افغان‌ها ‘صلح‌ شکننده چند روزه’ نه، بل صلح پایدار میخواهند

رئیس جمهور افغانستان; افغان‌ها صلح پایدار می‌خواهند نه “صلح شکننده و چند روزه”، چون به گفته او صلح چند روزه اقلیت‌ محور است.

نگاه نو_ به باور آقای غنی، صلح شکننده و چند روزه می‌تواند نقش اکثریت جامعه، به شمول زنان، جوانان و “قشر محروم افغانستان” را نادیده بگیرد.

رئیس جمهور غنی، در نشستی که به مناسبت ۳۰ سالگی بیرون شدن قوای شوروی سابق از افغانستان روز جمعه (۲۶ دلو) در ارگ برگزار شده بود، در یک پیام تصویری گفت، آنانی‌ که با تحریک بیگانه‌گان در تلاش تضعیف نهادهای ملی و امنیتی افغانستان اند، ” از صلح و ثبات در کشور واهمه دارند.”

آقای غنی، افزود: “ما اکنون یک بار دیگر در یکی از مقاطع سرنوشت ساز تاریخ قرار داریم، ما میتوانیم به وحدت، و عزم ملی به جنگ و نا امنی نقطه پایان گذاشته و به صلح راستین و پایدار دست یابیم”.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی در این نشست گفت که رهبری دولت توانایی و اراده خود را با آنهای که در برخی موارد با حکومت توافق دارند به خرج داده و در این راستا اقدام کند.

آقای عبدالله افزود که صلح پروژه شخصی نیست و باید برای “جمع بودن سیاسیون کشور” حکومت تلاش بیشتر کند.

در همین حال سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری به سیاسیون افغان هشدار داد که هر حرکت فرا قانونی، از هم‌پاشی و بی اعتمادی در پی دارد.

او گفت: “هر نوع طرح صلح نباید به گونه مدیریت شود که کشور به عقب برگشته و روند دولت سازی نیمه تمام گذاشته شود، آنانی که شعار دولت موقت و مشابه را سر میدهند باید بدانند این طرح بار دیگر به روند نظام سازی نقطه پایان گذاشته و ما را دوباره به عقب بر میگرداند.”

آقای دانش، همچنان گفت که نادیده گرفتن دولت در گفتگوهای صلح افغانستان برای آنان پذیرفتنی نخواهد بود.