افغان‌ها خواهان تشکیل حکومت اسلامی هستند

به جای یهود و نصارا، مسلمان‌ها برای صلح در افغانستان پادرمیانی کنند، داعش پروژه آمریکا و اسرائیل برای نابودی اسلام است.

نگاه نو_ نماینده مردم ولایت اروزگان در پارلمان افغانستان گفت: من ابتدا به ایران و پاکستان نقد داشتم که با طالبان مذاکره می‌کنند اما الان که می‌بینیم این دو کشور کوشش می‌کنند تا زمینه‌ساز گفتگوهای دولت افغانستان با طالبان شوند بسیار استقبال می‌کنم. این یک نوید خوب است و چراغ سبز است چراکه ما علاقمند هستیم که مسلمانان برای حل مشکل برادران افغان خود پا پیش بگذارند و بر این آتش آب بپاشند تا خاموش شود.

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در سفر به کابل به عنوان نخستین مقام رسمی کشور گفت‌و‌گوی ایران و طالبان را رسما اعلام و تاکید کرد که این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان آغاز شده است.

پس از اعلام این خبر هفته گذشته هیاتی از طالبان وارد تهران شد؛ خبری که سخنگوی دستگاه دیپلماسی چند روز پس از این دیدارها در نشست خبری آن را اعلام کرد.

در روزهای اخیر هم عراقچی در سفری رسمی به کابل با مقام‌های دولت مرکزی افغانستان دیدارهایی داشت.

درباره این مذاکرات و آینده مذاکرات صلح ایلنا با یکی از نمایندگان شورای ملی افغانستان (وسلی جرگه) گفت‌وگویی داشته است.

عبیدالله بارکزی،‌ نماینده مردم ولایت اروزگان در دوره شانزدهم پارلمان افغانستان و رئیس امور اقوام و قبایل این ولایت است که در زمان جنگ با شوروی به عنوان یکی از رهبران جهادی شناخته می‌شود. وی همچنین یکی از اعضای برجسته حزب اسلامی افغانستان است.

مشروح گفت‌وگوی ایلنا با عبیدالله بارکزی را در ذیل می‌خوانید:

همه افغان‌ها خواهان یک حکومت اسلامی هستند

ایلنا: با توجه به آغاز مذاکرات برخی طرف‌ها با طالبان آیا این که گفته می‌شود طالبان امروز با طالبان دو دهه قبل متفاوت است، را قبول دارید؟

بارکزی: این یک واقعیت است که طالبان بیست سال قبل و طالبان امروز از نظر تشکیلات، دیدگاه سیاسی و ابزار متفاوت است. طالبان امروز از جهت ارتباط با دنیای مدرن به پختگی رسیده است. طالبانی که امروز وجود دارد، دیگر مثل گذشته که دختران را به مکتب نمی‌فرستاد، مردها را مجبور می‌کرد ریش خود را نتراشند و همه را وادار به نماز خواندن می‌کرد، نیست. امروز طالبان فقط می‌خواهد که در افغانستان قانون شریعت باشد که البته همه افغان‌ها خواهان یک حکومت اسلامی هستند و در این شکی وجود ندارد.

قطعا طالبان امروز با طالبان قدیم متفاوت است

طالبان امروز موافق درس خواندن دختران است اما نمی‌خواهد فرهنگ غربی‌هایی که وارد کشور ما شده‌اند، دختران ما را بی‌عزت کنند. البته این تنها خواست طالبان نیست، این خواست همه افغان‌ها و همه مسلمان‌ها است. ما و طالبان هر دو حامی حقوق زنان هستیم که در قرآن هم این حقوق آمده است. خداوند عالم حقوقی به خانم‌ها داده است که عزت و شرافت برای آنها دارد. قطعا طالبان امروز با طالبان قدیم متفاوت است.

از میانجی‌گری ایران و پاکستان استقبال می‌کنیم

ایلنا: ایران می‌گوید تماس‌هایش با طالبان، با اطلاع دولت افغانستان بوده است آیا کابل موافق گفت‌و‌گوی تهران یا هر کشور دیگری با طالبان است؟

بارکزی: بنده خودم ابتدا به ایران و پاکستان نقد داشتم که با طالبان مذاکره می‌کنند اما الان که می‌بینیم این دو کشور کوشش می‌کنند تا زمینه‌ساز گفت‌و‌گوهای دولت افغانستان با طالبان شوند، بسیار استقبال می‌کنم. این یک نوید خوب است و چراغ سبز است؛ چراکه ما علاقمند هستیم مسلمانان برای حل مشکل برادران افغان خود پا پیش بگذارند و بر این آتش آب بپاشند تا خاموش شود.

بهتر است به جای یهود و نصارا، مسلمان‌ها برای صلح در افغانستان پادر میانی کنند

ایلنا: گفت‌وگوهای ایران با طالبان تا چه اندازه می‌تواند به پای میز مذاکره آمدن طالبان با دولت افغانستان منجر شود؟

بارکزی: قطعا همین‌طور خواهد بود. طالبان دارای ایدئولوژی سنتی، مذهبی و مسلمان است و خوب می‌داند که بهتر است به جای یهود و نصارا، مسلمان‌ها برای صلح در افغانستان بین حکومت و طالبان پادر میانی کنند.

داعش پروژه آمریکا و اسرائیل برای نابودی اسلام است

ایلنا: از نظر شما خطر گسترش داعش در افغانستان تا چه اندازه موجب شده تا ایران به سمت شناسایی و گفت‌و‌گو با طالبان پیش برود؟

بارکزی: ابتدا می‌خواهم بر این مساله تاکید کنم که طالبان به این علت که پدیده‌ای افغانی است و عضوی از این مردم مسلمان و افغان است و قوم و خویش و قریه در این کشور دارد، در افغانستان هم حضور دارد. داعش یک پدیده خارجی است که از عراق تشکیل شده است.

غرور انگلیس و آمریکا هم مثل شوروی در افغانستان پایمال خواهد شد

خارجی‌ها هیچگاه نمی‌توانند در این کشور ساکن شوند و ان‌شاءالله انگلیس و آمریکا هم مثل شوروی که در این کشور غرورشان پایمال شد، غرورشان پایمال می‌شود.

داعش هیچ‌وقت در افغانستان رشد نمی‌کند؛ چراکه تمام ملت افغانستان در مقابل بیگانگان با نظام همراه هستند. بحث طالبان به این علت که انگیزه داخلی و اسلامی دارد، از داعش متفاوت است. مردم افغانستان معتقد هستند داعش پروژه آمریکا و اسرائیل برای نابودی اسلام و تفرقه انداختن میان شیعه و سنی است.

ایلنا: طی هفته‌های گذشته، زلمای خلیل‌زاد به همراه نمایندگان پاکستان، امارات و عربستان در ابوظبی با طالبان رایزنی کرد. ارزیابی‌تان از انجام آن گفت‌وگو چیست؟ آیا محور ابوظبی قادر به رسیدن به توافق با طالبان است؟

بارکزی: یک بخش مساله طالبان این است که چون آمریکا باعث سقوط حکومت طالبان در افغانستان شده است، طرف گفت‌وگوی ما هم آمریکا است نه حکومت افغانستان و این داعیه بر حق طالبان است همین هم باعث شده که گفت‌وگوهایی در ابوظبی شکل بگیرد. همچنین به این علت که زلمای خلیل‌زاد افغان‌تبار و مسلمان است و همه رفتار و کردار افغان‌ها را می‌شناسد؛ امید داریم که آن مذاکرات به نتیجه برسد.

اشغالگران از خاک ما بیرون بروند،سجده شکر به جا می آوریم

ایلنا: ترامپ از خروج نیمی از نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان خبرداده است . با توجه به اینکه طالبان خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان را پیش شرط روند صلح می داند، آیا این دستور ترامپ را می‌توان نشانه و عزم آمریکا در رسیدن به توافق با طالبان دانست؟

بارکزی: در حقیقت آمریکا در افغانستان شکست خورده است و ما سجده شکر به جا می آوریم که اشغالگران از خاک ما بیرون بروند. خیلی خوب است که آنها تصمیم گرفتند از افغانستان خارج شوند و مثل شوروی که شکست خورده از افغانستان خارج شد، آنها هم شکست خوردند و از همه دنیا هم شکست خواهند خورد.

ایلنا: از پاکستان به عنوان تاثیرگذارترین کشور بر طالبان سخن می‌گویند که با شروع مذاکرات طالبان با ایران ، قطر، ازبکستان ، آمریکا و … وارد عمل شد، آیا می‌توان از کاهش اثرگذاری اسلا‌م آباد بر طالبان سخن گفت؟

بارکزی: ما به دنبال این هستیم که یک اجماع سراسری در عالم اسلام از عربستان‌سعودی، امارات، ایران، پاکستان و آقای خلیل‌زاد برای ایجاد صلح و گفت‌و‌گوی طالبان با دولت افغانستان به وجود بیاد تا پای روسیه و چین و هند بریده شود؛ این برای ما مهم و بهتر است.

مردم افغانستان خواستار این هستند که ایران از احوال ماجویا شود

ایلنا: ایران از حدود سه دهه قبل تاکنون پناهگاه میلیون‌ها افغانستانی بوده و هست که بسیاری از آنها به کشورشان بازگشته‌اند تا چه اندازه پیوندهای عمیق دینی، فرهنگی و تاریخی ایران در افغانستان منجر به تغییر دیدگاه‌های طالبان نسبت به تهران شده است؟

بارکزی: اینکه ایران در زمان مهاجرت با افغان‌ها همکاری داشت یک بخش مساله است و مساله دیگر این است که ما و شما مسلمان هستیم و از نگاه قرآن و سنت بر یکدیگر حق داریم. توقع ما از دولت جمهوری اسلامی ایران این است که به افغانستان از دیدگاه اسلام کمک کند. مردم افغانستان چه شیعه و چه سنی خواستار این هستند که ایران به عنوان کشور مسلمان و بی‌طرف از احوال کشور همسایه که اشتراکات زیادی با آن دارد جویا شود و به عنوان یک همسایه خوب عمل کند.

اختلاف ایران و عربستان توطئه رژیم صهیونیستی است

ایلنا: آیا گفت‌وگوهای انجام شده ایران با طالبان می‌تواند به شکل‌گیری روندی مانند مذاکرات صلح ژنو یا آستانه همانند آنچه میان دولت سوریه و معارضان در جریان است، منجر شود؟

بارکزی: موضوع سوریه نسبت به موضوع افغانستان متفاوت است. در سوریه متاسفانه به علت اختلافات ایران و عربستان که ناشی از توطئه رژیم صهیونیستی است این دو کشور علیه یکدیگر عمل می‌کنند. موضوع سوریه ابعاد جدایی دارد؛ چراکه طالبان از بدنه خود افغانستان هستند و مستقیم هم با ایران در ارتباط هستند. البته می‌گویم خوب است که عربستان، پاکستان و ایران و کشورهای مسلمان دیگر و حکومت افغانستان دور میز مذاکره بنشینند تا مشکلات حل شود.

حکمت‌یار می‌خواهد حکومت در افغانستان اسلامی باشد

ایلنا: طالبان اخیرا با طرح حکمتیار برای در اختیار گرفتن شماری از وزارتخانه‌ها در دولت وحدت ملی افغانستان مخالفت کرده‌اند. به نظر شما دلیل این امر چیست؟

بارکزی: آقای حکمتیار یک مبارز و مجاهد ۵۵ ساله هستند و در طول زندگی همواره در مقابل شوروی و نیروهای تحت حمایت آنها و آمریکا به مبارزه پرداخته است. ما می‌دانیم که ایشان درصدد این نیست که چهار یا پنج وزارت داشته باشد. حکمتیار خواهان تشکیل حکومت جمهوری اسلامی در افغانستان است. اینطور نیست که چند وزارتخانه بخواهد و همه ساکت بنشینند. حکمتیار می‌خواهد چه خودش باشد و چه نباشد حکومت در افغانستان اسلامی باشد.

می‌خواهیم انتخابات پارلمانی تا زمان برقراری صلح با طالبان به تعویق بیفتد

ایلنا: به عنوان سوال پایانی، دلایل تعویق پی در پی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان غیر از مسائل امنیتی چیست؟ آیا اختلافات داخلی مقام‌های افغانستان نیز در این امر تاثیرگذار بوده است؟

بارکزی: قطعا فقط مساله امنیتی مطرح نیست. شکی نیست که افغانستان همیشه مسائل امنیتی دارد. من صادقانه می‌گویم که امروز ۵۰ تا ۶۰ درصد اراضی افغانستان در اختیار طالبان است و ما هم می‌خواستیم که انتخابات پارلمانی هم مثل انتخابات ریاست جمهوری تا زمان برقراری صلح با طالبان به تعویق بیفتد