در گفتگوهای طالبان و امریکا توافق‌های به‌دست آمده‌است

معتصم: وزیر مالیه دورۀ طالبان می‌گوید که نشست قطر خیلی مهم بوده و نتایج خوبی داشت.

نگاه نو_ آغاجان معتصم، وزیر مالیه در دورۀ حاکمیت طالبان یک‌شنبه شب (۷ دلو) به طلوع‌نیوز می‌گوید که گفت‌وگو میان طالبان و نماینده‌گان ایالات متحده امریکا به یک مرحلۀ حساس رسیده‎‌است و در بسیاری از مسایل تا اندازه‌یی توافق‌هایی به‌دست آمده‌اند و یا هم به توافق نزدیک شده‌اند.

آقای متعصم می‌افزاید که از همین‌رو برای عملی شدن این توافقات، طالبان بر یک شخص با صلاحیت نیاز داشتند و چون ملا عبدالغنی برادر آخند یک شخص پر نفوذ در میان طالبان است، مسؤولیت‌های بخش سیاسی از سوی شیخ ملا هبت‌الله آخندزاده برای او واگذار شده‌است و نیز به حیث معاون طالبان وظیفه‎اش را، انجام خواهد داد.

ملا برادر یکی از چهار نفری است که در سال ۱۹۹۴ گروه طالبان به رهبری ملا عمر را تأسیس کردند.

پیروان گروه طالبان از ملا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می‌کنند و او در مدارس پاکستان مسایل دینی خوانده و مدتی در گروه طالبان، جنگیده‌است.

ملا برادر پس از سقوط امارت اسلامی طالبان، شورای کویته، مهم ترین تشکل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می‌کرد.

آقای معتصم اضافه کرد که در این نشست دربارۀ مسایل مهم هر دو جانب توافق کرده‌اند و فیصله شده‌است که تمامی توافقات که صورت گرفته هر دو جانب میان رهبران خویش، شریک خواهند ساخت.

او تأکید کرد که فیصله شده‌است که در یک نشست دیگر که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، این توافقات به امضا خواهند رسید و این توافق‌ها با مردم افغانستان نیز، در میان گذاشته خواهد شد.

از سویی‌هم، زلمی‌ خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان، پس از یک نشست شش روزه با نماینده‌گان طالبان در قطر، به کابل خواهد آمد تا جزئیات این گفتگوها را با رهبران حکومت افغانستان نیز، در میان بگذارد.

در حالی که طالبان پیشرفت‌ها را در گفتگوهای صلح به بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان مشروط ساخته‌اند، اما آقای خلیل‌زاد می‌گوید که تمامی توافق‌ها با طالبان به گفتگو میان طالبان و نماینده‌گان حکومت افغانستان و آتش‌بس پیوند دارند.

از سویی دیگر، شاه‌محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان می‌گوید که اسلام‌آباد نقش‌اش را در این گفتگوها بازی کرده‌است و پیشرفت‌هایی نیز، به‌دست آمده‌اند.

او افزود که گفت‌وگوهای صلح افغانستان آسان نبوده‌اند، اما پاکستان برای تسهیل این گفت‌وگوها کار کرده‌است و پیشرفت‌هایی صورت گرفته‌اند.

آقای قریشی، افزوده که با آن‌هم چالش‌هایی در روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان وجود دارند، اما پاکستان، افغانستان و ایالات متحده امریکا می‌توانند با هم به این چالش‌‎ها رسیده‌گی کنند.

او هم‌چنان گفته که پاکستان قصد مداخله را در امور داخلی افغانستان ندارد و افغان‌ها خودشان باید دربارۀ آینده شان تصمیم بگیرند.