برکناری و ممنوع‌الخروج شدن اعضای کمیسیون انتخابات

دادستانی کل اعلام کرد که ۱۲ عضو برکنارشده کمیسیون‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی به شمول روسای انها ممنوع‌الخروج شده‌اند.

نگاه نو_ به گزارش خبر گزاری، دادستانی کل افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای از ممنوع‌الخروج شدن ۱۲ عضو برکنارشده کمیسیون‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی این کشور از جمله روسای آنها خبر داد و نوشت: این اقدام با هدف بررسی اتهام‌های مطرح شده علیه آن‌ها از جمله سوء استفاده از اختیارات انجام شده است.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: دادستانی کل افغانستان اطمینان می‌دهد که قضیه را با اتکا به اسناد، شواهد و مدارکی که از طرف نهادها و افراد در جریان تحقیق در دسترس هیأت موظف قرار گیرد، عادلانه و منصفانه در روشنایی احکام قانون به شکل بی‌طرفانه و مستقل رسیدگی خواهد کرد.

بر اساس گزارش طلوع‌نیوز، دولت افغانستان از عزل و ممنوع‌الخروج شدن اعضای کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات انتخاباتی در این کشور خبر داده است.

رئیس‌جمهوری افغانستان طی دستوری اعلام کرد که براساس قانون تعدیل شده انتخابات، روسا و اعضای کمیسیون‌های انتخابات و رسیدگی به شکایات برکنار شدند.

در پی انحلال دو کمیسیون مستقل انتخاباتی و کمیسیون رسیدگی به شکایات، مسئولیت اجرایی محوله به این دو نهاد قرار است تا تعیین اعضا، به دبیرخانه کمیسیون‌های یاد شده تحت سرپرستی محول شود.

به گزارش رسانه‌های افغانستان به نقل از دفتر ریاست‌جمهوری این کشور، در ادامه دستور اشرف غنی آمده است که برای جلوگیری از چالش کاری کمیسیون‌ها، احمد شاه زمان‌زی و محمد علی ستیغ، روسای دبیرخانه‌های هر دو کمیسیون به صورت موقت سرپرستی این کمیسیون‌ها را بر عهده می‌گیرند.

بر همین اساس، غنی از احزاب سیاسی رسمی افغانستان خواسته است که افراد واجد شرایط را تا هفت روز دیگر به ریاست‌جمهوری معرفی کنند تا صلاحیت آنها برای انتخاب به عنوان اعضای جدید این دو کمیسیون بررسی شود.

به گزارش رسانه‌های محلی، این اقدام که در پی امضای حکم تعدیل قانون انتخابات توسط محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان اجرایی شد، با هدف بررسی اتهام های مطرح شده علیه اعضای کمیسیون های انتخاباتی صورت گرفته است.

طرح اصلاح قانون انتخابات در افغانستان ابتدا توسط اعضای کابینه تهیه و تدوین شد و سپس به تایید نهایی رئیس‌جمهوری این کشور رسید.

کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان که قرار است بر انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور این نظارت و سرپرستی کنند، در حالی با غزل اعضایش به چالش کشیده می‌شود که تکلیف نهایی انتخابات پارلمانی مهر ماه سال جاری هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و نتیجه قطعی آن هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

تدوین قانون جدید انتخاباتی پس از آن در دولت افغانستان اهمیت پیدا کرد که بسیاری از نامزدهای معترض به شیوه برگزاری و نتایج اولیه انتخابات پارلمانی انتقادهای جدی به کمیسیون‌های انتخاباتی وارد کردند و صلاحیت اعضای این نهادهای نظارتی را زیر سوال بردند.

بر اساس گزارش منابع دولتی، قانون جدید که برکناری اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را به همراه داشته، با مشورت احزاب سیاسی، نمایندگان نامزدهای انتخاباتی و نهادهای جامعه مدنی مرتبط با انتخابات تدوین و تهیه شده است.

قانون جدید انتخاباتی بازنگری و اصلاح بیش از ۳۰ مورد را شامل می‌شود که نحوه انتخاب اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی از جمله مهم‌ترین آنها است.