۱۸ سال جنگ؛ هر یک کودک افغان از جنگ متأثر است

نگاه نو_ دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان می‌گوید، هر کودکی که در ۱۸ گذشته در افغانستان متولد و بزرگ شده است، تجربه جنگ و منازعه را دارد و از جنگ متأثر شده است. این نهاد خواهان توقف جنگی شده‌ است که از آن کودکان متأثر می‌شوند.

دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که تمام توان‌شان را به کار ببندند تا از کشتار کودکان جلوگیری شده و قوانین بین‌المللی در این مورد رعایت شود.

این دفتر در خبرنامه‌ای که به مناسبت هفتم اکتبر، سال‌روز آغاز حمله امریکا بر مواضع طالبان در افغانستان صادر کرد، گفته است: «تخمین زده می‌شود که روزانه ۲۰ میلیون کودک با ترس شنیدن شلیک‌ها، انفجار بمب‌ها و یا هم از دست دادن اعضای بدن در راه مکتب از خواب بیدار می‌شوند.»

دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان ارقامی را نیز از کودکان منتشر کرده است که در جریان ۱۸ سال جنگ در افغانستان متأثر شده است. طبق اعلام این دفتر، بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ کودک بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان «کشته و زخمی» شدند.

به همین ترتیب، ۲۷۴ کودک در صفوف نظامی استخدام شده‌اند. هم‌چنان ۳.۷ میلیون کودک از رفتن به مکتب بازمانده‌اند که حدود ۶۰ درصد آن دختران هستند. این در حالی است که تنها در سال گذشته ۷۰۰ مکتب در نتیجه خشونت‌ها بسته شده‌ است.

طبق معلومات دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان ۳.۸ میلیون کودک در افغانستان به کمک‌های بشری نیازمند هستند که بیش از ۶۰۰ هزار آن دچار سوءتغذیه حاد می‌باشند.

این دفتر اعلام کرده است که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ بیش از هشت هزار غیرنظامی قربانی انفجار مواد منفجره و ماین مقناطیسی شده‌اند که ۸۴ درصد آن کودک بوده‌اند.

به همین ترتیب از مجموع ۲۸۰ هزار نفری که خانه‌های‌شان را در سال جاری به دلیل خشونت‌ها ترک کرده و بی‌جا شده‌اند، نیم آن کودکان هستند.

بیشتر بخوانید:

در دو سال گذشته، ۸۰ درصد تلفات کودکان افغان ناشی از انفجارها بوده است
سایه‌ی سنگین جنگ: کودکان کار از روز کودک بی‌خبر اند
اونو وان منین، رییس بخش افغانستان دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان گفته است: «تصور کنید ۱۸ سال دارید و به جز از جنگ و درگیری هیچ چیز دیگر را ندیده‌اید. زنده‌گی روزمره در افغانستان با انفجار و انتحار رقم خورده است. کودکان از ترس انفجار به مکاتب نمی‌روند، والدین‌شان از زنده برگشتن کودکان‌شان مطمین نیستند و شما هم نمی‌دانید که در آخر روز زنده به خانه بر می‌گردید یا نه. تنها در ماه آگست ۲۰۱۹ حد‌اقل ۷۴ نفر کشته شده‌اند. این آمار تکان‌دهند است.»

رییس بخش افغانستان دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان می‌افزاید کودکانی که وابسته‌گان‌شان را از دست داده‌اند، از وضعیت بد روحی رنج می‌برند و نباید هیچ کودکی شاهد این وضعیت باشد.

او تأکید کرده است که از کودکان باید محافظت شود تا احساس در امن بودن را تجربه کنند و با خیال راحت به مکتب بروند و برای آینده‌ی‌شان برنامه‌ریزی کنند. به گفته او «نگران‌کننده است وقتی می‌بینید کودکان با خشونت‌ها عادت کرده‌اند با وجود شنیدن انفجار و ترس به زنده‌گی ادامه می‌دهند. کودکان انعطاف‌پذیر اند، اما شنیدن صدای انفجار و انتحار و صدای چرخ‌بال‌ها برای کودکان طبیعی نیست.»

در خبرنامه تأکید شده است که زمان آن فرا رسیده است تا جنگ بر کودکان متوقف شود و در صورتی که نقض قوانین بشری که کودکان از آن رنج می‌برند، صورت گرفته باشد، مورد تحقیق و عاملان آن به میز عدالت کشانیده شود.

دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان از جامعه بین‌المللی نیز خواسته است تا کودکان افغان را فراموش نکنند و برای تأمین آرامش آن‌ها کار کنند.

قوای ائتلاف به رهبری امریکا در هفتم اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی پس از حمله مرگ‌بار القاعده به برج‌های تجارتی نیویارک و پس از تعلل طالبان برای تسلیم‌دهی اسامه ‌بن لادن، رهبر شبکه القاعده مسوول این حمله، به افغانستان حمله کرد. از این جنگ به عنوان طولانی‌ترین جنگ امریکا یاد می‌شود. در حال حاضر دو طرف برای حل مسالمت‌آمیز این جنگ پرهزینه تلاش می‌کنند.