‘۷۴ درصد شکایت‌های ثبت شده معتبر دانسته شدند’

سندهایی که از سوی یک منبع معتبر رسیده نشان می‌دهد که کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از دسته‌بندی، ۴۳۰۴ شکایت را بی‌اعتبار خوانده‎ است.

نگاه نو_ بر بنیاد این سند، کمیسیون شکایات انتخاباتی از ۱۶۵۰۰ شکایت، ۱۲۱۹۶ شکایت را معتبر دانسته‎ است.

هر چند تیم انتخاباتی “ثبات‌ و‌ هم‎گرایی” به رهبری عبدالله عبدالله، ۸ هزار شکایت ثبت کرده‎‌ بود، اما پس از دسته‌‎بندی تنها به ۴۳۵۱ شکایت این دسته‌ اعتبار داده شده‎ است.

دسته انتخاباتی “دولت‎ساز” به رهبری محمداشرف غنی که نزدیک به چهار هزار شکایت ثبت کرده‎ بود، ۲۸۶۰ شکایت ‎اش معتبر دانسته شده ‎است. کمیسیون شکایات انتخاباتی از نزدیک به ۵ هزار شکایتی‎که تیم انتخاباتی “صلح و عدالت اسلامی” به رهبری گلبدین حکمتیار ثبت کرده ‎بود، به ۲۴۵۸ شکایت اعتبار داده ‎است. این در حالیست که از ۱۵ شکایت تیم “امنیت و عدالت” به رهبری رحمت‌ الله نبیل تنها یک شکایت معتبر خوانده شده‌ است.

این سند نشان می‌دهند که ولایت ننگرهار با ۲۲۸۳ شکایت در صدر ولایاتی قرار دارد که از آن شکایت شده‎ است. کابل در قدم دوم است و ۲۲۰۱ شکایت این ولایت با اعتبار خوانده شده و در درجه سوم پکتیا است که ۱۲۸۳ شکایت آن معتبر دانسته شده‎است.

خوست، غور، دایکندی، هلمند و پکتیکا ولایاتی اند که هیچ شکایتی در آن با اعتبار دانسته نشده، اما جوزجان تنها ولایتی است که ۴ شکایت در آن از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی اعتبار داده شده ‎است.

بر بنیاد سند هایی ‎که در دسترس رادیو آزادی قرار گرفته، بیشتر شکایات اعتبار داده شده مربوط به جرایم انتخاباتی است که به ۲۹۷۷ قضیه می‎رسد. شمار تخلف‌ های انتخاباتی ۲۶۵۱ و از تخطی ‎های انتخاباتی ۱۲۱۹ نشان داده شده‎ است.

در این سند همچنان به بیشترین شکایات در کتگوری نخست جا داده شده که شمار آن ۶۷۷۰ شکایت می‎رسد.

بر اساس طرزالعمل کمیسیون شکایات انتخاباتی، دفاتر ولایتی این کمیسیون باید تا شش روز دیگر فیصله خود را بکند اما نگرانی‌هایی مطرح می‌شوند که با توجه به حجم شکایات، ممکن در برخی ولایت‌ها این روند در زمان تعیین‌شده تکمیل نشود.

یوسف رشید رییس موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید:

“هرگاه کار کمیسیون شکایات انتخاباتی در ولایت ها به تعویق می‌افتد باید در مورد یک راه قانونی پیدا شود، بحث دوم جرایم انتخاباتی است، من نمیدانم که جرایم در کدام بخش‌ ها اند اما شمار آن‌ها زیاد اند و ممکن ضرورت شود که این جرایم به ارگان‌ های عدلی و قضایی محول شوند که در این صورت زمان بیشتر را خواهد گرفت.”

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، آنان اوایل هفته آینده مشخص خواهند کرد که در کدام ولایت‌ها این پروسه در زمان تعیین شده تکمیل نمی‌شود.

کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از ثبت شکایات نزدیک به چهل روز فرصت دارد تا روند بررسی‌ها را به پایان برساند، اینکه آیا در این مدت تعیین شده بررسی‌ها به پایان می‌رسند یا نه، تا حال به این سوال جواب روشن داده نشده است.