بازشماری آرای انتخابات پارلمانی در کابل ‘دوباره آغاز شد

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که درباره یک مکانیزم جدید شمارش آرای انتخابات پارلمانی کابل با کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی به توافق رسیده است

نگاه نو_ یک هفته پیش کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان انتخابات پارلمانی در ولایت کابل را به دلیل “تقلب‌ها و جرایم انتخاباتی گسترده” باطل اعلام کرده بود.
کمیسیون انتخابات اما این تصمیم را “سیاسی، احساساتی، عجولانه و بدون اسناد” خوانده بود.
این موضع‌گیری‌ها “بن‌بستی” را در برابر انتخابات پارلمانی در ولایت کابل ایجاد کرد که در نهایت منجر شد کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی بپذیرد در صورتی‌که کمیسیون مستقل انتخابات آرای بیومتریک شده و سایر اسنادی را که تامین‌کننده شفافیت انتخابات باشد، در اختیار این کمیسیون قرار دهد، در تصمیم تازه‌اش مبنی بر ابطال انتخابات پارلمانی کابل تجدید نظر کند.
حالا یک هفته بعد از این توافق، امروز (۲۱ قوس/ آذر) کمیسیون انتخابات اعلام کرد که بر اساس مکانیزم جدید، روند بازشماری آرای انتخابات پارلمانی کابل دوباره آغاز شده است.
کمیسیون انتخابات: تصمیم ابطال آرای کابل ‘سیاسی و بی‌اساس’ است

عبدالعزیز ابراهیمی، سخنگوی این کمیسیون به بی‌بی‌سی گفت که بر اساس مکانیزم جدید، قرار شده است که تیم‌های کاری تفتیش و بازشماری آرای انتخابات کابل از ۲۰۰ نفر به ۱۱۰ نفر کاهش یابد و شمار اعضای گروه‌های ناظر انتخاباتی از دو نفر به پنج نفر افزایش یابد. همچنین قرار شده است که کمیسیون انتخابات روزانه اطلاعات درباره مشخصات بیومتریک، فهرست رای‌دهندگان و فرمه نتایج را در دسترس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی قرار دهد.
علی‌رضا روحانی، عضو کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی هم به بی‌بی‌سی گفت که اگر کمیسیون انتخابات اسناد و مدارک کامل را در اختیار این کمیسیون قرار دهد و مکانیزم جدید را تطبیق کند، آن‌ها درباره تصمیم قبلی‌شان مبنی بر اعلام بی‌اعتبار بودن آرای انتخابات پارلمانی در کابل تجدید نظر خواهند کرد.
آقای روحانی افزود که پیش از این روند بازشماری و بررسی آرای انتخابات پارلمانی کابل بسیار نادرست بوده است و در آن تقلب صورت می‌گرفت.
انتخابات پارلمانی افغانستان به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان/مهر برگزار شد. شکایات زیادی از بی‌نظمی‌ها و مدیریت ضعیف در این انتخابات وجود داشت.
تاکنون نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ۲۵ ولایت اعلام شده است