بی تاثیر بودن مذاکرات صلح در روند بازسازی

سیگار؛ معامله آمریکا با طالبان قادر نخواهد بود از ضربه ترویست‌ها به افغانستان جلوگیری کند.

نگاه نو_ به گزارش خبرگزاری فارس، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش جدید خود اعلام کرد که معامله آمریکا با طالبان قادر نخواهد بود از ضربه ترویست‌ها به افغانستان جلوگیری کند.

«جان سوپکو» بازرس ویژه این سازمان گفت: با وجود یا بدون حل و فصل صلح، افغانستان همچنان در معرض تهاجم تروریست‌ها خواهد بود و بر اساس گزارش‌ها قبلی سیگار، خطر تولید مواد مخدر در افغانستان نیز وجود دارد.

به گفته پنتاگون، افغانستان همچنان در صدر کشورهایی است که گروه‌های تروریستی در آن فعالیت می‌کنند.

سوپکو افزود: همچنان سوال این است که آیا طالبان در تجارت مواد مخدر در افغانستان به‌عنوان نفر اصلی است یا خیر. در سال ۲۰۱۷، محصول خشخاش حدود ۱٫۴ میلیارد دلار برای کشاورزان افغان و همچنین میلیاردها دلار برای تولیدکنندگان و قاچاقچیان تولید می‌شد که این میزان برابر با ۲۰ تا ۳۲ درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان است و بعید به نظر می‌رسد توافقنامه صلح این مورد را تغییر دهد.

همچنین در گزارش سیگار آمده است که تلاش‌های آمریکا برای حفظ دستاوردهایی همچون حقوق زنان و مبارزه با موادمخدر در افغانستان در این سال‌ها محدود شده است. در حالی که توافقنامه صلح عادلانه و پایدار در افغانستان می‌تواند بسیاری از خشونت‌هایی را که بیشترین خطر را برای تلاش در بازسازی افغانستان نشان می‌دهد، پایان دهد، یک توافقنامه صلح می‌تواند چالش‌های خود را برای حفظ دستاوردهای آمریکا، تقویت کند.

سوپکو در ادامه گزارش خود افزود: یک معامله صلح در نهایت ممکن است خطراتی را برای تلاش‌های بازسازی تأمین مالی ایالات متحده، از جمله: توانایی و استفاده موثر از نیروهای امنیتی افغانستان، به ویژه برای عملیات‌های ضد تروریستی، حفاظت از حقوق بشر، از جمله حقوق زنان افغان، تضمین فرایندهای حکومت دموکراتیک و حاکمیت قانون، سرکوب فساد، مبارزه با تجارت مواد مخدر و ارتقاء معیشت کشاورزان و ترویج رشد اقتصادی و توسعه، و نظارت و پاسخگویی برای وجوه مالی آمریکا، و پایداری مؤسسات، برنامه‌ها و اموال تامین شده آمریکا در افغانستان را به‌همراه داشته باشد.

به‌گفته سوپکو، آمریکا بیش از ۸۰ میلیارد دلار برای آموزش نیروهای امنیتی افغانستان در این کشور هزینه کرده است اما، نیروهای دفاع ملی و نیروهای امنیتی افغانستان همچنان قادر به انجام عملیات‌های مستقل از کمک نظامی آمریکا نیستند.

این گزارش می‌افزاید: در طول تلاش‌ها برای بازسازی افغانستان، ایالات متحده آمریکا تاکید بیشتری بر بازسازی ارتش ملی افغانستان بیش از پلیس ملی افغانستان داشته است. در صورت برقراری صلح، هیچ استراتژی جامع برای یک نیروی پلیس که توسط حاکمیت قانون حمایت می‌شود وجود ندارد. چراکه هزینه‌های نگهداری فعلی پلیس ملی افغانستان فراتر از توانایی دولت افغانستان برای تأمین بودجه است و نیاز به ادامه کمک‌های خارجی به آینده را دارد.

سیگار همچنین در گزارش خود با اشاره به دیدار اخیر اشرف غنی با مقامات آمریکا می‌افزاید که افغانستان بدون کمک‌های مالی بین‌المللی سقوط خواهد کرد، و تجارت مواد مخدر عامل اصلی ویران‌کننده اقتصاد این کشور است.