تلاش شورای رهبری مصالحه برای ایجاد گفت‌وگو

یک عضو شورای رهبری مصالحه می‌گوید که تلاش می شود تا در ترکیب این شورا شمار زنان بیشتر شود

نگاه نو_ اما جزییات گفت‌وگوهای صلح میان نماینده‌گان امریکا و طالبان تا کنون همه‌گانی نشده اند، حتا کمیته امور خارجی مجلس نماینده‌گان ایالات متحده خواهان حضور هرچه زودتر زلمی خلیل زاد به این کمیته شده است.

قرار است که فردا شورای رهبری مصالحه در بارۀ ایجاد هیات گفت‌وگوکننده با طالبان، صلاحیت‌های این هیات، خطوط سرخ افغانستان در روند گفت‌وگوهای صلح و نیز در بارۀ ترکیب هیاتی که به قطر می رود تصمیم بگیرد.

گروه‌های کاری شورای رهبری مصالحه به روز چهار شنبه فهرست نام‌های هیات گفت‌وگوکننده با طالبان و صلاحیت‌های این هیات را نهایی خواهند ساخت، اعضای این شورا می‌گویند که خطوط سرخ افغانستان در گفت‌وگوهای صلح نیز از سوی این شورا مشخص خواهند شد.

حبیبه سرابی- عضو شورای رهبری مصالحه گفت:«ما پنج نفر تلاش می کنیم تا بیشتر زنان را در شورای رهبری مصالحه جا به جا کنیم.»

اما جزییات گفت‌وگوهای صلح میان نماینده‌گان امریکا و طالبان تا کنون همه‌گانی نشده اند، حتا کمیته امور خارجی مجلس نماینده‌گان ایالات متحده خواهان حضور هرچه زودتر زلمی خلیل زاد به این کمیته شده است.

این کمیته در نامه یی به وزیر خارجه ایالات متحده ، وی را به بی میلی به فرستادن زلمی خلیل زاد برای توضیح جزئیات این گفت و گو ها متهم کرده است.

در بخشی از این نامه آمده است«هنگامی که مایک پومپیو درماه مارچ دراین کمیته حضور یافت اعضای کمیته خواهان حضور یافتن زلمی خلیل زاد برای توضیحات درباره راهبرد سیاسی امریکا درافغانستان شدند. اما نبود شفافیت در رفتار وزارت خارجه امریکا در برابر کانگرس در باره بخشی از سیاست خارجی، پذیرفتنی نیست واین کار مانع مسوولیت‌های نظارتی قانونی کمیته امور خارجی شده است.»

سید اسحاق گیلانی- رییس حزب نهضت همبستگی ملی افغانستان گفت:«این انتقاد را تنها کانگرس نه، بلکه افغان هایی که در مسایل سیاسی افغانستان شامل هستند همه شان این گله را دارند که همگی از جزییات این گفت‌وگوها بی خبر هستند.»

در حالی که سیاستگران و نماینده‌گان حکومت برای شرکت در نشست قطر آماده می شوند، برخی از منابع حکومتی در باره تاخیر لویه جرگه مشورتی صلح سخن می گویند، اما کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی این سخن را رد می کند.

سید علی کاظمی- سخنگوی کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح گفت:«نخیر! بخاطر این که آماده‌گی‌های برگزاری جرگه مشورتی صلح گرفته شده است، انتخابات هم برگزار شده است و تقریبا در حدود ۶۰ درصد از ولسوالی‌ها کار اش به اتمام رسیده است.»

قرار است که در نشست قطر در هفته آینده در کنار سیاست گران افغانستان، برای نخستین بار نماینده گان حکومت افغانستان و گروه طالبان دیدگاه های شان در زیر یک سقف رد و بدل کنند، هر چند پیش از این طالبان گفته اند که نماینده گان حکومت می توانند مانند نشست مسکو از نشانی خودشان بیایند نه از نشانی حکومت