مذاکرات قطر برای دو روز متوقف شد’

گروه طالبان گفته‌اند که مذاکرات میان نمایندگان این گروه و آمریکا برای دو روز متوقف شده و روز شنبه دوم مارس از سر گرفته می‌شود.

نگاه نو_ این منابع گفتند که در سه روز گذشته “مذاکرات مفصل و مفیدی” میان دو طرف صورت گرفت و دلیل توقف دو روزه احتمالا مشورت بیشتر با رهبری طالبان و مقامات آمریکایی در واشنگتن است.

منابع آمریکایی تا کنون در مورد توقف گفت‌وگوها ابراز نظری نکرده‌اند.

امروز چهارشنبه ۸ حوت/اسفند ملا خیرالله خیرخواه، یک عضو هیات طالبان در قطر به بی‌بی‌سی گفت که محور اصلی مذاکرات چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بوده است.

گفته شده که مسئولیت مدیریت مذاکرات طالبان را امروز شیرمحمد عباس استانکزی به عهده داشته است.

شرکت‌کنندگان این نشست از جانب طالبان به بی‌بی‌سی گفته‌اند که دیروز سه شنبه هم گروه‌های فنی دو طرف روی چگونگی خروج نیروهای آمریکایی کار کردند ولی منابع آمریکایی چیزی نگفته‌اند.

گفته می‌شود که سازمان ملل و کشور نروژ (ناروی) هم به گروه‌‌های دو طرف کمک و مشورت می‌دهند.

پیشتر سهیل شاهین، یکی از سخنگویان طالبان گفته‌بود که این گروه حکومت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و در آینده با مردم افغانستان درباره صلح گفت‌وگو خواهد کرد.

طالبان تاکنون از نشست رو در رو با نمایندگان دولت افغانستان سرباز زده و امروز (۲۷ فوریه/فبروری) نیز سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر به عنایت‌الحق یاسنی، خبرنگار بی‌بی‌سی که به قطر رفته است، گفته: “ما انکار نکرده‌ایم که دولت افغانستان بخشی از جنگ است. اما این دولت را به رسمیت نمی‌شناسیم. اگر گفتگو بر سر موضوعات خارجی نتیجه داد، با مردم افغانستان درباره صلح گفتگو خواهیم کرد.”

سخنگوی دفتر طالبان در قطر گفت که سومین روز مذاکرات این دور نیز بر سر خروج نیروهای آمریکا از افغانستان است و اینکه خاک افغانستان دیگر علیه هیج کشور دیگر استفاده نشود.

او افزود: “فعلا در حال گفتگو بر سر موضوعات خارجی هستیم. به همین خاطر با آمریکایی‌ها درباره خروج نیروهای آنها مذاکره داریم و در این مذاکرات نگرانی‌های مشروع آنها را هم مد نظر قرار داده‌ایم. تا اینجا بر سر تشکیل گروه‌های کاری توافق کردیم که این گروه‌ها در حال بحث هستند. هدف دو طرف تنظیم یک پیش نویس در باره این موضوعات است.”

آقای شاهین افزود که مذاکرات امروز نیز بر سر خروج نیروهای آمریکا از افغانستان است
امیدواری خلیلزاد به صلح با طالبان پیش از انتخابات ریاست جمهوری
خلیلزاد: اگر طالبان صلح نکنند با آنها می‌جنگیم
نمایندگان طالبان با زلمی خلیلزاد گفت‌وگو کرده‌اند
در روزهای اخیر مذاکرات صلح افغانستان شتاب بیشتری یافته است، وقتی از آقای شاهین پرسیده شده که چقدر به دستیابی به نتیجه گفتگوها امیدوار است؟ گفت که اگر امیدوار نبود، گروه طالبان به مذاکرات ادامه نمی‌داد.

چند روز قبل دولت افغانستان اعلام کرده بود که “خروج سربازان آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در کار مبارزه با القاعده و گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در افغانستان، آتش‌بس و آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان از موضوعاتی‌اند که در نشست قطر روی آن بحث می‌شود.”ولی آقای شاهین صحبت درباره آتش بس را رد کرد.

او گفت که با پایان حضور نیروهای خارجی اگر آتش‌بس در کشور ایجاد نشد، در این صورت درباره آتش‌بس تصمیم گرفته می‌شود، ولی بعد از خروج نیروهای خارجی و ایجاد حکومت اسلامی که همه افغان‌ها در آن مشارکت داشته باشند، در آن صورت جنگی وجود نخواهد داشت و آتش بس معنی ندارد.

نشست‌های صلح طالبان و آمریکا
چهار نشست؛ سه نشست در دوحه قطر و یک نشست در ابوظبی امارات

زمان برگزاری نشست‌ها
۱۲ اکتبر سال ۲۰۱۸ در شهر دوحه قطر؛ ۱۶ نوامبر سال ۲۰۱۸ در شهر دوحه قطر؛ ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۸ در شهر ابوظبی امارات متحده عربی؛ ۱۹ ژانویه سال ۲۰۱۹ در شهر دوحه قطر؛

نشست شش روزه نشست چهارم که در شهر دوحه انجام شد، شش روز پشت درهای بسته ادامه یافت و دو طرف در پایان اعلام کردند که به پیشرفت‌های دست یافته‌اند.

‘خروج آمریکا از افغانستان و مذاکره مستقیم با دولت محور گفت‌وگوها با طالبان در قطر است’
زلمی خلیلزاد و ملا برادر برای نخستین بار در قطر دیدار کردند
شورای عالی صلح افغانستان: طالبان در لویه جرگه مشورتی صلح شرکت کنند
در نشست‌های میان آمریکا و هیأت طالبان زنان افغانستان حضور نداشتند، حتی در میان ده‌ها مرد شرکت کننده در نشست مسکو فقط سه زن حضور داشتند. زنان افغانستان همواره نگران هستند که جایگاه آنان در صلح افغانستان در نظر گرفته نشود.

آقای شاهین درباره این نگرانی زنان افغانستان گفت که عدم حضور زنان در مراکز آموزشی و ممنوع شدن کار آنان در خارج از خانه در زمان حاکمیت این گروه به دلیل “نبود بودجه و تسهیلات بوده نه به معنی مخالفت طالبان با آموزش و کار زنان.”

او گفت که گروه طالبان متعهد به دادن تمام حقوق زنان براساس قانون اسلام است. به گفته او آنان حق آموزش و کار را خواهند داشت. گروه طالبان براساس قانون اسلام و فرهنگ افغانستان تمام حقوق زنان را برای آنان فراهم خواهد کرد.

این نشست که پنجمین دور مذاکرات میان آمریکا و طالبان است، به دلیل حضور زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر معاون رهبر طالبان از اهمیت زیادی برخوردار است.

نخستین روز این دور از مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر پایان یافت
گفت‌وگوهای طالبان و آمریکا
تاکنون چهار دور گفت‌وگوهای مستقیم طالبان با نمایندگان آمریکا برگزار شده است. آخرین دور این نشست‌ها شش روز به طول انجامید و پس از پایان آن زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان گفت با این گروه درباره چارچوب کلی صلح به توافق رسیده‌اند.

آقای خلیلزاد گفته پیش‌نویس این توافق شامل “برنامه‌ای برای خروج نیروهای آمریکا، برقراری آتش بس و طرد گروه‌های بین‌المللی تروریستی در خاک افغانستان است.”

با وجود درخواست‌های مکرر حکومت افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان، این گروه تاکنون حاضر به مذاکرات با دولت افغانستان نشده است.

اما آمریکا تاکید کرده که عملی شدن توافقات آنها با طالبان مشروط به آتش بس و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است.

پس از پایان دور قبلی گفت‌وگوها نارضایتی‌هایی نزد مقام‌های دولتی به میان آمد اما به تازگی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که رئیس جمهوری افغانستان و زلمی خلیلزاد روی کارشیوه جدیدی برای پیشبرد روند صلح به توافق رسیدند.

به گفته مقام‌های ارگ، به اساس این کارشیوه، نخست روی موضوعات صلح مشورت صورت می‌گیرد و بعدا در مورد اقدام می‌شود.