رهبران جهادی عضو شورای مشورتی صلح با طالبان شدند

در اعلامیه شورا امنیت آمده است که شورای مشورتی روند صلح و گروه مذاکره‌کننده افغانستان، بر اساس فرمان رئیس‌جمهوری کشور تشکیل شده است.

نگاه نو_ شورای امنیت ملی افغانستان تشکیلات شورای عالی مشورتی صلح را اعلام کرد. در اعلامیه این شورا آمده است که شورای مشورتی روند صلح و گروه مذاکره‌کننده افغانستان، بر اساس فرمان رئیس‌جمهوری این کشور تشکیل شده است.
در فهرست اعضای این شورای ۳۱ نفره، افراد دولتی و غیر دولتی حضور دارند. هفده عضو این شورا چهره‌های جهادی و اعضای دولت قبلی افغانستان هستند.
حامد کرزی، صبغت‌الله مجددی، عبدالرب رسول سیاف، گلبدین حکمتیار، عطا محمد نور، محمد کریم خلیلی، محمدآصف محسنی، یونس قانونی، حامد گیلانی، حاجی دین محمد، اسماعیل‌خان، سید منصور نادری، صلاح‌الدین ربانی، عبدالهادی ارغندیوال، آمنه افضلی، صدیقه بلخی و امرالله صالح رهبران جهادی و اعضای دولت قبلی هستند که در این فهرست نام‌شان دیده می‌شود.
محمد اشرف‌غنی، رئیس جمهوری افغانستان دو هفته پیش در نشست ژنو طرح جدید حکومت این کشور برای مذاکره با گروه طالبان را اعلام کرد. ایجاد شورای مشورتی صلح و تعیین گروه مذاکره‌کننده با طالبان، بخشی از این طرح جدید است که آقای غنی از آن به‌عنوان “نقشه‌راه صلح” یاد کرد.
طرح جدید صلح افغانستان؛ احزاب سیاسی و گروه طالبان چه می‌گویند؟
کنفرانس ژنو؛ اعضای تیم مذاکره کننده با طالبان معرفی شدند
حق نشر عکسREUTERSImage captionاشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در ژنو گفت که با “نقشه راه” او “طالبان شامل یک جامعه فراگیر و مردم‌سالار” می‌شوند
شورای امنیت ملی می‌گوید که “بورد عالی مشورتی صلح” چهار وظیفه عمده دارد: ارایه مشورت‌های سازنده به رهبری دولت، بررسی و ارزیابی پیشنهادهای کمیته‌های کاری صلح، ارایه برنامه و چارچوب مذاکرات و نظارت از تحقق روند مذاکرات صلح.
ترکیب شورای عالی مشورتی صلح
تیم مذاکره‌کننده صلح و کمیته‌های کاری جزو ترکیب این شورا است.
هیأت مذاکره‌کننده صلح با طالبان ۱۲ عضو دارد که در صدر آن عبدالسلام رحیمی، رئیس دفتر ریاست جمهوری افغانستان قرار دارد. سه زن هم از جمله این هیأت هستند.. ارگ ریاست جمهوری گفته این فهرست قابل تغییر است.
امیدواری شورای عالی صلح به آغاز گفتگوی مستقیم با طالبان
متن پیشنهادی دولت افغانستان برای صلح در دومین نشست پروسه کابل
حق نشر عکسارگImage captionاکثر اعضای هیات دوازده نفره از اعضای کابینه مورد اعتماد رئیس جمهوری هستند
در تشکیلات شورای عالی مشورتی صلح ۹ کمیته فعالیت می‌کنند: کمیته‌های نمایندگان احزاب سیاسی، نمایندگان علما، زنان، سران و نمایندگان اقوام، فعالین مدنی و فرهنگی، نمایندگان سکتور خصوصی، نمایندگان مهاجرین، نمایندگان جوانان و کمیته نمایندگان خانواده‌های قربانیان جنگ.
این کمیته‌ها قرار است نظریات مردم را جمع‌آوری کنند، تحلیل این نظریات را به شورای عالی مشورتی صلح ارائه دهند و از پیشرفت روند صلح به مردم آگاهی دهند.
اعضای شورای عالی مشورتی صلح
به اضافه رهبران جهادی، رئیس جمهوری و معاونین او، روسای مجلس نمایندگان، مشاور امنیت ملی و قاضی‌القضات از جمله مقام‌های بلندپایه‌ای هستند که نام‌شان در این فهرست به چشم می‌خورد.
گفته شده است دولت افغانستان با این طرح سازوکاری داخلی برای آغاز گفت‌وگو با گروه طالبان را شکل داده است. در حال حاضر نهادهای شورای عالی صلح، شورای عالی مشورتی صلح و هیأت مذاکره‌کننده با گروه طالبان تشکیل شده اند.
انتقادهایی هم درباره این نهادسازی مطرح شده است. منتقدان آن می‌گویند که ایجاد شورای عالی مشورتی صلح “ساختار موازی و تورم تشکیلاتی” است.
طالبان: جنگ راه حل نیست، آمریکا با ما مذاکره کند
حق نشر عکسAFPImage captionگروه طالبان، آمریکا را طرف اصلی خود برای مذاکرات صلح می‌داند
در کنار این، پیش از این انتقادهایی وجود داشت که گویا حکومت در روند مذاکرات صلح نگاهی تک‌رای دارد و بدون درنظر گرفتن تکثر آرا در این‌ زمینه کار می‌کند.
به نظر می‌رسد دولت با گنجانیدن چهره‌های مختلف از جوانب و سمت‌های متفاوت در تلاش است تا به این انتقاد پاسخ بدهد و در عین حال نگاهی افغانستان‌شمول به روند مذاکرات صلح داشته باشد. در عین حال همچنین گفته می‌شود که اعضای هیئت مذاکره‌کننده با گروه طالبان بیشتر افراد نزدیک و مورد اعتماد آقای غنی هستند.
گروه طالبان اما بارها تاکید کرده است که با دولت افغانستان دور یک میز نخواهد نشست. طالبان، امریکا را طرف اصلی گفت‌وگوی خود می‌دانند.
به همین دلیل نمایندگان دولت آمریکا، به‌ویژه زلمی خلیل‌زاد تاکنون دست‌کم سه بار با این گروه مستقیم صحبت کرده‌اند.
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای مذاکرات صلح افغانستان در مدت نسبتا کوتاهی سه بار به منطقه سفر کرده و با مقام‌های کشورهایی که با طالبان در تماس هستند، از جمله پاکستان و روسیه صحبت کرده است.
گفته شده است یکی از دلایل سفر آقای خلیل‌زاد به این کشورها تشویق طالبان برای توافق مذاکره با دولت افغانستان بوده است.