یوناما; ۳۸۰۴ غیرنظامی در ۲۰۱۸ در کشور کشته شده اند

گزارش می‌افزاید که ۱۰۹۹۳غیرنظامیان در جریان خشونت‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی، زخم برداشته‌اند.

نگاه نو_ هیئت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما، در گزارش تازۀ که به روز یک‌شنبه (۵ حوت) نشر شد، گفته‌است که تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۸ میلادی در افغانستان نسبت به سال‌های دیگر، به گونۀ بی‌پیشینه افزایش یافته‌است.
بربنیاد این گزارش، ۳۸۰۴ غیرنظامی (۹۲۷ کودک) در سال ۲۰۱۸ در خشونت‌ها در افغانستان جان باختند.
این گزارش، نشان دهندۀ افزایش پنج درصدی در مجموع تلفات غیرنظامیان و ۱۱ درصد افزایش در رقم کشته شده‌گان نسبت به سال ۲۰۱۷، می‌باشد.
یوناما، بخش عمدۀ تلفات غیرنظامیان (۶۳ درصد) را به عناصر مخالف دولت، ۳۷ درصد به طالبان، ۲۰ درصد به داعش و ۶ درصد به عناصر نامشخص مخالف دولت، نسبت داده‌است.
گفتنی ا‌ست که ۲۴ درصد تلفات غیرنظامیان، به نیروهای طرف‌دار دولت، نسبت داده شده‌است.
در این گزارش آمده که ۴ درصد مسؤول این تلفات، نیروهای امنیتی افغان، ۶ درصد نیروهای نظامی بین‌المللی و همچنین ۴ درصد گروه‌های مسلح طرف‌دار دولت، استند.
بربنیاد این گزارش، افزایش در حملات انتحاری از سوی عناصر مخالف دولت عمدتأ داعش و همچنان افزایش حملات هوایی و عملیات‌های جستجو از سوی نیروهای طرف دار حکومت، عوامل کلیدی افزایش تلفات غیرنظامیان، گفته شده‌است.
تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان در این گزارش گفته‌است: «یافته‌های دقیق این گزارش دربارۀ میزان آسیب و رنجی که به غیرنظامیان در افغانستان وارد آمده است، عمیقأ ناخوشایند و کاملأ غیرقابل پذیرش است.»
او افزوده‌است: «جنگ در افغانستان سبب تداوم کشتار بسیاری از غیرنظامیان گردیده و سبب مصایب دوامدار فزیکی و روحی برای افرادی بی‎شماری دیگر شده‌است.»
در این گزارش، گفته شده‌است که آمار تلفات کودکان در این سال، «بسیار بلند و تکان دهنده‌است.»
گزارش می‌افزاید که بر علاوه از دست دادن زنده‌گی، «اوضاع نابسامان امنیتی سبب جلوگیری اکثریت افغان‌ها از استفاده از حقوق اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی آنان گردیده و هزاران کودک در نتیجۀ حملات بر مکاتب و تسهیلات طبی، برای تمام عمر معول گردیده‌اند.»
در این گزارش، عناصر مخالفت دولت، مسؤول ۶۹۸۰ مورد تلفات غیرنظامیان یعنی ۲۲۴۳ کشته و ۴۷۳۷ زخمی گفته شده‌است که سه درصد افزایش در این آمار نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی، نشان می‌دهد.