زنان اجازه نمیدهند کسی بالای حقوق شان معامله کند

نگاه نو_ از روز جهانی زن امروز در افغانستان در حالی تجلیل می‌شود که شماری از زنان افغان نگران اند مبادا در مذاکرات جاری صلح روی حقوق آن‌ها معامله شود، ولی رولا غنی بانوی اول افغانستان می‌گوید حال زمان تغییر کرده و زنان افغان اجازه نمی‌دهند کسی بالای حقوق آن‌ها معامله کند.
وی گفت؛

“این افغانستان دیروز نیست، چندین سال گذشته است. وقتی آن‌ها (طالبان) در سال ۱۹۹۶ آمدند حکومت نبود، اردو نبود، ویرانی بود ولی امروز بر عکس امروز وضع متفاوت است. خانم‌ها در گذشته در انزوا بودند ولی امروز حضور خیلی قوی دارند.”

خانم غنی در صحبت اختصاصی با رادیو آزادی گفت، زنان افغان خود صدا بلند کرده‌اند.

رولا غنی: در مذاکرات صلح بالای حقوق زنان سازش نمیشود

مذاکرات صلح میان نماینده‌گان طالبان و زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان در قطر ادامه دارد و حکومت افغانستان در آن شرکت ندارد.

در این حال سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در زمان حاکمیت طالبان زنان افغان در خانه قید بوده، اجازه کار را نداشتند و حقوق بشری شان پامال بود ولی حال زنان از خود حتی وزارت هم دارند که در همه ولایات ریاست دارد.

سازمان عفو بین‌الملل از این هم یاد کرده‌است که در نتیجه تلاش‌های مدافعین حقوق زنان، قانون محو خشونت علیه زنان در سال ۲۰۰۹ به امضا رسید.

رولا غنی بانوی اول افغانستان از دستآوردهای زنان افغان یاد کرده‌است و می‌گوید این دستآوردها عقب زده نخواهند شد.

وی افزود:

“حال خانم‌ها در جامعه خیلی فعال اند، در تمام سطوح از سیاست گرفته تا اقتصاد آن‌ها حضور دارند. نمی‌شود آن‌ها را حذف کنید.”

در این حال سمیرا حمیدی یک کمپاینر بخش جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، دستآوردهای ۱۷ سال گذشته زنان افغان به هیچ وجه نباید از دست داده شوند.

به گفته این سازمان، زنان افغان هنوزهم با خشونت‌ها مواجه اند و یک بخش بزرگ از قربانیان جنگ جاری در افغانستان را زنان تشکیل می‌دهند.