آب ما نسبت به نفت همسایه‌ها قیمت‌تر خواهد بود

غنی: هرقطره آب افغانستان نسبت به تیل/نفت همسایه‌ها قیمت خواهد بود.

نگاه نو_ محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته دولت برای مهار آب‌های کشور بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کند، زیرا به گفته او “هرقطره آب افغانستان نسبت به تیل/نفت همسایه‌ها قیمت‌تر خواهد بود.”
در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان که امروز، شنبه (چهارم حوت/اسفند) نشر شد، آمده که آقای غنی شب گذشته (سوم حوت) در دیدار با جوانان ‘قندهار بزرگ ‘ که شامل ولایت‌های ارزگان، زابل، قندهار و هلمند در جنوب افغانستان است، گفته که ترکیه برای توسعه سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند سرمایه‌گذاری کرده و کار آن به زودی آغاز می‌شود.
یکی از مهمترین طرح‌های مدیریت آب افغانستان، مدیریت رودخانه هیرمند است که در نهایت به سیستان و بلوچستان ایران می‌ریزد. آقای غنی در این دیدار گفته که با توسعه این سد یک میلیارد متر مکعب آب بیشتر در این سد ذخیره خواهد شد و صد مگاوات برق نیز تولید می‌شود.
این سد اکنون ظرفیت ذخیره حدود ۱.۷ میلیارد متر مکعب آب را دارد.
آقای غنی گفته که امکانات برای ساخت سد دهله در ولایت قندهار نیز آماده شده است و به گفته او در آینده ۶۰۰ هیکتار زمین با آب ذخیره شده در این سد، آبیاری خواهد شد.
شرکت ترکی بخش دوم سد کجکی را در افغانستان می‌سازد
سد کجکی پر آب شد؛ برق تولیدی به هلمند و قندهار می‌رسد
آبگیری نخستین سد در مرکز افغانستان آغاز شد
آب هیرمند به تالاب خشکیده هامون در افغانستان و ایران رسید

قرار داد ساخت فاز دوم سد کجکی به امضا رسید
رئیس جمهوری افغانستان در زمانی مدیریت بیشتر آب رودخانه هیرمند را مطرح می‌کند که ایران نگران وضعیت تالاب هامون است. تالابی که کامش در روزهای گذشته با آب هیرمند تازه‌تر شد.
دو کشور ایران و افغانستان برای استفاده از آب هیرمند در سال ١٩٧۳ معاهده‎ای امضا کرده‎اند که بر اساس آن میزان سالانه آبی که از رودخانه هیرمند وارد ایران می‎شود، به گفته مقام‌های ایرانی ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب است، اما ایران از میزان آبی که وارد این کشور می‌شود، ناراض است.
این روند در گذشته حتی موجب انتقاد رئیس جمهوری ایران را نیز شد. حسن روحانی در سال ۱۳۹۶ گفته بود که: “نمی‌توانیم در برابر آنچه محیط زیست ما را تخریب می‌کند، بی‌تفاوت باشیم، احداث سدهای متعدد در افغانستان و بند‌ها از کجکی، کمال‌خان، سلما و دیگر سدها و بندها در شمال و جنوب افغانستان در استان خراسان ‌ما و سیستان و بلوچستان ما تأثیرگذاراست.”
این سخنان او واکنش گسترده را در افغانستان به دنبال ‌داشت. حتی آقای غنی نیز از کشورهای همسایه‌اش خواست از اعمار بندها و شبکه‌های آب در افغانستان حمایت کنند.
هنوز جزئیات مذاکرات هیأت‌های افغانستان و ایران درباره مدیریت آب میان دو کشور نشر نشده، ولی کابل و تهران نگرانی‌های خود را از طریق رسانه‌ها بارها مطرح کرده‌اند.
چند سال قبل در دیدار آقای غنی با آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران، آقای خامنه‌ای بر لزوم حل هرچه سریع‌تر موضوع آب رودخانه‌های مرزی دو کشور تأکید کرده بود و افزوده بود: “چنین مسایلی نباید موجب نقار و گله‌مندی در روابط دو کشوری همچون ایران و افغانستان شود که مرز، فرهنگ و نیازهای مشترکی دارند.”
با افزایش میزان بارندگی در افغانستان، در هفته‌های گذشته برای اولین بار آب هیرمند بعد از ۱۹ سال به تالاب هامون رسید.