وزارت تحصیلات طرح واگذاری خوابگاه‌ها به سکتور خصوصی

نگاه نو_ وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که این وزارت طرحی را آماده کرده است که بر مبنای آن قرار است خوابگا‌ه‌های دانشگاه‌های دولتی به سکتور خصوصی واگذار شود.
این طرح از سوی وزارت تحصیلات عالی برای منظوری به ارگ ریاست جمهوری فرستاده شده است.
فیصل امین، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، به ۸صبح در مورد جزئیات این طرح گفت: «ما طرح تغییر در نحوه استفاده از لیله‌ها را آماده کرده‌ایم و به ارگ ریاست جمهوری نیز برای منظوری فرستاده‌ایم تا لیله‌ها به سکتور خصوصی واگذار شود، با همین تعمیر و امکانات.»
آقای امین افزود که طرح واگذاری خوابگاه‌ها به سکتور خصوی ابتدا از سوی دانشگاه کابل به وزارت تحصیلات عالی پیشنهاد شده بود و این وزارت آن را برای منظوری به ارگ ریاست جمهوری ارسال کرده است.
هدف از این طرح، بهبود وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه‌های دولتی و مدیریت بهتر این خوابگاه‌ها عنوان شده است.
در همین حال، وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که افزون بر طرح واگذاری خوابگاه‌ها به سکتور خصوصی، برای جلوگیری از بی‌نظمی‌ها و درگیرهای گروهی و فزیکی دانشجویان در خوابگاه‌ها برنامه‌های دیگری را نیز روی دست دارد.
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی گفت: «ما چند گزینه را برای مدیریت بهتر لیله‌ها، مطرح کرده‌ایم که شامل گرفتن تعهد قوی از محصلان، تطبیق قانون بر محصلان و هم‌چنان تغییر در اعاشه و اباطه محصلان است. هدف این است که همگی روی یک نظم به پیش بروند و محلات عامه و به خصوص لیله‌ها دچار آسیب نشود.»
آقای امین تأکید کرد که وزارت تحصیلات عالی طرفدار تعطیل شدن خوابگاه‌ها نیست و طرحی را نیز برای بستن خوابگاه‌ها به روی دانشجویان در دست ندارد، بلکه برای مدیریت و ارایه خدمات بهتر برنامه‌ریزی می‌کند.
این در حالی است که حدود یک ماه پیش در بیست‌وچهارم عقرب، دانشجویان در خوابگاه دانشگاه کابل بر سر«نوبت غذا» باهم درگیر شدند. این درگیری که ابتدا میان دو دانشجو بود، بعدتر ابعاد گسترده‌‎تری پیدا کرد و به بیرون از خوابگاه و دانشگاه کابل کشیده شد.
در واکنش به این رویداد که باعث کشته‌شدن یک دانشجو و زخمی شدن ۱۹ دانشجوی دیگر شد، وزارت تحصیلات عالی خوابگاه پسرانه دانشگاه کابل را تا پایان سال تحصیلی جاری به روی دانشجویان بست.
گفتنی است که این تنها درگیری گروهی و فزیکی دانشجویان در خوابگاه دانشگاه کابل نبود، بلکه در گذشته نیز موارد زیادی از این دست در خوابگاه دانشگاه کابل اتفاق افتاده است