگر وارد کشور شود و بررسی‌های ابتدایی را به منظور ترمیم منار جام آغاز کند. صابر مومند، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ به روزنامه ۸صبح گفت: «منار جام در میراث‌های فرهنگی جهانی ثبت است و طبق قانون میراث‌های فرهنگی جهانی وزارت اطلاعات و فرهنگ نمی‌تواند به گونه خودسرانه دست به ترمیم این منار بزند.» آقای صابر افزود: «براساس مکتوب‌هایی که میان این وزارت و سازمان یونسکو رد‌و‌بدل شده، قرار است دو متخصص این سازمان به زودی وارد کشور شوند و در همکاری با تیم تخنیکی این وزارت بررسی‌های‌شان را در این زمینه آغاز کنند.»

منار جام ۶۵ متر طول دارد و در مناطق کوهستانی ولایت غور موقعیت دارد. پیشینه این منار به قرن دوازدهم میلادی بر‌می‌گردد که با خشت پخته بنا یافته است. این منار هم‌چنان کهن‌ترین سازه خشتی جهان و یکی از باارزش‌ترین میراث‌های فرهنگی افغانستان به شمار می‌رود. این میراث فرهنگی پس از قطب منار در دهلی هند، بلندترین سازه خشتی جهان محسوب می‌شود. منار جام از معدود آثار تاریخی ثبت شده کشور در سازمان یونسکو است، اما جنگ و عدم رسیده‌گی توسط حکومت به میراث‌های فرهنگی در سال‌های اخیر، این بنای خشتی بزرگ جهان را با خطرات جدی رو‌به‌رو ساخته است.

فخرالدین آریاپور، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت غور گفته است که ۳۰درصد از تزیینات و بدنه منار جام تخریب شده و این منار در خود شکاف هایی دارد که باران، سیل و باد را به داخل این منار تاریخی عبور می‌دهد. هم چنان مسوولان محلی ولایت غور در غرب کشور باران، سیلاب، باد، کاوش‌های غیرمسوولانه، حضور گروه طالبان در حاشیه منار و نبود امنیت را از عمده‌ترین تهدید‌هایی عنوان کرده‌اند که به گفته آنان منار جام را با خطر نابودی رو‌به‌رو ساخته است.