در سال ۱۳۹۷ رشد اقتصادی هیچ تغییر نداشته

سال ۱۳۹۷ خورشیدی به پایان رسید، وضعیت اقتصادی افغانستان هم در این سال فراز و نشیب‌های داشته است.

نگاه نو_ وزارت اقتصاد افغانستان، این سال را از لحاظ اقتصادی خوب توصیف می‌کند.

سهراب بهمن سخنگوی این وزارت میگوید که هرچند خشک‌سالی و پروسه انتخابات از چالش‌های عمده در برابر وضعیت اقتصادی در سال گذشته محسوب میشد اما با آنهم رشد اقتصادی ۲.۷ درصد بوده است.

سهراب بهمن سخنگوی وزارت اقتصاد
او افزود:

“وضعیت اقتصادی افغانستان نسبتاً خوب است روبه‌رو به بهود است امسال پیش بینی می‌شد که رشد اقتصادی افغانستان شاید افت کند و کمتر از ۲.۵ درصد برسد اما ارقام نشان میدهد که رشد اقتصادی در بخش زراعت افت کرده اما در مجموع ۲.۷ درصد رشد اقتصادی داشتیم و نظر به سال گذشته تقریباً مشابه است و خوشبختانه مثبت است.”

در سال گذشته خورشیدی وضعیت صنعت رشد چشم‌گیر داشته است
به گفته وی، در سال گذشته خورشیدی وضعیت صنعت رشد چشم‌گیر داشته است که به گفته وی میزان رشد این سکتور از ۰.۹ درصد به ۷.۶ درصد افزایش داشته‌است.

براساس معلومات وزارت اقتصاد، در کسر بیلانس تجارتی نیز تغییر آمده‌است یعنی از ۸۹.۶ به ۸۸.۲ درصد کاهش آمده است به این مفهوم که میزان صادرات بیشتر و واردات کمتر شده است.

میزان صادرات افغانستان در سال گذشته خورشیدی به یک میلیارد دالر رسیده است در حالی‌که این رقم در گذشته‌ها به ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیون دالر می‌رسید.

افتتاح دهلیز‌های هوایی با برخی کشورهای منطقه، آغاز روند صادرات به خارج از شکور از طریق بندر چابهار بازاریابی اموال تجارتی افغانستان در خارج، تطبیق استراتژی ملی صادرات افغانستان، برگزاری نمایشگاه‌های تجارتی به هدف بازاریابی در خارج از کشور، ایجاد راه‌های ترانزیتی با کشورهای چین، قزاقستان، هند و ازبکستان و مشخص کردن شش قلم از تولیدات مهم کشور برای صادرات، از دلایل افزایش صادرات افغانستان بوده‌است.

روزنۀ بسوی پیشرفت اقتصادی افغانستان

روزنۀ بسوی پیشرفت اقتصادی افغانستان
وزارت صنعت و تجارت افغانستان نیز اعلام کرده است که میزان صادرات در ۸ ماه نخست سال مالی ۱۳۹۷ در مقایسه به زمان مشابه آن در سال گذشته، ۳۲ درصد افزایش داشته است.

صادرات افغانستان را عمدتاً میوه‌ خشک و تازه، گیاهان دارویی، قالین، پوست و امثال این‌ها تشکیل می‌دهد و برعکس مواد غذایی، اهن الات، مواد نفتی، لباس، وسایل برقی و امثال آن‌را از خارج به کشور وارد می‌کند.

از سوی هم وزارت مالیه افغانستان میگوید که سال ۱۳۹۷ سال پر دستآورد بوده و در این سال ۱۸۹ میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری شده‌است.

شمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

“ما در بخش جمع‌آوری عواید یک سال پر دستآورد داشتیم، در این سال ۱۸۹ میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری شده است که ۱۷ میلیارد نسبت به سال گذشته را نشان میدهد در عین حال در سال مالی گذشته مصرف بودجه مالی در سطح دولت، بالاتر از ۹۰ درصد بوده است.”

به گفته وی در این سال صدها پروژه عملی شده است.

پروازهای دهلیز هوایی بلخ به اروپا در شمال افغانستان آغاز شد

در همین حال وزارت زراعت افغانستان می گوید که در سال گذشته خورشیدی تولید غله جات کاهش داشته اما تولید میوه و سبزیجات افزایش داشته است.

اکبر رستمی سخنگوی این وزارت میگوید.

“در سال ۱۳۹۷ صرف تولید غله جات مثل گندم کاهش یافت اما تولید میوه و سبزیجات فوق العاده افزایش داشته مثلاً بادام، پسته، انگور، انار، زردالو، شفتالو، گیلاس از جمله میوه های بود که در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشت.”

به گفته وی در این سال ۴۵ هزار جریب زمین باغ‌های میوه ساخته شد، ۴۵۰ کشمش خانه، ۲۳۵ پروژه آب‌یاری، ایجاد مراکز سبزیجات، توزیع باغچه‌های خانگی برای ۳۰ هزار زن، ساخت مسلخ ها، ایجاد شبکه‌های قرنطبین برای کیفت محصولات، ایجاد کانال‌های آب‌یاری و امثال آن از پروژه‌های بزرگ این وزارت بوده که تطبیق شده است.

آقای رستمی افزود که خشک‌سالی یک چالش بزرگ در سال ۱۳۹۷ در برابر زراعت و مالداری بوده است.

اما با این همه اتاق تجارت و صنایع افغانستان میگوید که در سال ۱۳۹۷ تجارت و سرمایه گذاری‌ها کاهش داشته است.

مقامات: در سال ۱۳۹۷ بیش از ۷۰ تاجر اختطاف و یا سرمایه‌های شان غارت شده‌اند.

خان جان الکوزی معاون این اتاق به رادیو آزادی گفت که چالش‌های عمده هنوز هم در برابر تاجران وجود دارد.
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
​او افزود:

“تا هنوز هم مشکل امنیت باقی است، فساد اداری کاملاً از بین نرفته، عدم زیربنا که شامل توزیع زمین، برق و آب میشود هنوز هم جود دارد.”

وی همچنان برافزایش صادارات و کاهش واردات اشاره کرد و گفت که صادرات به یک میلیارد دالر و واردات از ۸ میلیارد دالر به ۷ میلیارد دالر پایین آمده است.

از طریق دهلیزهای هوایی حدود ۵ هزار تن محصولات را به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر در سال ۱۳۹۷ به خارج از کشور انتقال داده‌اند.
به گفته وی، از طریق دهلیزهای هوایی حدود ۵ هزار تن محصولات را به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر در سال ۱۳۹۷ به خارج از کشور انتقال داده‌اند.

از سوی هم شماری از کارشناسان اقتصادی از جمله سیف الدین سیحون می گوید که افغانستان بیشتر کشور مصرفی و وارداتی است و تا زمانی که اتکا به زیر ساخت‌های تولیدی نشود، رشد اقتصادی در این کشور دشوار خواهد بود.

سیف الدین سیحون کارشناس اقتصادی
او افزود:

“برای رشد اقتصادی افغانستان باید ظرفیت‌های اقتصادی تأسیس شود، این کشور از وارداتی و مصرفی بودن باید به روی کرد تولیدی گذار کند، مهمتر از همه حکومت باید رویکرد را روی دست گیرد تا از منابع طبیعی بهره گیری شود.”

آقای سیحون تأکید دارد که باید محیط کاری مصئون و با تامین انرژی و سهولت‌های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم شود تا با ایجاد صنایع بیشتر در این کشور، وضعیت اقتصادی بهبود یابد.

بر گرفته شده است صفحه رادیو ازادی