کاهش ۵۰ درصدی حاصلات بادام در دایکندی

مسئولان ریاست زراعت و مالداری ولایت دایکندی از کاهش بیش از ۵۰درصد حاصلات زراعتی به شمول بادام نسبت به سال گذشته خبر می‌دهند.

نگاه نو_ به گزارش خبرگزاری سید عبدالواحد فیروزی، رئیس زراعت و مالداری ولایت دایکندی طی مصاحبه‌ای گفت: متاسفانه خشکسالی بی‌سابقه و سرمای شدید در فصل گل‌ بادام در این ولایت باعث شده تا عایدات کلان این مردم که بادام می‌باشد، بیش از پنجاه فیصد کاهش پیدا کند.

آقای فیروزی علاوه کرد: در سال گذشته حاصلات بادام در این ولایت حدود ۲۵ هزار متریک تن محاسبه گردیده بود که متاسفانه این رقم در سال روان به ۱۲ هزار متریک تن کاهش یافته است.

وی افزون بر کاهش حاصلات بادام از کاهش قیمت آن نیز اظهار نگرانی کرده و گفت: سوای بحث کمیت، ما شاهد کاهش ۳۰ الی ۴۰ فیصدی قیمت بادام نسبت به سال گذشته نیز هستیم.

رئیس زراعت و مالداری دایکندی، دلیل کاهش قیمت بادام را کیفیت پایین آن در سال روان و نیز فقر و بیکاری مردم عنوان کرده و گفت: همه‌ی حاصلات زراعتی به شمول بادام، اگر در حین پختگی و پر شدن دانه و هسته‌ی آنها آب کافی در دسترس‌شان نباشد، دانه و هسته‌ای مطلوب نخواهند داشت. متاسفانه سال جاری همین خشک‌سالی باعث شد تا بادام‌های این ولایت، مغزِ سیاه و کم‌کیفتی داشته باشند و حتی بازار و مارکت خود را تا حدودی از دست بدهند؛ از طرفی هم مردم به دلیل فقری که ناشی از همین خشک‌سالی می‌باشد توان خرید محصول بادام را ندارند.

وی افزود: به جز ساحات خیلی محدودی از ولایت دایکندی که از آب دریا استفاده می‌کنند، چشمه و کاریز منبع آب اصلی زراعت مردم ولایت دایکندی می‌باشد؛ لذا بر اثر عدم بارندگی، حدود ۶۰ الی ۷۰ فیصد کاریز‌های این ولایت در سال جاری خشک شده بودند.

آقای فیروزی ضمن اشاره به میزان خشکسالی در دایکندی بیان داشت: در سکتور زراعت، فیصدیِ خشکسالی بر حسب میزان بارندگی محاسبه می‌شود که ما امسال نسبت به سال‌های گذشته شاهد کاهش چشم‌گیر و قابل ملاحظه‌ی بارندگی در دایکندی بوده‌ایم. به عنوان نمونه در سال‌های ۹۴ و ۹۵ میزان بارندگیِ این ولایت ۳۰۰ میلی‌متر بود. ولی این رقم در سال گذشته به ۱۰۰ میلی‌متر رسید که باعث وارد آمدن آسیب شدید به سکتور زراعت، مالداری، علف‌جرها و درختان گردیده است.